Back Back Interview

Jeroen Akkerman: ‘…als ze niet in het licht staan, zie je ze niet’

22 mei 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Jeroen Akkerman, eigenaar van zowel de Produktiewinkel als Show Equipment.

Wie is Jeroen Akkerman?
Jeroen is geboren in 1967 in De Bilt, hij is alleenstaand en heeft in zijn werk zijn hobby en zelfs zijn passie gevonden. Na 12 jaar ervaring in televisieland heeft hij in 2000 de stap naar de evenementenbranche gezet met zijn bedrijf de Produktiewinkel. Anderhalf jaar geleden heeft hij tevens Show Equipment overgenomen.

Wat is typisch ‘Jeroen Akkerman’?
Een realistische dromer, dat is Jeroen in een notendop. ‘Ik droom over dingen die ik nog wil gaan doen en veel komt dan ook uit.’ Je zou kunnen zeggen dat zijn creativiteit er in veel gevallen voor zorgt dat zijn dromen werkelijkheid worden. Maar ook zijn sociale vermogen openen deuren. ‘Ik ben een mensen-mens, zowel privé als in het werk. Ik vind mensen leuk, interessant. Iedereen heeft een verhaal. Die interesse in mensen is aangewakkerd in de tijd dat ik bij de televisie werkte, ik ontmoette dagelijks mensen van alle pluimage en daar leer je ontzettend veel van.’ Een droom die nog niet is uitgekomen, maar zeker op zijn verlanglijstje staat is ‘de ruimte in gaan’. ‘Dat heeft meer met centen te maken dan met dromen… En hopelijk komt ook deze wens uit!’

Beroep en bedrijf?
Van kinds af aan is Jeroen bezig geweest met techniek, audio en video. Op zijn twaalfde draaide hij al tijdens drive in shows en in zijn tienerjaren was hij druk met het organiseren van feestjes op de Loosdrechtse Plassen. Toch kwam hij in eerste instantie niet terecht in de evenementenbranche, maar in de televisiewereld. Na veel technische ervaring besloot hij die logische stap alsnog te zetten en startte in 2000 met de Produktiewinkel. ‘Au naturel kwam ik terecht in de hoek ‘event support’, terwijl het mijn insteek was om complete evenementen te organiseren. We zijn ons gaan richten op het bedenken en uitvoeren (regie, productie) van concepten.’ In 2012 was het tijd voor een volgende fase en kocht Jeroen het bedrijf waar hij al jaren mee samenwerkte: Show Equipment. ‘Ik kende de organisatie al als klein jochie en kreeg de kans het over te nemen. Tja, hoe vaak komen dat soort kansen langs en bovendien zijn de bedrijven complementair aan elkaar, dus ik dacht: doen! En tot nog toe gaat het heel goed.’

Waarom deze branche?
‘Het mooie aan deze branche is het projectmatige: je hebt een idee en werkt het uit, het wordt een kindje van je. Uiteindelijk zie je het plan ook daadwerkelijk uit je vingers komen en dat is geweldig. Samen met een team van gepassioneerde mensen werk je heel hard aan een mooi resultaat. Ook de creatieve vrijheid in dit vak is heerlijk. Kortom: ik kan hier oud in worden!’

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
‘Het gaat dan om een evenement waarin je je grenzen verlegt, waarin je dieper bent gegaan. Dat was bij een evenement dat ik 13 jaar geleden mocht organiseren voor een bruidspaar dat op de Loosdrechtse Plassen trouwde. Het was hun wens om met 300 man het water op te gaan. Ik bedacht hier een sprookjestocht voor en ontwikkelde een sprookje, speciaal voor het bruidspaar. Een verhaal over hun leven dat met veertig acteurs, voice-overs, licht en geluid tot leven kwam op het water.’

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Ik vind circussen eigenlijk helemaal niets, maar Cirque du Soleil is wel de top der toppen als het om een visueel en muzikaal feestje gaat. Het is waanzinnig! Nu kun je zeggen dat ze daar ook een onbeperkt budget hebben, maar zelfs met al het geld van de wereld is het een kunst om zoiets gedoseerd en mooi neer te zetten.’

Wat inspireert jou?
‘Mensen met een passie, met een filosofie achter wat zij doen. Een voorbeeld hiervan is Sir Richard Branson.’

Waar droom je nog van?
‘Ik droom ervan om de ruimte in te gaan en ik heb hier mijn hypotheek voor over. Het gevoel dat we slechts een minideeltje zijn, het zweven buiten de aarde, dat lijkt mij zo overweldigend!’

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
‘Nu zijn er al steeds minder feestjes, gewoon om mensen te belonen of te bedanken. Den Haag drukt dit steeds verder de kop in met de Werkkostenregeling en ik denk dat dit over vijf jaar alleen nog maar meer het geval zal zijn… De lol gaat er wel vanaf…’ 
Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat doe je die dag?
‘Ik zou in de schoenen willen staan van een creatief iemand die grote evenementen organiseert, zoals de Olympische Spelen of Cirque du Soleil.’

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
‘Dat ik zakelijk ben…’

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
‘Een evenement is een som der delen; Je kunt 100 olifanten van links op laten komen, maar als ze niet in het licht staan, zie je ze niet!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!