Jochem Otto, Event Impuls: ‘Branche staat te popelen om weer te beginnen’
17 maart 2021De eerste testevenementen zijn achter de rug, de eerste festivals staan op de planning, het vaccineren gaat sneller dan verwacht en de lente komt eraan. Alle reden om positief gestemd het voorjaar in te gaan! De komende maanden is het echter nog wel doorbijten voor de evenementenbranche.
Hoe gaat het met Jochem Otto van Event Impuls? Hoe heeft hij de afgelopen tijd beleefd en hoe kijkt hij naar de nabije toekomst? We vroegen het hem als onderdeel van onze serie #coronafiles.
Waar heb je je de afgelopen maanden mee bezig gehouden?
‘Door ons te richten op online events en webinars vanuit onze eigen studio’s hebben we veel ervaring op kunnen doen en onze zichtbaarheid kunnen vergroten, dat heeft voor ons goed uitgepakt’, vertelt Jochem. Als bedrijf zijn ze – net als verschillende andere eventbedrijven - omgeturnd en hebben ze vanuit hun nieuwe competenties positieve input gehaald. Van streamingdiensten tot exclusief entertainment en van styling tot activatie. ‘We hebben op deze manier uiteenlopende klanten kunnen helpen, óók mooie partijen waar we eerder van droomden. Zo slaan we samen nieuwe richtingen in. Voor een computerleverancier hebben we bijvoorbeeld een groot relatie-evenement georganiseerd, compleet met het nodige entertainment. Ook hebben we verschillende activiteiten ondernomen om branchegenoten te steunen. Leuke en afwisselende opdrachten en opdrachtgevers.’
Is de branche veranderd als er straks weer evenementen mogen plaatsvinden?
‘De hele branche staat te popelen om weer te beginnen. Iedereen kijkt ernaar uit om elkaar weer te zien.’ De hybride vorm is een blijvertje, denkt Jochem. Een vorm die de branche vast aan het evenementenassortiment gaan toevoegen. ‘Hybride evenementen zijn een voordeel voor mensen die een evenementen niet kunnen bijwonen of die anders ver moeten reizen. Ik kan me voorstellen dat er op deze manier juist veel meer evenementen georganiseerd kunnen gaan worden. Door de opnames is de content te hergebruiken en hierdoor is de spin off voor zowel klant als opdrachtgever alleen maar groter!’
Hoe zie jij 2021 voor je?
‘Er komt gelukkig steeds meer perspectief. Ik kan me wel voorstellen dat er wat business events betreft nog iets meer de rem op zit dan bij evenementen voor consumenten. Maar als het dan eenmaal allemaal weer mag en kan, zijn er flink wat evenementen in te halen. Ik verwacht dat we in Q3 weer aan de slag kunnen. Veel venues zitten dan ook al ramvol! Maar alles natuurlijk met een slag om de arm.’
Zien we 2020 over vijf jaar als een keerpunt voor de branche?
‘Ik geloof er wel in dat 2020 een nieuw startpunt is ja. Los van alle ellende: uit elke crisis volgen leermomenten, de branche zal zich van hieruit echt verder ontwikkelen en er sterker uit komen! Ik vind de saamhorigheid binnen de branche op dit moment mooi om te zien. Van een versnipperde branche heeft de evenementenbranche zich het afgelopen jaar stevig geprofileerd als bedrijfstak. Door de Fieldlab Evenementen, door de aandacht van de media is het creatieve vermogen van de evenementenbranche en de eventprofessionals eindelijk écht goed aan het licht gekomen!’
Waar kijk je zelf naar uit?
‘Helaas kon ik zelf niet aanwezig zijn bij de Fieldlab Testevenementen, dus ik kijk uit naar dat eerste echte evenement, met zijn allen naar een festival. Dat gevoel dat je verrast wordt door je omgeving, een optreden. Maar ook de geur en de sfeer van een productie, daar kijk ik enorm naar uit!’
Goed artikel?
Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!