Johan Cruijff Arena maakt finalisten Change the game bekendJohan Cruijff Arena maakt finalisten Change the game bekend
Back Back Nieuws

Johan Cruijff Arena maakt finalisten Change the game bekend

15 april 2019

De Johan Cruijff ArenA gaat, in samenwerking met Ajax, de KNVB en ID&T, nieuwe, innovatieve diensten voor bezoekers ontwikkelen en organiseerde daarom de www.changethegame.eu. Bedrijven uit de hele wereld hebben een diversiteit aan producten en diensten ingediend die de beleving bij bezoekers vergroot. Uit ruim 180 internationale inzendingen zijn 35 aansprekende innovaties geselecteerd die kans maken door de jaarlijks twee miljoen bezoekers van de Johan Cruijff ArenA gebruikt te gaan worden.


Geselecteerd zijn onder andere Snaptivity, waarbij toeschouwers hun stoelnummer aanmelden en actiefoto's vol emotie van zichzelf ontvangen, bijvoorbeeld op het moment dat er gescoord is. Met de Texel Portal 3D-scanner kunnen bezoekers met behulp van 3D avatars een 3D foto van zichzelf ontvangen bijvoorbeeld met een panoramische stadion achtergrond. Finalist Bitz is een makkelijk, mobile platform waarmee bezoekers in het stadion eten en drinken kunnen bestellen en meteen ophalen. Dat scheelt in de rij staan. Met Game On, een mobiele applicatie, kunnen toeschouwers in het stadion maar ook thuis beelden van een event vanuit verschillende hoeken bekijken, inclusief wedstrijdstatistieken.

De finalisten zijn (in willekeurige volgorde):

  • 24/7 Software
  • iXpole
  • AVEX b.v.
  • Jalu.tv
  • Bitz
  • Keyper GmbH
  • Coca-Cola European Partners
  • LiveArena Broadcast AB
  • COMPO Software
  • LiveTube Ltd.
  • DFFRNT Media
  • Netco Sports
  • Eyecandylab
  • Nmodes
  • Foot Analytics
  • NODALBLOCK S.L
  • Forward Game UG
  • Orwell VR
  • Game On
  • Oveit
  • GEENEE
  • SciSports
  • Hawk-Eye Innovations
  • Snaptivity (Snapify Ltd.)
  • Hey Digital Ventures Lda
  • Stayfilm
  • HIGGS Live
  • Synchronicity Productions Foundation
  • Hikvision
  • Texel, Inc.
  • Immersiv
  • Tiledmedia
  • Inmotio Object Tracking BV
  • VOGO
  • Wizzymaps

Uit de finalisten worden de winnende oplossingen gekozen die in een fieldlab-opzet met de verschillende partners in 2019 en 2020 geïmplementeerd en verder ontwikkeld worden in de ArenA.

Intensief genieten

De ArenA wil dat bezoekers optimaal en intensief kunnen genieten van een wedstrijd of event, ook op afstand. Gedacht kan worden aan informatie op maat over het event, kaartverkoop, een zorgeloze reis en activiteiten voorafgaand en na een wedstrijd. Of een virtuele omgeving tijdens een event waar bezoekers ervaringen delen. Een deel van de wedstrijden van het Nederlands elftal wordt in de ArenA gespeeld en de KNVB wil dat bezoekers, ook tijdens EURO 2020, een topavond hebben. Maar ook dat de kennis die wordt opgedaan ten goede komt aan de andere voetbalclubs in Nederland.

Naast de voordelen voor de bezoeker kunnen dergelijke diensten ook zorgen voor een efficiëntere en rendabele bedrijfsvoering zoals een optimale stoelbezetting, het sneller kunnen helpen van bezoekers en de ondersteuning van crowd-management.

Change the Game

Change the Game is een initiatief van de Johan Cruijff ArenA, Media Perspectives, Hogeschool van Amsterdam en TNO en mede gesubsidieerd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie. Als innovatiepartner is dit programma powered by KPMG. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!