Johan Cruijff ArenA maakt impact met refugee job fair  Johan Cruijff ArenA maakt impact met refugee job fair
Back Back Locaties

Johan Cruijff ArenA maakt impact met refugee job fair

26 januari 2024

Maximaal impact maken is één van de speerpunten van de Johan Cruijff ArenA. Op het gebied van duurzaamheid, innovatie en op sociaal vlak. Om dit een goede invulling te geven draagt de ArenA een aantal keer per jaar een spreekwoordelijk steentje bij aan maatschappelijk events. Zo wist ook Worldspan de weg naar de ArenA te vinden voor de Refugee Job Fair. We spraken met Lars Houben, Key Accountmanager Business Events en Wiebine Hos, Coördinator Business Events van de Johan Cruijff ArenA en opdrachtgever Clive Meyers over het (impactvolle) succes van dit event en de samenwerking.

Elkaar vinden in kernwaarden

De Refugee Job Fair werd in vijf grote steden in Europa georganiseerd. Voor de editie in Amsterdam viel de locatiekeuze op de Johan Cruijff ArenA. ‘Deze beslissing was gebaseerd op drie belangrijke criteria’, aldus Clive Meyers. ‘De ArenA heeft een geweldige ligging en een goede bereikbaarheid. Maar ook qua kernwaarden liggen we dicht bij elkaar. Na een locatiebezoek kwamen we tot de conclusie dat deze locatie een perfecte match was voor de Refugee Job Fair.’ Lars: ‘Dit evenement is een mooi voorbeeld van hoe we de Johan Cruijff ArenA als evenementenlocatie maatschappelijke meerwaarde kunnen geven. Naast een podium bieden aan grootse concerten, voetbalwedstrijden en congressen organiseren we bewust een aantal keer per jaar een maatschappelijk evenement. Met dit evenement konden we van betekenis zijn voor de omgeving, en Amsterdam Zuidoost in het bijzonder.’

Gemoedelijke sfeer

Voor dit evenement werd de iconische Amsterdam Zaal gecombineerd met het Plein van de Toekomst. Hier kregen diverse corporate organisaties een plek op de banenmarkt, waaronder grote merken als Zara, Randstad en diverse hotels. Wiebine: ‘Er waren ook tafels beschikbaar om inhoudelijk ondersteuning te bieden, bijvoorbeeld bij het opstellen van een goed CV.’ Terugkijkend op het event zijn Lars en Wiebine zeer tevreden. Wiebine: ‘De sfeer was ontzettend goed en gemoedelijk. We hebben de hele dag een goede aanloop gehad. Het publiek bleek ook erg divers, van vluchtelingen die een bijbaan of vrijwilligerswerk zochten tot zij die een fulltimebaan ambieerden. Wat interessant was om te zien, is hoe de dynamische en gemoedelijke sfeer ook door standhouders en vrijwilligers werd versterkt. Met Google Translate werden eventuele taalbarrières doorbroken zodat iedereen ook écht hulp kon bieden.’

Hoge opkomst

Uniek aan deze editie, in vergelijking met andere -internationale- edities, was het lage no-show percentage. Lars: ‘Als Johan Cruijff ArenA waren we betrokken bij het voortraject om bezoekers voor dit event te werven. Potentiële bezoekers konden online aangeven interesse te hebben, wat bijvoorbeeld bij andere edities tot slechts 40% opkomst leidde. In de ochtend van het evenement was dat voor zowel het team van de ArenA als de opdrachtgever nog best spannend. Op een bezoekersaantal van bijna 900 en een opkomstpercentage van ruim 70% mogen we erg trots zijn.’ De hoge opkomst en de gemoedelijke sfeer tijdens het event stemde ook de opdrachtgever tevreden. ‘Het event was een daverend succes. Ondanks de koude en natte weersomstandigheden verwelkomden we 876 werkzoekenden en 23 bedrijven. Ons doel om vluchtelingen kansen te bieden werk te vinden, is met dit evenement zeker behaald.’

Een extra stap zetten

Clive kijkt niet alleen terug op een succesvolle uitkomst, juist de goede samenwerking met de locatie heeft hem verrast. ‘Omdat we dit event in vijf landen organiseerden, was de samenwerking met de locatie cruciaal. Ik moet zeggen dat het team van de Johan Cruijff ArenA fantastisch was om mee te werken. We hadden enkele lastige verzoeken, zoals een -voor meerdere geloofsovertuigingen beschikbare- gebedsruimte, maar het team was zeer behulpzaam en altijd bereid een stap extra te zetten. Ik ben daar dankbaar voor en kijk uit naar mogelijkheden om in de toekomst meer evenementen te organiseren.’ Ook Lars ziet een nieuwe editie zeker zitten en legt daarvoor de lat nog wat hoger. ‘Wie zien mooie kansen in het persoonlijker maken van dit event, onder andere door onszelf te profileren als werkgever voor deze doelgroep, we geven er graag nog een extra ArenA-tintje aan.’

Tekst: Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!