Back Back Locaties

Jarige Gooiland koopt hotel en presenteert nieuwe identiteit

21 december 2016

Vijf jaar geleden blies de jonge ondernemer Philip Lamers nieuw leven in Gooiland in Hilversum. Inmiddels is het een succesvolle evenementenlocatie met theater. Recent nam Lamers ook het bijbehorende hotel over. Gooiland presenteert zich nu met een nieuwe identiteit, passend bij de geest van het iconische pand in Hilversum.

iet alleen Gooiland is jarig, ook het pand van architect Duiker bestaat dit jaar precies tachtig jaar. Het hotel- en theatercomplex Gooiland was zijn tijd in 1936 ver vooruit. Het is een voorbeeld van het Nieuwe Bouwen en sinds 1987 Rijksmonument. In de afgelopen dertig jaar heeft het complex heel wat eigenaren gehad en verbouwingen ondergaan. De oorspronkelijke bedoeling van de Nederlandse architect Jan Duiker raakte daardoor op de achtergrond. Onder ons gezegd: qua stijl was het een beetje een rommeltje. Daar komt nu verandering in.

Terug naar de basis

De evenementenorganisatie Gooiland ging terug naar het begin. Samen met Identity Matching Academy (IMA) doken ze in archieven en haalden de oude bouwtekeningen, leverancierslijsten en vakbladen boven tafel. Met al die ingrediënten ontstond een nieuwe merkidentiteit. Petroy Blaauw, directeur Gooiland: ‘We zochten de oorspronkelijke identiteit van Gooiland. Duiker – en later Bijvoet – heeft hier iets neergezet wat voor die tijd revolutionair was. Veel licht en openheid, ruimten die in elkaar overlopen en lichte kleuren. Het is aan ons om dat te respecteren en in zijn geest het gebouw én onze organisatie verder vorm te geven.’

  • Jarige Gooiland koopt hotel en presenteert nieuwe identiteit

Hotel Gooiland hoort er weer helemaal bij

Gooiland bestaat uit een theater, een evenementenlocatie én een hotel. Dat hotel was eerder in handen van Amrâth Hotels, maar hoort nu weer bij Gooiland. Het krijgt eerst een metamorfose: 13 februari 2017 openen de deuren. Het wordt het eerste Dutch Brands Hotel: er wordt alleen gewerkt met Nederlandse (design) merken: Sonos, Gispen, Auping, Luxaflex bijvoorbeeld. Tot in detail wordt de frisse Duikerstijl, vrij van opsmuk, doorgevoerd. ‘Natuurlijk gaan we hier ook het nieuwe concept helemaal doortrekken. Veel licht, mooie materialen, design. Met een toffe cocktailbar en een prachtig dakterras in oude glorie hersteld.’

Het nieuwe logo

Nog even terug naar de nieuwe huisstijl. Want daar is nog veel meer over te vertellen. Deze is gebaseerd op de ideeën van Duiker, maar bijvoorbeeld ook de opkomst van de radio in Hilversum en het werk van Mondriaan. In het nieuwe logo zijn de oorspronkelijke letters op de gevel – ontworpen door Duiker – de basis. ‘Deze huisstijl laat zien wie wij zijn’, legt Petroy uit. ‘Ook binnen in de lobby en de zalen gaan we dingen weer terugbrengen in de Duikerstijl. Met de kleuren zwart, wit, koper, grijstinten, lichtblauw en materialen als emaille, kunststof, glas, glad leer. Dit pand moet een must-see worden voor alle architectuurliefhebbers.’

We bouwen aan een sterk merk

Petroy straalt als hij over de plannen vertelt. ‘Ja, ik ben trots. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om Gooiland weer op de kaart te krijgen. Vanuit de binnenkant van de organisatie hebben we met ons enthousiaste team gewerkt aan structuur en kwaliteit. Nu pakken we ook de buitenkant aan. Zo klopt het hele plaatje. We bouwen aan een sterk merk. Het nieuwe Gooiland gaat verder waar de architecten Duiker & Bijvoet begonnen; een icoon binnen de metropool Amsterdam. Een omgeving die ook voor bezoekers van Amsterdam de moeite waard is. U bent welkom!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!