Joost Ligthart (travelmediate): ‘Stel je vaste partner op de proef met een second opinion’
Creatieve, kwalitatieve partners die de ultieme incentivereis, de beste locaties voor een internationaal congres en de meest unieke restaurants weten te vinden. Waar vind je zo’n partner? Sinds maart 2011 begeleidt en adviseert travelmediate vanuit haar kantoor in Amsterdam bedrijven bij het faciliteren van hun internationale congres, bijeenkomst of incentivereis. Travelmediate vertegenwoordigt inmiddels 29 bestemmingen en 15 zorgvuldig geselecteerde buitenlandse partners. We spraken Joost Ligthart, mede-eigenaar van travelmediate over zijn succesvolle, jonge bedrijf, de ontwikkelingen in de markt en zijn favoriete bestemmingen.
Wat is precies jullie taak, waar kunnen jullie bedrijven mee van dienst zijn?
“Wij helpen bedrijven bij het vinden van een kwalitatieve en creatieve lokale partner. Bedrijven hebben zelf vaak de mankracht niet om te checken of een agent goed en betrouwbaar is. Wij zijn als het ware een ‘keurmeester’ op dit gebied. Wij werken alleen samen met goede buitenlandse agenten die het hele land dekken. Zij hebben bij ons altijd exclusiviteit, we werken nooit samen met twee agenten op één bestemming. Omdat het een echte ‘people’s business’ is, moeten het ook sociale mensen zijn. Als wij er goed mee kunnen samenwerken, kunnen de eindklanten dat ook. Daarnaast moeten ze ook referenties kunnen overleggen waar we vervolgens ook navraag doen. We checken of een agent qua solvabiliteit in orde is, of deze staat ingeschreven bij de belastingdienst en hoe hun uitvoeringsproces werkt. Wij zorgen ‘puur’ voor de introductie, vervolgens neemt de agent de organisatie met het bedrijf over en zijn wij op de achtergrond aanwezig. Wij komen pas weer in beeld wanneer er bijvoorbeeld deadlines bijna verstrijken. Daarnaast worden wij tegenwoordig vaak al in het eerste keuzeproces voor een bestemming gevraagd naar onze mening. Vaak heeft de klant al drie bestemmingen in zijn hoofd en vraagt de agent ons welke bestemming het beste bij de klant past.”
Waarin onderscheidt travelmediate zich van andere vertegenwoordigers?
“Travelmediate onderscheidt zich met meer en andere bestemmingen. We vertegenwoordigen zo’n 29 bestemmingen, waaronder ook landen in Zuid-Amerika zoals Panama, Costa Rica en Nicaragua. Ook ‘moeilijkere’ bestemmingen zoals Rusland, Nepal en China hebben wij in ons aanbod. Op alle bestemmingen die wij aanbieden is mijn compagnon (Raymon Honings, red.) of ikzelf al eens geweest, waardoor we de klant altijd van goede informatie en advies kunnen voorzien. Omdat we voor bedrijven kosteloos zijn, is de drempel minder hoog om ons in te schakelen. We introduceren dan ook regelmatig nieuwe agenten en organiseren ‘famtrips’ (familiarize trips, red.). Daarnaast informeren en inspireren we bedrijven over bestemmingen via onze vernieuwde website, Facebookpagina en nieuwsbrief.”
Welke bestemmingen zijn anno 2014 in trek?
“Naar bestemmingen als Istanbul en Dubai is nog steeds veel vraag. In tegenstelling tot de Belgische markt, die regelmatig voor verre bestemmingen als Nicaragua en Panama kiezen, kiezen Nederlandse bedrijven vaker voor kortere reizen binnen Europa, omdat dit vanwege de goedkope vluchten eerder binnen budget past. Veel bedrijven hebben echter wel de budgetten voor verre bestemmingen, maar boeken dit niet vanwege hun imago. Ze willen niet doen voorkomen alsof het net zo goed gaat als jaren geleden.”
Hoe staat het momenteel met de ontwikkelingen? Is de industrie aan het ‘opkrabbelen’?
“We merken dat er meer vertrouwen is. Sinds augustus vorig jaar komen er steeds meer aanvragen binnen en is de conversie langzaam aan het toenemen. De branche is nog steeds ad hoc, veel boekingen zijn slechts twee tot drie maanden van tevoren. Je ziet maar weinig aanvragen voor 2015 en 2016.”
Van de 29 bestemmingen die jullie vertegenwoordigen, waar móeten volgens jou de incentives naar toe dit najaar?
“Mijn favoriete bestemming is Rusland, vanwege de bijzondere plekken die het te bieden heeft. Het is jammer dat deze bestemming nog maar weinig wordt geboekt.”
En welk land zou je graag als 30ste bestemming aan jullie aanbod willen toevoegen?
“We zouden graag Canada toevoegen en dan met name de omgeving Vancouver en Toronto. Dit vanwege het veelzijdige aanbod dat deze bestemming te bieden heeft en de grote mogelijkheid aan directe vluchten. Volgens ons is dit een nog relatief onbekende groepsbestemming. ”
Tot slot, welke tips wil jij de bedrijven meegeven?
“Ga op zoek naar een betrouwbare en kwalitatieve partner die je helpt om de goede lokale agenten te vinden. Werk je samen met een vaste partner, stel die dan ook eens op de proef door prijs en creativiteit bij een andere agent te toetsen. Zorg daarnaast ook voor een goede briefing naar de agent toe. Geef hem de ruimte en tijd om een creatief programma op te stellen en werk dus niet met een te strakke deadline. En om mee af te sluiten: geef de agent een realistisch budget zodat hij direct een gerichte offerte kan opstellen.”