3 december 2010

Je publiek beter bereiken: een spetterende opening

Je eerste woorden, je eerste actie, je eerste blik de zaal in: ze vormen de eerste indruk, die bepaalt of het publiek wil weten wat je te vertellen hebt.

Zonder een pakkende opening ben je de interesse van de toehoorders direct al kwijt.

Een goede opening is niet zo moeilijk als het lijkt:

- maak indruk: gebruik decorstukken of props. Doe iets met je persoonlijke talenten, zoals gitaar spelen, buikspreken of jongleren. Of kijk – een beetje drama mag best – eerst eens een minuut zwijgzaam de zaal in, kijk steeds een ander in de ogen. Kortom: laat je fantasie de vrije loop, doe iets onverwachts;

- vertel een verhaal: deel iets persoonlijks of kom met een anekdote. We zijn immers allemaal nog steeds dat kleine kind, dat graag naar verhalen luistert. Een goed verhaal is makkelijk te vertellen, legt direct een connectie met je publiek en maakt meteen een helder punt;

- hou het kort! Veel inleidingen zijn te lang en proberen compleet te zijn. Verlies je te veel tijd aan het begin verhaal, dan kom je aan het eind tijd te kort voor een echte climax;

– hou het simpel: de aandacht van je toehoorders is aan het begin van je verhaal hoog. Je wilt die aandacht niet verliezen aan prietpraat en een langdradige, onduidelijke boodschap;

- verplaats je in je publiek: wat is die ene gedachte die ze willen horen, onthouden en in praktijk brengen? Dat is de rode draad van je opening én de rest van je verhaal;

- begin nooit met ‘goedemiddag, ik ben …’. Val met één ijzersterke openingszin of vraag direct midden in het verhaal: deze zin bepaalt of mensen luisteren en je verhaal zullen onthouden. Je voorstellen kan eventueel nog na je inleiding.

Het is vooral een kwestie van durven. Je zult merken hoe opgelucht je publiek reageert, als ze merken dat  jij nu eens niet hebt gekozen voor de standaard-opening, die ze al zo vaak gehoord hebben.

 

Jan-Jaap In der Maur

Dagvoorzitter.nl