Livestream, het live uitzenden van je evenement via internet. Het klinkt hip. Is het natuurlijk ook maar wat hebben we er als evenementenorganisatoren eigenlijk aan? We leggen Matthey van Ramele van het bedrijf Nines (dienstverlener van onder andere streaming media) en Wim de Vrankrijker van het bedrijf MATCH Sport Media Solutions (multimediaal bedrijf dat gespecialiseerd is in sportmedia en evenementenorganisatie en het benutten van technologische kansen) enkele vragen voor.
Ik wil mijn evenement livestreamen. Wat moet ik doen?
Matthey van Ramele, Nines:
‘Je moet jezelf de volgende vragen stellen:
Waar wordt je evenement gehouden? In de open lucht heb je natuurlijk andere faciliteiten nodig dan in een RAI bijvoorbeeld.
Wat wil je uitzenden? Wil je alleen een spreker uitzenden dan kun je kiezen voor een één cameraregistratie. Ga je voor het uitzenden van een concert dan heb je meerdere camera’s nodig.
Dan de laatste en de meest cruciale: Moet het live?’
Wim de Vrankrijker, MATCH Sport Media Solutions:
‘Je moet je eerst afvragen of het inzetten van livestream zin heeft en afwegen hoe je het in beeld wilt laten zien. Wil je echt een soort TV-programma maken of wil je de mensen een "view" aanreiken? Dit alles is erg bepalend voor de kosten. Wat de uitvoering betreft; Maak onderscheid tussen de feitelijke streaming en de opnames. Dit zijn gescheiden zaken. Ook de inzet van faciliteiten is iets waar je over na moet denken. Uitzending via internet heeft een veel lagere resolutie waardoor de inzet van uitgebreid HD weinig toegevoegde waarde heeft.’
‘Denk goed na over het verwachtte aantal kijkers. Dit is bepalend voor waar je de stream onderbrengt. En zorg ervoor dat je publiek weet dat ze kunnen kijken. Soms is het een doelgroep die je eenvoudig kan informeren. Een andere keer moet je zorgen dat je via online zoekpagina’s vindbaar bent voor de doelgroep. De combinatie met Twitter is ook een goede oplossing om mensen te bereiken.’
Je evenement live via internet is toch helemaal van nu?
Matthey: ‘De vraag neemt toe maar de onwetendheid blijft de boventoon voeren. Daarnaast moet je je altijd afvragen of het live uitzenden van je evenement een toegevoegde waarde heeft. De kijker is meer van on demand via YouTube bijvoorbeeld. Live moet je alleen maar doen wanneer het evenement een nieuwswaarde bevat (een uitreiking of opening) of wanneer je het evenement interactief kan maken door zowel de mensen in de zaal als de kijker via internet ondertussen te laten Twitteren of chatten. Is dat niet het geval dan kun je er beter voor kiezen om de uitzending later on demand op je site te plaatsen.
Wim: ‘Een overwogen toepassing van nieuwe media is van nu. Het gaat om het resultaat dat je wilt bereiken en mogelijk zijn er veel eenvoudigere of goedkopere methodes dan livestream.’
Als ik mijn evenement toch laat opnemen kan ik het net zo goed live laten uitzenden!
Matthey: ‘Daar vergis je je in! Livestream vraagt om veel meer faciliteiten. Je moet ongeveer weten (wat voor de meeste mensen moeilijk is in te schatten) hoeveel mensen er gaan kijken. Dat is belangrijk voor de grootte van je server. Daarnaast moet je een fatsoenlijke internetverbinding hebben.’
Fatsoenlijke internetverbinding dat heb je tegenwoordig toch overal?
‘Ja uiteraard, maar je hebt bandbreedte (ook weer afhankelijk van de grootte waarin je uitzendt) en een back-up nodig. Ook de Ziggo’s en de KPN’s van deze wereld vallen uit, dus je moet gewoon kunnen blijven uitzenden als het uitvalt.’
Moet ik bang zijn dat mijn bezoekersaantal daalt wanneer mijn evenement live via internet te zien is?
Matthey: ‘Dat lijkt mij niet. Je reikwijdte wordt juist groter. Als het congres is uitverkocht kun je via internet nog meer bezoekers trekken. Daarnaast kun je een kleinere locatie huren waardoor het qua kosten juist efficiënter wordt.’
Wim: ‘De sfeer van een evenement breng je nooit over of je moet echt op hoog niveau TV maken.’
Waarom zou ik als bezoeker nog betalen voor een congres waarvan ik de sprekers live via internet kan volgen?
Matthey: ‘We verzorgen ook betaalde livestreams. Pas nog voor een medisch congres. Daar werd 100 Euro gevraagd voor een livestreamuitzending. Ik stel mij voor dat je dit straks ook met sms’jes van 2 Euro kan doen en dat je dan een linkje krijgt waarmee je naar de desbetreffende stream kunt gaan. Daarnaast blijft het bezoeken van een evenementen toch anders dan via zo’n uitzending. Het is een extra faciliteit voor de mensen die er niet bij kunnen zijn.’
Wim: ‘Een alternatief is inderdaad om mensen te laten betalen voor het bekijken van de livestream, waarmee je kosten kan drukken en het bereik kan vergroten. Maar uiteraard is dit per evenement verschillend.’
Even samenvattend: ik moet kiezen tussen livestream of on demand. Bedenken wat voor toegevoegde waarde het heeft voor mijn evenement en wie er gaan kijken. Wie kan ik bellen als ik mijn keuzes heb gemaakt?
Matthey: ‘Het is geen kant-en-klaar pakket dat je bestelt. Je hebt verschillende bouwstenen nodig om er een geheel van te maken. Meestal zijn dat twee of drie partijen: Een die het registreert. De camera’s (een bedrijf als MATCH SMS). En dan komen wij (Nines) in beeld: wij verzorgen alle faciliteiten rondom de streaming. Wij zijn de provider en dan is er een derde partij die zorgt voor het concept waarin je het plaatst. Dan moet je denken aan een website waarin het wordt geïntegreerd. Die laatste stap doet een internetbureau. Bedrijven als dat van mij en als MATCH SMS werken met verschillende partijen dus kunnen je altijd helpen bij het zoeken naar de juiste partijen.’
Wim de Vrankrijker, MATCH Sport Media Solutions: ‘Live of on demand is afhankelijk van een paar zaken: de opnames, is live gaan mogelijk, is het boeiend of moet je samenvatten en heb je voldoende upload capaciteit op locatie? Je moet je eerst goed laten adviseren, niet alleen technisch maar ook qua content.’
Wat is jullie aandeel als MATCH Sport Media Solutions in het geheel?
Wim: ‘Net als bij zoveel zaken beginnen wij bij een advies over hoe je livestreaming het beste kan inzetten, waarbij we alle vragen van hierboven op maat beantwoorden. Voor de uitvoering kunnen wij volledig gehoor geven aan de klant. Vaak zijn er al camera's aanwezig en dan zorgen wij met een kleine tussenregie voor een TV-waardige uitzending. Ook bij de ‘afkijk kant’ kunnen wij ondersteunen. Je moet bijvoorbeeld video kijken nooit direct via je eigen website laten verlopen, daar zijn websites niet voor gemaakt. Wij kunnen voor de hosting en de videoplayer zorgen.
‘Laat je goed informeren over de mogelijkheden en vooral de zin van je plan voor livestreaming. Vaak zeggen facilitaire bedrijven dat je het zus en zo moet doen in de uitvoering. Zij zullen de zin van je plannen nooit op tafel leggen. Wij wel. Daarnaast is livestreaming makkelijk te verkopen aan eventuele sponsoren. Je kan een sponsor exact laten zien hoeveel kijkers er naar de livestream gekeken hebben en hoeveel er daarvan op een eventuele banner geklikt hebben.’
Wat gaat mij dit geintje kosten?
Matthey: ‘Dat is zo moeilijk te zeggen. Dat hangt van zoveel factoren samen. Hoeveel mensen er gaan kijken, wil je een camera of meerdere, in wat voor kwaliteit je het zou willen uitzenden?’
Wim: Uiteraard heb je te maken met verschillende onderdelen; Hosting, streaming/verbinding en opnames. De streaming en de hosting kan vanaf een kleine paar honderd euro. De grote kostenpost is voor de registratie en geheel afhankelijk van de keuze van deze techniek.
Ach kom op..roep eens wat! Ik wil meerdere cameraregistraties, voor zo’n 1.000 man in HD kwaliteit. Hebben we het over 3, 4, 5, 6 duizend Euro of eerder 10?
Matthey: ‘Bij livestream. Reken maar op duizenden euro’s.’
Hoe kan ik later mijn kosten verklaren naar het succes?
Wim: ‘Je kunt wel via technieken het aantal kijkers en duur van het kijken meten en presenteren.’
Matthey: ‘Het meten van het succes van je livestream kun je niet uitdrukken in geld. De effectiviteit is niet direct meetbaar (los van het aantal kijkers). Dat is voor sommige marketeers soms lastig.’