Dan mag je ook wat verwachten van een jubileumfeest… En aan die verwachtingen is gisteren voldaan tijdens het evenement ‘In Muiden staat een Huis’, dat plaatsvond in evenementenlocatie Explore in Muiden. 
In deze voormalige kruitfabriek in de historische vestingstad Muiden konden de meer dan 200 gasten niet om D&B heen: met een persoonlijke benadering werd iedereen ontvangen met een heerlijke kop koffie of thee, Bastogne koeken en stroopwafels. Ondanks het industriële karakter van Peter Lute’s locatie hing er een intieme en veelbelovende sfeer.
Evenementenhuis van de toekomst
En toen ging de deurbel. Er werd geklopt, nogmaals een bel. Op een scherm werd een roze geschetst huis getoond: het evenementenhuis van de toekomst. Mede-eigenaar van D&B, Pieter Bas Boertje, nam het woord: “Welkom in Muiden, in ons nieuwe huis. Ik besefte mij vanmorgen hoe trots ik ben op dit bedrijf en hoe verslavend het is om bij D&B te werken, ook na 25 jaar nog.” Na zijn dank uitgesproken te hebben naar oprichters Janine Dechesne en Elvira Veenings, de 18 creatieve medewerkers, relaties, ambassadeurs, opdrachtgevers, freelancers en studenten vertelde Pieter Bas zijn wens: “Ik wil graag dat wij een thuis voor jullie kunnen zijn.”
Een nobel streven, maar daar blijft het niet bij. Een inspirerend filmpje van enkele minuten toont aan dat dit een doordachte visie is van het evenementenbureau dat meer dan een bureau wil zijn.
Voice-over van het filmpje: 
De V, de 22e letter uit ons alfabet, in feite een nakomertje, maar wij houden van de V. Voor ons staat de V voor het vonkje dat leidt tot vuur. De wereld lijkt wel harder te draaien dan ooit tevoren. Er zijn miljoenen manieren om mensen te bereiken, maar er is te weinig tijd voor het echte verhaal, voor echt verbinding. Is dit vervlakking of leidt dit juist tot vuur? Een noodzaak om te kiezen voor dat wat er echt toe doet? Dichter bij elkaar, meer verbinding, nieuwsgierig zijn naar elkaar. Kiezen voor vakmanschap, voor altijd verder en nooit tevreden. Niet alleen de wow-factor, maar een goed en inhoudelijk plan. De V van verdieping. Halfvolle glazen, vertrouwen, mensen waar je op kunt bouwen. Samen het beste uit elkaar halen, ieder vanuit zijn of haar eigen vakgebied. Samen vanuit een huis, gebouwd op meer dan 30 jaar ervaring, waar ruimte is om elkaar te inspireren, om samen inspirerende concepten te bedenken. Een tweede huis voor freelancers. Een huis gebouwd op liefde voor het evenementenvak. Dit is ons thuis… 
Hogeschool InHolland winnende concept
Na deze bevlogen teksten nam mede-eigenaar Lennart Peeperkorn de microfoon over: “Welkom in ons huis met een verleden van 30 jaar waarin we 1.254 evenementen hebben georganiseerd en 312.456 gasten hebben ontvangen. En na vandaag zijn het er zelfs 312.668. In die 30 jaar hebben we een stevig fundament gelegd om door te bouwen naar de toekomst. In een huis waarin leveranciers steeds meer een partner worden en waarin we iets kunnen betekenen voor de groei van het vak. Een huis waarin we de liefde voor het vak willen delen. Dat delen – met studenten bijvoorbeeld – doen we niet alleen door stageplekken aan te bieden en gastcolleges te geven: dit jaar hebben drie hoge scholen namelijk gevochten om het mooiste concept voor deze avond. De studenten van de Hogeschool InHolland hebben het gewonnen: we waren zwaar onder de indruk van wat zij bedacht hadden.” 
Bij D&B geldt echter wel een huisregel: “We doen alles volgens de vijf V’s: Vindingrijkheid, Vuur, Vakmanschap, Verdieping en Vertrouwen,” zo legt Lennart uit. Alle gasten hebben voorafgaand aan het evenement hun voorkeur mogen geven voor 2 van de 5 V’s en zijn vervolgens ingedeeld bij twee kennissessies die te maken hadden met de desbetreffende waarde. Nadat iedereen zijn of haar ‘festival chair’ onder de arm meenam kon het inhoudelijke programma beginnen. Ik nam plaats in de sessie ‘Vindingrijkheid’ en luisterde naar de inmiddels ‘wereldberoemde’ Daan Roosegaarde die eerder dit jaar te gast was bij het televisieprogramma Zomergasten en afgelopen week de cover haalde in de Adformatie. Femke Ramaker, creatief directeur bij D&B: “Vindingrijkheid heeft voor ons een andere waarde dan creativiteit of innovatie. Het is iets wat alle mensen uit ons team moeten beheersen: het heeft namelijk te maken met in oplossingen denken. Vandaar dat we Daan Roosegaarde hebben uitgenodigd, een man die zeer zeker vindingrijk te noemen is.”
Nieuwe coalities doen een beroep op creativiteit
Daan Roosegaarde is een entrepreneur bij uitstek, een pionier en kunstenaar die werelden met elkaar weet te combineren. “In de voorbereiding voor deze sessie dacht ik aan iets wat ik in India heb meegemaakt. Daar had een moedertijger net vijf tijgertjes verloren, waardoor het dier lusteloos werd en niets meer wilde eten. De oppassers hebben toen een geniale oplossing bedacht die tegelijk misschien wat luguber lijkt: vijf varkentjes kregen een soort jasje aan van de vacht van de overleden tijgertjes en werden vervolgens de kooi in gezet. De moedertijger accepteerde dit en ze leefden nog lang en gelukkig!” Roosegaarde vond dit fascinerend en typerend voor een tijd waarin het oude systeem is gecrasht en de nieuw wereld nog vrij onduidelijk is: “Waar verdienen we ons geld mee? Zijn de dingen die we nu leren nog wel toepasbaar in de toekomst? Tegelijk zorgt dat er voor dat we nieuwe coalities aangaan en dat doet een beroep op onze creativiteit.”
Een veranderende wereld verandert ook onze rol
De wereld verschuift ontzettend snel en dat is in feite heel dynamisch. Roosegaarde toont dit aan door beelden te laten zien van een documentaire van Bromet & Dochters in 1999. Hierin vraagt Bromet aan mensen op straat of zij een mobiele telefoon hebben. De meeste mensen reageren bijna geschrokken: ‘Dat heb ik helemaal niet nodig! Het lijkt mij vreselijk om altijd bereikbaar te moeten zijn.’ Vraag het in 2013 aan iemand op straat en iedereen zal het de normaalste zaak van de wereld vinden dat hij of zij een mobieltje op zak heeft. “In een zo sterk veranderende wereld is ook onze rol als mens, burger, politicus, kunstenaar of bedrijf veranderd.” Twee door Studio Roosegaarde ontwikkelde laten zien hoe tactiel deze ontwikkeling is: 
- Lotus
Terrein te winnen op communicatie en evenementen
Op de vraag hoe Roosegaarde de ontwikkeling van communicatie en evenementen ziet, zei hij: “Deze zaken zouden onderdeel moeten zijn van de backbone van een opdrachtgever; het is te vergelijken met brood, een laagje boter en suiker versus suikerbrood. Maar, ik denk dat die ontwikkeling nog wel gaande is en dat hier terrein is te winnen.”  
Verlangen naar zaken die we niet kunnen downloaden
Ook Leon Kruitwagen, directeur van het Genootschap voor Eventmanagers stelde een vraag aan Roosegaarde: “Welke zaken uit de ‘oude wereld’ vind je nog wel goed? Je maakt namelijk een klassieke scheiding tussen oud en nieuw terwijl je een nieuwe denker bent.” Roosegaarde: “Ik zou alles wel ter discussie kunnen stellen, maar het gaat er meer om dat de regels die we toen hadden nu niet meer gelden. De realiteit wordt nu weer anders ervaren dan toen – net zoals in de tijd waarin we geen behoefte hadden aan een mobiele telefoon. Ik zeg niet dat het goed of slecht is. Ik denk zelfs dat we in bepaalde emoties weer terug gaan. Naar het lokale, persoonlijke, biologische. Het is bijna sentimenteel. In de notie van een tijd waarin je alles kunt downloaden is het mooi dat we verlangen naar zaken die we niet kunnen downloaden. Er ontstaat een enorme neiging om de wereld weer te ‘customizen’ door middel van techniek: eigen groente, eigen energie, eigen informatie. We zitten eigenlijk in een hightech omgeving die wordt gebruikt om die oude emotie weer een nieuwe waarde te geven.”
Bouwstenen van het huis
Met deze pakkende woorden sloot Roosegaarde af en konden genodigden een tweede sessie volgen bij de gedreven MasterChef Peter Lute, dé expert op het gebied van het slimme onbewuste Ap Dijksterhuis, de Chief Enthusiasm Officer Rijn Vogelaar en de ambassadeur van het Fonds Gehandicaptensport Marc de Hond. Na deze interessante lezingen vervolgde het programma in de grote ruimte van Explore: iedereen nog altijd met de festival chair onder zijn arm en hierop inmiddels met dikke stift geschreven wat absoluut niet zou mogen ontbreken in een evenementenhuis van de toekomst. “Jullie hebben met deze festival chair een bouwsteen in handen. We willen iedereen uitnodigen om samen met ons het fundament te leggen voor ons evenementenhuis van de toekomst.” Sprak Ramaker. Na een redelijk chaotisch moment waarin iedereen zijn of haar festival chair in het geraamte van een huis stopte, ontstond er werkelijk een ‘huis’. 
30 jaar Dechesne & Boertje
Om het huis te kunnen openen droeg Pieter Bas de sleutel over aan de studenten van Hogeschool Inholland. Aan hen de eer om het afsluitende gedeelte van het jubileumfeest te openen. Iedereen stapte letterlijk het zojuist gebouwde evenementenhuis in en liep recht op de culinaire hapjes en drankjes van chefkok Lute af in de andere zaal van Explore. Daar vervolgde het gezelschap met het ophalen van fijne herinneringen: anekdotes uit 30 jaar Dechesne & Boertje.
In de nieuwe Events staat een uitgebreid artikel over het 30-jarig jubileum van Dechesne & Boertje.
 
   
   
  