Manon en JeroenManon en Jeroen
Back Back Interview

Jeroen Landman & Manon Janssen: 'Leiden zit momenteel behoorlijk in de lift'

22 maart 2017

Dit keer zetten we twee ‘Event Personality’s’ in de spotlights: Jeroen Landman & Manon Janssen, beide verantwoordelijk voor de sales binnen Naturalis.

Wie zijn Jeroen Landman en Manon Janssen?
Jeroen: 'Ik ben 43 jaar geleden geboren in Rotterdam, samenwonend en ik heb drie dochters: Ella van 11, Isabel van 13 en Naomi 16 jaar oud. Mijn hobby’s zijn muziek en wielrennen.' 
Manon: 'Ik ben een energieke en positief ingestelde dame van 32. Een geboren en getogen Sassemse en woon daar nog altijd met heel veel plezier. Ik ben getrouwd en heb een dochter van 1,5 jaar; Roos.'

Naturalis in het kort
'Fascinatie voor de schoonheid en diversiteit van de natuur, dat is het fundament van Naturalis. Met de wetenschappelijke tak van de organisatie beheren we 42 miljoen objecten die behoren tot de rijkscollectie. Middels de andere tak, het museum, streven we met de nieuwbouw naar de titel van Beste familiemuseum van Europa. Waarbij we onze bezoekers blijvend willen verwonderen en enthousiasmeren met de laatste wetenschappelijke inzichten.'

Wat is typisch Jeroen / Manon?
Jeroen: 'Ik ben ondernemend, creatief en ik vind het heel leuk en inspirerend om met nieuwe projecten en klanten bezig te zijn. Verder ben ik gedreven, ambitieus en probeer ik van elke dag iets speciaals te maken.' 
Manon: 'Ik ben initiatiefrijk en praktisch ingesteld. Ik houd van aanpakken, iets wat in mijn functie goed van pas komt.'

Beroep en bedrijf?
Jeroen is verantwoordelijk voor de sales & marketing bij Naturalis, Manon is verantwoordelijk voor de sales & reserveringen. 'Ons museum is zeer geschikt als evenementenlocatie. We zijn gelegen in het hart van het Bioscienceparc, op loopafstand van het centraal station in Leiden. En vooral de combinatie tussen wetenschap, cultuur en vermaak maakt een bijeenkomst in Naturalis zo uniek. Nergens ter wereld is een collectietoren met 42 miljoen natuurhistorische objecten te vinden waarbij onze wetenschappers bij elk object een bijzonder verhaal te vertellen hebben. Tot eind 2018 verwelkomen we iedereen graag in het ''Pesthuis'' wat momenteel ruimte biedt aan een aantal tijdelijke tentoonstellingen. Na oplevering van ons nieuwe museum hebben we ruimte voor ontvangsten tot wel 2.000 gasten.' 

Waarom hebben jullie voor deze branche gekozen?
Jeroen: 'Na en tijdens mijn middelbare schoolperiode heb ik gewerkt als counselor in twee Amerikaanse zomerkampen. Tijdens de eerste keer werd ik al enorm geïnspireerd door de omvang en de organisatie. De tweede keer ben ik gegaan als ondersteuning van de summercamp-director, waarbij ik een deel van de programma’s mocht organiseren. Sindsdien wil ik niet anders meer. In de afgelopen jaren heb ik onder andere 13 jaar in de theatersector gewerkt op het gebied van zakelijke evenementen en business development. Sinds 2 jaar werk ik bij Naturalis waar prachtige uitdagingen liggen met onder andere de T.rex en het toekomstige nieuwe museum.' 
Manon: 'Alweer 6 jaar geleden ben ik op de afdeling evenementen bij Naturalis begonnen, waarbij ik zowel de publieks- als zakelijke evenementen organiseerde. De publieksevenementen zijn inmiddels bij een andere afdeling ondergebracht en de sales is erbij gekomen. Het is een branche in ontwikkeling, dat maakt het zo interessant. Voor musea wordt het steeds belangrijker om extra inkomsten te genereren. Dit doen wij o.a. door het verzorgen van zakelijke arrangementen.'

Mooiste evenement waaraan jullie hebben meegewerkt?
Jeroen: 'Dat zijn er meer dan één maar als ik er één moet kiezen dan kies ik voor de opening van de tentoonstelling ''Een wereld van water'' in het Wereldmuseum in Rotterdam. In samenwerking met het havenbedrijf en een lokale groenspecialist heb ik een zeemeermin uit de haven laten komen. Vanaf de kade tot aan de deur van het museum hebben we een (tijdelijke) rivierbedding gemaakt. Dit aangevuld met trussystemen die vol lagen met belleblaasmachines en een zeemeermin die prachtig opera kon zingen zorgde voor een indrukwekkend en onvergetelijk evenement.' 
Manon: 'Eén van de mooiste was een grote zorginstelling waarvoor wij ‘s avonds in het museum 4 verschillende restaurants hadden opgebouwd. Maar ook de openingen van mooie tentoonstellingen blijven bijzonder.'

Mooiste evenement dat jullie hebben bijgewoond?
Jeroen: 'Als groot wielerfan is voor mij de Tour de France het ultieme evenement. Drie weken lang een logistieke operatie die zijn weerga niet kent. Mooiste moment was de aanwezigheid in Pau op de Col du Tourmalet in 2010. Na eerst de start in Rotterdam te hebben bijgewoond, volgde deze mooie bergrit met een onvergetelijke wielersfeer in dit bergdorp.' 
Manon: 'Voor meerdere mensen is dit misschien wel herkenbaar. Na een hele nacht dansen op Sensation White wist ik het zeker; ik wilde later de evenementenbranche in. Nog steeds bezoek ik met veel plezier diverse festivals in binnen- en buitenland.'

Wat inspireert jullie?
Jeroen: 'Mijn dochters zijn voor een groot deel mijn inspiratiebron. De onbevangenheid, de durf, de ambitie die ze laten zien zorgen ervoor dat ik mezelf ook uitdaag om niet de gebaande paden te blijven volgen. Maar ik haal ook veel inspiratie uit films, muziek en theatervoorstellingen.'
Manon: 'De tevreden bezoekers die met blije gezichten het museum verlaten. Het is fijn te zien dat kinderen vol inspiratie en kennis naar huis gaan en dat de zakelijke relatie verrast wordt door de mogelijkheden bij ons. Dit blijft mij inspireren om van ieder contactmoment een bijzonder moment te maken.'

Waar dromen jullie nog van?
Jeroen: 'Ik heb zoveel dromen! Een lange reis maken met mijn hele gezin staat nog op mijn lijstje, maar eerst ga ik de droom van ons nieuwe huis volgend jaar waar maken!'
Manon: 'Ik droom van ons prachtige nieuwe museum met volop mogelijkheden voor de zakelijke markt. Zoals het ernaar uitziet wordt deze droom eind 2018 werkelijkheid.'

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit volgens jullie?
'Over vijf jaar zijn we als sector tot de kern gekomen waarbij gastvrijheid en beleving verbonden zijn met betekenis. Opdrachtgevers en gasten weten steeds beter wat ze willen. Ze zijn al gewend aan de basis, dus om te onderscheiden moet je in staat zijn om te verrassen. Verder zit Leiden momenteel behoorlijk in de lift als het gaat om zakelijke bijeenkomsten wat de komende jaren alleen maar zal doorzetten. Er wordt nog vaker voor iets anders dan Amsterdam gekozen en Leiden zal daarin een grotere rol gaan spelen. Als Naturalis hebben we ook op dit gebied een stevige ambitie.'

Wat was jullie grootste blunder?
Jeroen: 'Een interne mail over een gesprek met de opdrachtgever, met in de cc de opdrachtgever. Niet echt handig….' 
Manon: 'Ik had kaartjes voor een concert met overnachting geregeld. Na bij het hotel te hebben ingecheckt vertrokken we naar de concertzaal om er daar achter te komen dat het concert een week eerder was. Ook niet heel handig...'

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Jeroen: 'Dat ik al 13 jaar de trotse eigenaar ben van een volkstuin wat voor mij een plek is waar ik heerlijk kan ontspannen en kan ontsnappen aan alle hectiek.' 
Manon: 'Dat ik een enorme bierliefhebber ben. Ik kijk dan ook altijd weer uit naar de jaarlijkse Biermarkt in Sassenheim. De hele dag zijn er dan maar liefst 80 biersoorten van het vat te proeven!'

Wat wil je nog kwijt aan de branche?
Jeroen: 'Blijf dicht bij jezelf en geef elkaar de ruimte en het vertrouwen om mooie events neer te zetten. Samen kom je verder dan alleen waarbij de gunfactor een belangrijk onderdeel is.' 
Manon: 'Zoek elkaar wat vaker op. De Nederlandse musea weten elkaar gelukkig al steeds beter te vinden voor het uitwisselen van ervaringen en kennis op het gebied van zakelijke evenementen.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!