Back Back Achter de schermen

Jules The (Yacht) en Erik Dercksen (EventDepartment) over Yacht 2402

26 februari 2007

EventDepartment is met Yacht voor het personeelsfeest Yacht 2402 genomineerd voor een Gouden Giraffe in de categorie Vermakelijke Evenementen. Aanleiding is het zesjarig bestaan van Yacht. Het gevoel dat Yacht de tweeduizend gasten wil geven, is het gevoel van feest en van inspiratie. Locatie: Passenger Terminal Amsterdam.
(Voor een korte casebeschrijving klik hier.)

Voor het interview zit ik aan tafel bij Yacht (in het Randstad-gebouw) in Diemen met Jules The (links), directeur business intelligence van Yacht en met bureau-eigenaar Erik Dercksen van EventDepartment.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Yacht, de grootste detacheerder van Nederland, actief op het gebied van detachering, interim management en werving & selectie, maakt met drieduizend hoogopgeleide en ervaren interim-professionals deel uit van Randstad Holding nv. Doordat Yacht dezelfde lustrumcyclus kent als Randstad, worden grote feesten nooit in hetzelfde jaar gevierd. Yacht viert het 45-jarig feest mee van moederholding Randstad, terwijl ze dan zelf vijf jaar bestaat, maar viert het jaar erna haar eigen Yacht-feest: in dit geval haar zesjarig bestaan. Op 16 december 2006 bestaat Yacht precies 2402 dagen: het feest heet dan ook Yacht 2402.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Het succes van Yacht ligt volgens Jules The vooral in het kernbegrip ‘kwaliteit’.
"Wij leveren mensen met kwaliteit, ze hebben bij ons ook het gevoel dat ze kwalitatief goed worden beoordeeld en Yacht heeft een kwalitatief goede uitstraling. Zonder arrogant te zijn. In een bepaalde bescheidenheid willen we de kwaliteit voor ons laten spreken. Dat zit in ons werk, in onze uitstraling, in onze businesscards, onze mensen én dus ook in ons feest. Daar hebben we een goede partner in gevonden, die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan: EventDepartment."

Zes maanden van tevoren wordt door een projectgroep nagedacht over de invulling van het feest, vier bureaus worden uitgenodigd in een pitch en een gesprek. Erik Dercksen, die toch al lang in de evenementenbranche rondloopt, zegt nog nooit zo’n briefing te hebben gehad als die van Yacht.
"Het was een uitzonderlijke goede briefing, helemaal to the point, waar bijna alles in stond wat we moesten weten, met een helder en duidelijk geformuleerd raamwerk waarbinnen we aan de slag konden en met de voorwaarden die aan het event werden gesteld. Wat ik eigenlijk nog nooit ben tegengekomen zijn de kwaliteitscriteria waar het event aan moest voldoen. Eigenlijk net als bij de Gouden Giraffe briefing."

Creativiteit, gedrevenheid en de mate van samenwerking zijn de drie
kwaliteitscriteria waarop de vier bureaus zijn geselecteerd. Daarbij
geeft Jules The aan dat de presentatie gewoon super moet zijn.

"Twee bureaus bleven over, en dan wordt scherp gekeken op eigenschappen
als ‘vertrouwen’. Bij wie hebben we het meeste vertrouwen? Bij wie is
de klik het beste? De ideeën moeten geweldig zijn en men moet bereid zijn heel veel dingen te doen. Want voor ons was het ’t eerste grote
feest. Uiteindelijk hebben we
unaniem gekozen voor EventDepartment. Dat kwam heel dicht bij ons oorspronkelijke idee.
Als ik de presentatie vergelijk met de uitvoering van het feest, zijn
er op details verschillen, maar de basis is hetzelfde."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

"Het heeft niet de doorslag gegeven, maar het onderstreept wel een kwaliteit van Erik: de dag van de pitch was Erik met zijn familie op vakantie. Voor deze pitch is hij terugggevlogen naar Nederland. Dat wil wel wat zeggen over eagerness. Hoe graag je de opdracht wilt hebben."

Tijdens het feest moet duidelijk het Yacht-gevoel naar voren komen. Het dient kwalitatief goed te zijn, het moet de merkwaarden van Yacht uitstralen, niet alleen in vormgeving, vooral in gevoel. Wat doe je dan? Yacht laat dan haar medewerkers het programma bepalen. Via de internetsite wordt een poll bijgehouden waar de persoonlijke top 3 kan worden samengesteld van drank, eten, muziekkeuze en meer. Daar komt een algehele voorkeurslijst uit die democratisch wordt uitgevoerd tijdens het evenement.
"Wat we pertinent niet wilden is een avond met stops en speeches. Nu is onze algemeen directeur Jan Hendrik Ockels een buitengewoon charismatisch spreker, iemand die een zaal – dat heeft hij op het 45-jarig feest van Randstad laten zien – van zesduizend man kan boeien. Door zijn stem, zijn intonatie. Dat halen we weg bij deze man. Je zult hem gefundeerd moeten kunnen overtuigen hoe dat op een film hetzelfde kan terugkomen. Het is een detail, maar het is wel belangrijk hoe wij de algemeen directeur van ons bedrijf gaan neerzetten, dit is wel de man die heel hard getrokken heeft om het bedrijf zo succesvol te maken als het nu is. Met het eindresultaat was hij erg enthousiast: dit was inderdaad wat hij wilde, dit is wat Yacht uitstraalt. Dit openingsfilmpje staat ook op onze
Yacht2402-site."

Het Yachtfeest kent tussen dit openingsmoment en de finale met Candy en Hans Dulfer een ‘Yacht of the Proms’ als middengedeelte, waarin ook de door Yacht zelf gecomponeerde Yachtsong ten gehore werd gebracht. Wel op de professionele, kwalitatief hoogstaande Yacht-wijze. Met een beroepszanger en een Yacht-medewerker met conservatorium achtergrond.
"Wat wij belangrijk vonden is om de gelijkwaardigheid en samenwerkingszin te onderstrepen van de Yacht-medewerker. Dat hield in dat we geen VIP-gedeelte of iets dergelijks zouden creëren, maar juist de directieleden operationeel in te zetten in het evenement. Zo was Jan Hendrik de DVD-dj, hij had nog nooit achter een draaitafel gestaan en zeker nog nooit voor publiek gedraaid. Maar hij heeft dat in twee dagen geleerd en heeft een 20 minuten show gegeven. Dat heeft hij net als alle andere directieleden geleerd van professionals in dat specifieke vak. Zo werd mij in twee dagen cocktailshaken geleerd, anderen werden kregen een stoomcursus en werden opgeleid tot schakeltechnici, cameramensen, oesteropeners, sushimakers, zalmsnijders, barkeepers en flairtenders. Hiermee etaleerden we onze kwetsbaarheid en dat werd op de videoschermen ook getoond: ons gestuntel tijdens de aanloop van het evenement.  Daar zijn ook beelden van: het fimpje Jouw baan, mijn baan ."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Er zit wel een hiërarchische verhouding binnen Yacht, maar na het feest is men toch wat gemakkelijker met elkaar gaan communiceren.
"Het is niet meer ‘ja meneer, nee meneer’. Dat probeerden we al een hele tijd er uit te krijgen, maar met dit feest is dat echt gelukt. Men heeft gemerkt dat wij graag een wat gelijkwaardiger communicatie wilden. Je krijgt na zo’n feest ook heel andere gesprekken. Het gaat allemaal wat losser en makkelijker. In de woorden van onze algemeen directeur: ‘Ik ben ontroerd, datgene wat ik in mijn hoofd heb en wat ik hoor van mijn collega’s is in dat ene feest werkelijkheid geworden. Zo zien wij Yacht!’."

Meer foto’s? Klik hier>

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!