Johan Bax timmert lekker aan de weg de laatste jaren met zijn bedrijf LOG ON. Voor zijn mobiele applicatie voor de congres- en evenementenbranche Event Assistant heeft hij in de twee jaar dat hij als zelfstandig ondernemer bezig is al twee grote innovatieprijzen in de wacht gesleept. Johan komt op het High Profile New Media Congres praten over het succesvol inzetten van de Event Assistant tijdens de evenementen van de aanwezige organisatoren. High Profile heeft voorafgaand daaraan een uitgebreid interview met deze succesvolle entrepreneur. [afbeelding niet meer beschikbaar]
Wanneer ben je LOG ON gestart?
De officiële geboortedatum is 18 augustus 2005. We zijn net twee jaar oud, maar onofficieel zijn we al wat langer bezig. Ik ben vanuit Vodafone gestart. Vanaf begin 2005 ben ik al in mijn hoofd bezig met het bedrijf.
Daarvoor heb je hoe lang bij Vodafone gewerkt?
Ik heb negen jaar bij Vodafone gewerkt.
Wat was je laatste functie?
De laatste zes van de negen jaar heb ik bij Vodafone Group R&D, een stafafdeling die uitzoekt wat Vodafone wereldwijd met nieuwe technologie moet.
En op 18 augustus startte je met LOG ON en vond je een gat in de markt.
Het is eigenlijk uit Vodafone Research voortgekomen. Een van mijn projecten liep in 2004 af, een onderzoek naar doelgroepen of communities. Vodafone richt zich heel erg op eigen klanten, mensen met rode SIM’s in hun telefoon, terwijl de natuur van communicatie niet is gebaseerd op het kiezen van je vrienden door de rode SIM-kaart in je telefoon, maar om heel andere redenen. Dus wat mensen verbindt kan eigenlijk van alles zijn.
We hebben een fundamenteel onderzoek gedaan naar gedrag: wat beweegt mensen en hoe kunnen de eigenschappen van mobiele devices daar een rol in spelen? Dat was de probleemstelling. Dat heeft geleid tot een prachtig onderzoeksrapport met een aantal gebieden waar ‘mobiel’ een toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Twee van die gebieden waren toerisme en evenementen. Omdat mensen daar weg zijn uit hun eigen omgeving, maar wel allerlei behoeftes hebben aan informatie en om in contact te komen met anderen.
Ik ben iemand van boter bij de vis en hou niet van rapporten die in kasten of prullenbakken terechtkomen. Het idee was om mensen te confronteren met de toepassingen van mobiel. Vodafone Groep R&D (Research & Development) heeft elk jaar een jaarcongres op verschillende plaatsen in de wereld. Op dat congres komt de top van Vodafone samen en kon ik een prototype product lanceren, de oorspronkelijke versie van het huidige product. Om mensen te laten ervaren dat je geholpen kunt worden door mobiele technologie tijdens een congres. Nou dat was echt een knallend succes. Ik had het niet verwacht, maar het werd ontzettend goed gebruikt in die doelgroep, en dat zijn niet allemaal jonge hippe mensen, maar juist mensen met grijze haren die alleen maar bellen met de mobiel. Zij gingen nu ineens sms’jes sturen naar een website en gingen helemaal los.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Voor mij was dat ideaal want ik had een heel mooie pitch om mijn verhaal verder te verkopen binnen Vodafone. Ik heb een half jaar gedaan over die verkoop, zowel internationaal. Aan het eind zei de Vodafone directie erg te geloven in het verhaal, maar dat ze het niet zouden gaan doen. ‘We blijven bij ons huidige businessmodel van het aansluiten van mensen, en niet verkopen van diensten.’ Vodafone doet alles voor massamarkt, dat is gewoon hun businessmodel. De evenementenmarkt is een nichemarkt, daar moet je marketing op zetten en dat werkt gewoon niet bij dit soort grote bedrijven.
Dus Vodafone zegt ‘nee’ en ik sta voor een keuze. Wil ik bij het bedrijf blijven dan moet ik met dit project stoppen, en dat wil ik niet, want tegen die tijd zat het al zo in mijn hart en nieren dat dat niet meer kon. Toen ben ik in samenspraak met Vodafone een bedrijf opgestart. Ik wilde hier mee door en Vodafone wilde me daarmee helpen. Ik heb heel veel support gehad in flexibelel werktijden en ook in intellectueel eigendom, al die ideeën en gedachten mocht ik zo meenemen naar mijn eigen bedrijf, zonder dat Vodafone daar moeilijk over deed.
Event Assistant, wat doet ‘t?
Event Assistant geeft de bezoeker van een congres of evenement door middel van mobiele technologie optimale congres-ondersteuning. Concreet betekent dat je je programma kunt bekijken op je mobiel, wat er gepland is vanuit het evenement, zoals afspraken die buyers hebben met exhibitors die je dan op je telefoon kunt terugvinden. Of workshops die je wilt volgen kun je terugvinden in je mobiel, zodat je weet wat je te doen hebt en waar.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Daarnaast kun je ook presentaties die je erg interessant vindt bestellen via je mobiel, waarbij je die presentatie kunt aanvinken die beschikbaar wordt gemaakt op een downloadpage. Je wacht niet een maand op je documentatie zoals wel eens gebeurt, je hebt het meteen. Deze facetten horen allemaal bij de agendacomponent.
Maar je hebt dus ook een netwerkcomponent, waarbij je moet denken aan een zoekfunctie op alle delegates: naam, bedrijfsnaam en soms ook op bepaalde keywords, bijvoorbeeld alle technologymanagers of strategymanagers. Met die lijstjes met profielen kun je dan contacten leggen. Als mensen er voor kiezen hun mobiele nummers te delen kan men worden opgebeld tijdens het evenement. Als mensen hun contactgegevens niet willen delen, en dat komt natuurlijk ook voor, kun je aangeven dat je deze mensen wilt spreken waarbij de organisatie automatisch een sms’je stuurt naar die andere persoon dat jij contact wil leggen en terug te bellen bent op jouw nummer. Daarmee scherm je andere mensen dus af. Dat is echt een opt-in dienst, waarbij privacy-levels zijn ingebouwd.
Maak je dan ook de website van het congres?
Nee, we hebben een eigen applicatie. Hoe onze dienst eruit ziet? De struktuur van de dienst is vast, dat is gewoon ons product. Wij krijgen van de organisatie informatie over de deelnemers en de exposanten en die hele handel wordt doorgaans via een xml, een content interface, overgezet en wij leveren een soort window naar de informatie via de mobiele telefoon.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
De telefonie- en mediasector loopt nogal voorop, dus deelnemers aan deze beurzen, congressen en evenementen kunnen deze applicatie goed integreren, hoe zit dat met de meetingsector, hebben deze mensen wel telefoontjes of pda’s voor mobiel internet?
Ik moet je zeggen dat het mij heel erg meevalt. Dat is overigens de laatste jaren heel erg veranderd, want toen ik er begin 2005 mee begon was het een stuk lastiger. Maar nu, als je iemand willekeurig op straat aanspreekt met de vraag of ze mobiel internet hebben blijkt de helft internet op z’n telefoon te hebben. Maar dat is algemeen, kijk je nu naar de zakelijke doelgroep dan ligt dat aantal veel hoger. Het aantal potentiële gebruikers is aanzienlijk, wat niet wil zeggen dat zij het allemaal gaan gebruiken, want ook voor deze mensen is het allemaal nog nieuw, dus moet je het goed weten te marketen op je evenement, om mensen daar op te krijgen.
Heb je door het winnen van die twee prijzen, de EIBTM World Watch Technology Award en even later de Le Vele d’Oro, voor de Event Assistant meer business gekregen?
Ja absoluut. We hebben twee jaar missionariswerk gedaan, mensen getracht te overtuigen van de kracht van het product en de grootste kanteling was de levering voor de IMEX, daar hebben we zo veel persaandacht gekregen dat toen de bal is gaan rollen. Hetzelfde jaar kwam EIBTM met de wedstrijd voor meest innovatieve technologische service of product, wat ze jaarlijks doen.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Op IMEX had ik gehoord van deze wedstrijd en ja, dat viel precies goed. Een aantal organisaties waar we mee werken waren zich allemaal aan het oriënteren op mobiel dus eigenlijk kwamen wij dus net op het juiste moment met een product. Het feit dat we op IMEX konden leveren en hoe we ons daar hebben gepositioneerd gaf veel vertrouwen dat dit bedrijf geen eendagsvlieg zou zijn, maar dat het ook body had… en dat is samengevat de werkelijke reden dat wij die prijs hebben gewonnen. We hadden gewoon het momentum mee. En ik denk dat we op een goede manier ons business neer kunnen zetten. Dat heeft gewoon geholpen.
Ja, dan krijg je een prijs en nog veel meer pers. Wat je dan merkt is dat je dan ineens niet meer de boer op hoeft, maar gewoon aanvragen krijgt. Informatie- en offerteaanvragen, klanten die contact opnemen naar aanleiding van die publicaties. En dat is gewoon super.
Goed, je hebt naast Event Assistant ook nog een product SMS Voting, nou de naam zegt het al..
Ja, dat is niet moeilijk uit te leggen. Het woord zegt het al: het vervangt de stemkastjes, dus via je mobiel een sms’je sturen en je mening geven over iets, en dat wordt dan live verwerkt op het scherm in grafieken, realtime waarbij de balkjes dus groeien, met excitement in de zaal als gevolg.
SMS Voting kun je los als product leveren?
Ja, die wordt in combinatie met Event Assistant, maar ook los verkocht.
En hoe gaat de verkoop hiervan?
Dat gaat best goed. Daar verkopen we er redelijk wat van. Bij het Zakenfestival Rotterdam in het WTC wordt aan het eind van deze maand de Rotterdam Ondernemersprijs uitgereikt met een bedrag van €10 duizend die mede door publieksstemming op die manier tot stand komt.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Nog even over Event Assistant, waarom is het product in Nederland nog zo onbekend?
Wij zijn heel erg zichtbaar, maar gek genoeg heel erg internationaal op dit moment. Dus als je naar die grote internationale beurzen gaat dan lukt dat wel. Op de Nederlandse markt hebben we wel klanten, maar we hebben niet die zichtbaarheid zoals we die internationaal hebben, en daar gaan we in de nabije toekomst hard aan werken, want dat willen we wel graag hebben.
Even voor de context, wij hebben dit een tijd lang met een kleine bezetting gedaan, wat hoort bij een opstartfase waarin je niet veel personeelskosten wilt maken, maar je personeel op projectbasis inhuurt. Dat gaat veranderen. Wij zijn bijna rond met financierders om een groeifase in te gaan zodat we ook mensen gaan aantrekken.
Wat we willen gaan doen is onze verkoop organiseren via distributie. Directe verkoop is een lange tijd nodig geweest omdat het nieuw is, maar we merken nu dat we het ook anderen kunnen laten verkopen op commissiebasis.
Zijn dat evenementenbureaus die dat kunnen doen?
Er zijn drie typen partijen waar we naar kijken. De eerste parij is evenementenbureaus. Voorbeeld in de Nederlandse markt waar we al zaken mee doen is Synpact en DDG, twee partijen die dat al hebben gedaan. Hun belang is dat ze met iets nieuws naar hun opdrachtgever kunnen ‘scoren’ en daar ook aan kunnen verdienen.
De tweede partij is de ICT-leveranciers, de partij die onder andere de registratiesoftware en RFID oplossingen leveren. Deze partij wordt al gezien als technisch leverancier en uiteindelijk moeten wij ook onze informatie uit hun systemen krijgen voor onze mobiele dienst, dus daar zit een belang in om daar een koppeling te leggen en dat gezamenlijk in de markt te zetten. We hebben daarvoor ook al een Belgische partner die ook het on-site technisch support erbij pakt. Dat is extra mooi want dat wil ik eigenlijk helemaal niet doen. Dus dat zijn struktureel heel interessante partijen voor ons om aan te haken en op langere termijn samen zaken in de markt te zetten.
En de derde partij, en dat is ook gelijk de moeilijkste, zijn de locaties. Die zijn vaak vrij conservatief in het adopteren van nieuwe dingen. In woord is men vaak wel geïnteresseerd, maar in daad heeft men er vaak geen zin om er geld en mensen in te steken. Ze wachten echt af en gaan los als ze zeker weten dat het allemaal werkt.
Oké, jullie gaan dus verkoop opzetten via distributie, ga verder…
Die zichtbaarheid in de Nederlandse markt die we willen bewerkstelligen, die zichtbaarheid wil ik graag hebben naar de eindklant en dat is toch vaak de meetingplanner die ons betaalt. Dus mijn businessmodel is: ik verkoop het aan de meetingplanner en die regelt het geld via de delegates, exhibitors of hun opdrachtgever, dat is hou het nu werkt. (Tussen haakjes: naar de toekomst toe denk ik dat dat gaat veranderen.) Maar die zichtbaarheid wil ik ook hebben richting de potentiële distributeurs in de Nederlandse markt.
Wat houdt die verandering in voor je eigen bedrijf?
We hebben in ons businessplan voor de komende fase een groei van 2 fte met 5 op projectbasis en volgend jaar zitten we op 8 fte. Dus dat gaat hard hoor. Het is goed hard werken, zeker nu, want in zo’n omslagpunt is het zo druk dat ik echt waanzinnige werkweken heb en zit schreeuwend te wachten op extra personeel en dat de financiering dus rond komt, en dat zijn dus ook extra activiteiten die daarbij komen. Maar dat gaat allemaal goedkomen, de lichten staan behoorlijk op groen.