Back Back Interview

Jeroen Smits: ‘Je moet het bij de opdrachtgever bréngen’

30 december 2014

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is zijn hun dromen? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Jeroen Smits van STIMS Media Productions.

Wie is Jeroen Smits?
Ik ben 39 lentes jong en vader van vier jonge kinderen; heel druk dus. Daarnaast ben ik ondernemer, als televisieproducent en als uitvoerend artiest. Honderd uur in de week is niks, maar in het afgelopen jaar is de ontspanning er wel te veel bij ingeschoten. In 2015 wil ik dat echt anders doen, wil ik meer tijd voor mijn gezin en voor mezelf maken.

Wat is typisch ‘Jeroen Smits’?
Een dosis humor en oog voor details. Als ik bijvoorbeeld als trouwambtenaar werk, denk ik bijna automatisch mee: ‘Het maakt mij niet uit, maar heb je daar en daar aan gedacht?’ Ja, zo gaat dat echt. Ik wil het graag voor iedereen zo relaxed mogelijk laten verlopen; thuis, in mijn werk, voor onze medewerkers. Hoe? Met zaken als een goede reiskostenvergoeding, voldoende keuze tijdens de lunch of het meegeven van een bus als iemand moet verhuizen. Kleine dingen misschien, maar wel zaken waarmee je het mensen makkelijker maakt.

Beroep en bedrijf?
STIMS Media produceert programma’s voor televisie, corporate films, instructiefilms, commercials en videoclips. In combinatie met onze tv-formats bieden we ook interactieve oplossingen aan. En we hebben een eigen televisiestudio die we tevens als evenementenlocatie inzetten. STIMS Media heeft twee dochterondernemingen: STIMS Media Productions en STIMS Media Interactive. Onze full service televisiestudio valt onder STIMS Media Productions, net als onze activiteiten als producent voor zakelijke en particuliere events. STIMS Media Interactive doet al onze online activiteiten, zoals de onlineshops van onze tv-programma’s en de sms- en bel & win-applicaties.

Onze kracht zit ‘m in het feit dat we alles in eigen beheer uitvoeren; ons kwaliteitsniveau ligt erg hoog. Voor een aantal landelijke zenders maken we bijvoorbeeld verschillende tv-programma’s voor het tijdslot tussen 9 uur ’s morgens en 6 uur ’s avonds. Dat zijn de daluren, maar de zender wil ook op die uren omzet halen. Tegelijkertijd mag die omzet niet ten koste gaan van de kwaliteit. Die combinatie gaat ons goed af: wij maken kwalitatief goede én aantrekkelijke programma’s.

Waarom deze branche?
In 1994 won ik de Moppentoppers, een programma met Ron Brandsteder. Daarna ben ik bij Joop van den Ende terechtgekomen, maar na de fusie met De Mol – waaruit Endemol ontstond – voelde ik me niet meer op mijn plek. Met Joops vertrek verdween de ziel uit het bedrijf, zo voelde ik dat. En ik vind dat je weg moet gaan als je het niet meer naar je zin hebt, want van alleen een leuk salaris word je niet gelukkig. Dus toen ben ik met STIMS begonnen.

Wat is het mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Mag ik er dan twee noemen? Het waren twee prachtige producties van Mood Concepts: de consumentenactie rondom de lancering van het nieuwe logo van Bavaria, waarbij voor het eerst in de geschiedenis van de bierbrouwer de fabriek een hele dag dicht ging. En Campina Dichtbij, de campagne die in 2013 de Gouden Giraffe Effectief in de wacht sleepte. Beide evenementen zijn zo bijzonder vanwege de grootte: er waren duizenden mensen bij betrokken en beiden speelden zich tegelijkertijd op veel verschillende locaties in heel Nederland af.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Soldaat van Oranje, omdat je aan alles ziet dat daar echt over is nagedacht. Ik ben in positieve zin jaloers op de mensen die erbij betrokken zijn – aan zo’n mooie productie zou je toch bijna voor niks mee willen werken?

Wat inspireert jou?
Mensen, en het plaatsen van een vlag op een niet haalbare bergtop. En inderdaad, het dan toch gaan doen en die top halen. Nee, niet zonder slag of stoot, natuurlijk niet. Maar dat is ook goed, daar word je alleen maar beter van. Onderuit op de bank met de deur wagenwijd open en wachten tot de leuke dingen naar binnen waaien – zo werkt het niet.

Waar droom je nog van?
Ik ben nu een paar jaar televisieproducent en dat gaat me inmiddels redelijk af, maar er zit echt nog wel rek in. Het liefst zou ik een avondprogramma maken wat ik ook zelf presenteer. Met humor en live-publiek, want de interactie met het publiek heb ik wel nodig. De locatie maakt me niet uit, het mag een studio zijn, maar een kroeg vind ik ook prima. En het moet een ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’-sfeer hebben, mensen moeten zich thuis voelen.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Eigenlijk vrees ik dat onze branche steeds vaker te maken krijgt met feestjes die door de communicatieafdeling en de secretaresse worden georganiseerd. De groep producenten wordt kleiner en moet zich verbreden. Ik denk dat totaalconcepten steeds belangrijker worden en daarvoor moeten we gaan combineren. Een locatie alleen is niet meer genoeg, je moet ook de catering én de totale productie aan kunnen bieden. En je moet het bij de opdrachtgever brengen, wachten tot de opdrachtgever bij jou aanklopt, is niet meer van deze tijd.

Verder vermoed ik dat onze opdrachtgevers de kracht van een evenement als effectief communicatiemiddel onderschatten. Wij hebben bijvoorbeeld een concept ‘Ik houd van…’ en op de plaats van die puntjes kun je van alles invullen. Dat concept maken we steeds op maat voor de opdrachtgever. Gaat het om nieuwe BHV-regels, dan kun je iemand een praatje laten houden – geen probleem. Maar je kunt die regels ook in een quiz verpakken. En het is inmiddels bewezen dat informatie veel beter blijft hangen als je voor die laatste oplossing kiest. Of een bedrijf dat ernaar streeft dat de medewerkers minder verkeersboetes bij elkaar rijden. Een memo – dat kan. Maar je kunt het ook via cabaret aan de orde laten komen – met de naam van de meest bekeurde medewerker als rode draad. Ik weet wel wat beter blijft hangen.

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
Dan met meneer Wentink, heel graag. Hij is toch de pionier van live-entertainment in de breedste zin van het woord en ik vind dat wij met z’n allen heel blij mogen zijn dat er iemand als Frank Wentink rondloopt.

Wat ik hem zou willen vragen? Nou, ik ben heel benieuwd of hij een hekel aan presentatoren heeft of dat hij ze simpelweg niet goed genoeg vindt. De shows die ik van hem ken, hebben namelijk geen presentator en het gekke is: ik mis het ook niet. Terwijl ik in de basis zeg: geen presentator, dat kán helemaal niet!

Wat was je grootste blunder?
Middenin een changement tijdens een evenement heb ik mijn uitvoerend producent uitgefoeterd: ‘Lul, het moet aan de andere kant staan!’ Maar ja, de headset stond nog open dus iedereen kon meegenieten.

Hekel aan?
Leveranciers, artiesten of collega’s die eromheen draaien. Van die excuses met ‘ja maar…’ daar kan ik slecht tegen. En het gaat me niet eens om geld. Het gaat me erom dat ik problemen snel wil oplossen. En dat lukt alleen als mensen gewoon eerlijk zeggen wat er aan de hand is.

Dol op?
Mijn gezin.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat ik me druk kan maken om stof in de vensterbank. Niemand mag in mijn kledingkast komen, ik strijk mijn eigen kleding. Vlekjes, troepjes, rotzooitjes – ik heb er een enorme hekel aan. Ik snap ook werkelijk niet dat mensen zo kunnen werken. Ruim gewoon je bende op.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Ik ben 39 jaar, dus ik weet niet of ik de aangewezen persoon ben om wijsheden te delen. Maar goed: wie goed doet, goed ontmoet. En: kwaliteit redt het altijd.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!