JOVO Management organiseert events op Champions League niveauJOVO Management organiseert events op Champions League niveau
Back Back Interview

JOVO Management organiseert events op Champions League niveau

27 november 2017

Joep van de Voort studeerde voor accountant en bedrijfseconoom, maar kon daarin net niet die passie kwijt die hij met het organiseren van grootschalige projecten wel kwijt kon. Zo begon hij tien jaar geleden heel bescheiden, maar verstandig en stilletjes vol ambitie, aan zijn eigen managementbureau. Tien jaar later is het een heel ervaren team dat grote complexe evenementen en mediaproducties organiseert met het volledige financiële plaatje dat daarbij hoort.

JOVO Management zit in het Limburgse Swalmen, iets ten noorden van Roermond. Het is trots op zijn Limburgse identiteit, maar de ervaring reikt ondertussen naar alle delen van Nederland. Joep: 'We maakten eigenlijk een vliegende start. We kregen de kans om voor een aantal grote wielerevenementen aan de slag te gaan. Daarbij zaten bijvoorbeeld de start van de Vuelta in 2009 en de organisatie van het WK wielrennen hier in Limburg'. De ervaring die Joep opdeed bij de sportevenementen hebben meerdere voordelen. Hij is zelf een groot sportliefhebber en kent de wereld van binnen en van buiten. Daardoor wist JOVO heel snel wat nodig was om zo’n evenement succesvol te maken. Daarnaast zijn sportevenementen heel complex. Wie een grootschalig sportevenement goed kan organiseren kan feitelijk ieder evenement aan.

'Je krijgt te maken met zoveel facetten. Dat varieert van de sporters zelf, hun organisatie en management en de sportbonden, via ticketservices en de media tot alle overheden. Denk maar aan de plaatselijke overheid en de politie. Je bent echt voortdurend een spin in het web.'

Het voordeel van de financiële achtergrond

Eén van de issues bij het organiseren van grote evenementen is en blijft het financiële plaatje. Joep van de Voort benadert de opdrachten daarbij professioneel. 'Bij één van mijn eerste opdrachten kreeg ik het verzoek om voor een bedrijf een businessplan te schrijven. Met mijn achtergrond is dat natuurlijk ‘appeltje eitje’. Ik heb het graag gedaan, maar kwam ook tot de conclusie dat ze er beter niet aan konden beginnen. Je moet daarin heel eerlijk zijn.'

De combinatie van de ruime ervaring met events én de goede kennis van financiën zijn volgens Joep echt uniek. 'Het zit bij ons onder één dak. We kunnen heel snel schakelen. Weten hoe je iets groots organiseert is één ding, maar continu oog hebben voor de financiële kant is minstens even belangrijk. Wij kunnen zo heel goed voorkomen dat een project veel meer gaat kosten dan van oorsprong begroot.' 

JOVO Management richt zich op consultancy, entertainment en sport. Daarbij zijn er drie pijlers waarop het bedrijf rust. Dat zijn de ruime ervaring in sports consultancy, de financial management ervaring én de ruime ervaring met projectmanagement buiten de sportwereld. Projectleider Deborah Bronsveld heeft een heleboel van die ervaring meegenomen. Zo heeft zij veel kennis opgedaan in de mediawereld. Zij schuift ook enthousiast aan om haar verhaal te doen.

Deborah: 'Ik ben veel actief in de mediawereld. Zo houd ik mij bezig met de productionele leiding van ‘#First’, een tv-show die elke vrijdag live te zien is op Ziggo kanaal 13 en op YouTube. Ook plaatsen we elke maandag en donderdag een aflevering online op YouTube van één van onze series. Daarnaast begeleid ik een branded content productie voor Red Bull.'

Recordtijd voor Tom Dumoulin

Na de zege van Tom Dumoulin dit jaar in de Giro d’Italia werd JOVO gevraagd de huldiging in Maastricht te organiseren. Joep: 'Dat was echt ‘Champions League’ voor ons. Wij werden op maandagavond benaderd en op woensdagavond moest alles al afgerond zijn. Het enige dat de gemeente wist was dat Dumoulin woensdagavond gehuldigd moest worden en dat het op de markt van Maastricht moest gebeuren. Dat was alles. Ze hadden ook geen idee van de kosten. We wisten ook nog niet of de NOS er live bij wilde zijn, wie konden komen, hoe lang Tom Dumoulin beschikbaar zou zijn én we hadden geen idee welke leveranciers beschikbaar waren om een eventueel podium te bouwen en of daar personeel voor was. Het was een drukke tijd van het jaar en echt niets was op dinsdagochtend al zeker. Toen bleek dat de NOS het live ging uitzenden moesten we ook daar rekening mee houden.' Het slagen van deze ‘Champions League’ wedstrijd bewijst misschien nog wel het beste waartoe JOVO management in staat is.

Door > Walter Joosse

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!