20 april 2010

John Bes: De wereld ziet er anders uit!

Door Marieke Prins de Vos

Het ruikt er naar vers tapijt. Borden vragen nog om spijkers om aan de muur te mogen en ook de tafeltennistafel moet nog in elkaar worden gezet. Aan de Herengracht 560 huisvest op de bovenste verdieping sinds een maand Happy Company  en Amsterdam Events Company. Algemeen directeur John Bes komt mij op de trap al tegemoet lopen. Twee weken geleden belde hij naar de redactie van High Profile. Waarom zijn persbericht over zijn nieuwe samenwerking met Veilig Verkeer Nederland nog niet geplaatst was. Na uitleg kwamen we tot de conclusie dat we maar eens bij moesten praten. Na een turbulent jaar, een nieuw onderkomen, de aantrekkende markt en de komst van de voorjaarszon is er alle reden voor een gesprek op het terras van Nel in Amsterdam maar niet voordat ik een rondleiding door zijn nieuwe pand heb gekregen:

Happy?
“Nu weer wel ja. Het was een heftig jaar. Er zit altijd een bepaalde onrust in mij. Onrust en enthousiasme. Ik heb altijd nieuwe ideeën en handel daar ook altijd naar. Nu moest ik gedwongen keuzes maken op basis van financiën.”

 Welke keuzes heb je gemaakt het afgelopen jaar?
“Alle mensen die bij mij werkten, deden alleen waar ze blij van werden. Dat was een soort voorwaarde, een gedachte van mij: Doen waar je blij van wordt dan ben je er ook goed in. Daardoor blijven er andere zaken liggen die dan op een hoop komen. Dan moet je prioriteiten gaan stellen. De zaken weer op een rijtjes zetten. Nu werkt nog steeds iedereen met die gedachte maar er moeten ook zaken worden gedaan die misschien minder leuk zijn. Daarnaast waren we in 2008 met zestig mensen. Dan ben je enorm kwetsbaar in tijden van storm. We hebben toen besloten om de overhead weg te snijden. En we hebben onze belangen in Rotterdam Events Company en Maastricht Events Company verkocht. Het was lastig om vanuit Amsterdam aan te sturen dus laten we nu meer aan deze mensen die onder dit label werken in deze steden over. Dat werkt uiteindelijk ook veel beter. En dan is er nog ons nieuwe onderkomen. Voorheen zaten we tegenover het centraal station in een groot pand. Daar komen toch de toeristen en de dagjesmensen langs. Nu is het kleiner maar de ruimte waar we nu zitten in is inspirerend.”

Het ging je al die jaren voor de wind. Gevoel dat je op je bek bent gegaan?
“Totaal niet. Ik ben nu 14 jaar bezig en heb inderdaad altijd groei meegemaakt. Die groei heb ik mezelf aangedaan. Ik heb altijd geloofd in cumulatie van specialisme. Daarom hebben wij eigenlijk verschillende winkels onder Happy Company. Dan beland je hoogstens in spagaat.”

Heb je het gevoel dat de markt aantrekt?
“De bedrijfsuitjes lopen maar het is nog moeizaam. Het maatwerk daarentegen gaat heel goed. We halen meer omzet uit evenementen dan uitjes. We zijn weer druk aan het pitchen en hebben de afgelopen tijd dan ook weer tien grote projecten binnen gehaald.”

En een samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN)!  
“Ja, vorig jaar hebben we zelf een onderzoek gedaan waaruit bleek dat 78 procent van de werkgevers er niet bij stil staat hoe zijn werknemers na een bedrijfsevenement naar huis gaan. Er wordt wel een bus geregeld naar de parkeerplaats maar dat is het dan. Daar zijn wij op ingesprongen en VVN heeft ons benaderd. We gaan activiteiten ontwikkelen om bewustwording van verkeersveiligheid rondom (bedrijfs)evenementen te bevorderen. Accommodatieverschaffers kunnen daarbij partner worden. Evenementen worden voorzien van het BOB-logo en waar mogelijk op één locatie inclusief overnachting aangeboden. Daarnaast kan bij evenementen de VVN-simulator worden ingezet voor bewustwording bij deelnemers.”

Wat gaat het worden het komende jaar?
“We gaan van werken gewoon weer een feest maken. We hebben alles overleefd. Zo zie ik dat. Dat heeft wel een heel jaar geduurd. Nu hebben we een nieuw kantoor, in januari allemaal weer enthousiaste mensen aangenomen, de markt trekt weer aan. De wereld ziet er anders uit!”