Back Back Interview

Jan van der Schoot: ‘La Vita e Bella. Uit beleving komt het mooiste voort’

30 maart 2016

Waar halen branchegenoten hun inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Jan van der Schoot van Sani-Rent.

Wie is Jan van der Schoot?
‘Ik ben sinds 1994 oprichter en eigenaar van Sani-Rent. We verzorgen high-end sanitair oplossingen voor hoofdzakelijk business events. Ik ben een gelukkige man van 52 met een internationaal werkterrein en een fijne thuisbasis. Gehuwd met Dianne en drie prachtige, studerende dochters van 17, 19 en 21 jaar. Fysiek bezig zijn vind ik belangrijk: daarom zwem ik. Daarnaast houd ik van literatuur en muziek; mijn eerste passie is klassiek trompet spelen.’

Kort bedrijfsprofiel van Sani-Rent
‘Sani-Rent verhuurt en produceert high-end sanitair oplossingen voor business- en public events. Vanaf de oprichting in 1994 zijn we nationaal en internationaal betrokken bij hoogstaande corporate events en daarnaast bij tal van private party’s in vele soorten en maten.’

Wat is typisch Jan van der Schoot?
‘Dat is op en top dienstbaarheid aan opdrachtgevers om een zo perfect mogelijke ‘show’ neer te zetten voor de eindgebruiker en het event een meerwaarde te verschaffen. Toiletten hebben in wezen een eenvoudig gebruiksdoel, maar wij streven ernaar oplossingen te bieden die de beleving van het event versterken. Daarvoor zetten we bijvoorbeeld muziek, LED-verlichting en decoratie in. Ik ben een perfectionist. Soms vraag ik misschien te lang door bij offertes, maar ik ben er eenmaal van overtuigd dat dit de basis is van een goed eindresultaat. Voorts streef ik naar simpele oplossingen. Vaak wordt alles onnodig complex gemaakt door uiteenlopende belangen.’

Waarom deze branche? Ben je geworden wat je wilde zijn?
‘Vanuit een horeca-opleiding heb ik een merkwaardige carrière doorlopen. Eerst heb ik een jaar met veel plezier trompet gespeeld bij het Fanfarekorps Der Genie (dat was tijdens de dienstplicht), waarna ik HTS bedrijfskunde heb doorlopen. Vervolgens had ik een food & beverage-functie bij Center Parcs Belgium, een accountfunctie bij Ahrend Nederland en een managementfunctie bij De Schans bv, het bedrijf van mijn vader, van waaruit Sani-Rent door mij is opgezet. Destijds ontstond de vraag vanuit diverse tentverhuurbedrijven en organisatiebureaus in Nederland naar luxe mobiel sanitair. Het leuke was dat ik hier mensen vanuit mijn horeca-geschiedenis ontmoette met wie ik samen de optimale producten heb ontwikkeld voor exclusieve events.’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt gefaciliteerd?
‘Moeilijk te zeggen, ik heb zoveel geweldige events mogen faciliteren dat het te veel is om op te noemen. Enkele high lights voor mij zijn een prachtige bruiloft in een feeëriek lavendelveld bij het Zuid-Franse Avignon en een presentatie van BMW in Berlijn. Daarnaast ben ik trots op het aantal internationale staatshoofden en hoogwaardigheidsbekleders voor wie wij door de jaren heen ons sanitair hebben mogen inzetten.’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Dat is persoonlijk en lang geleden: de 2e symphonie van Gustav Mahler door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Sir Bernard Haitink.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Uit ‘beleving’ komt het mooiste voort. Wat dat betreft denk ik Italiaans. Italianen proberen alles mooier te maken; ‘La Vita e Bella’. Ook een onmisbaar basiselement als sanitair moet de juiste uitstraling en beleving bieden aan de gebruiker om een event compleet te maken.’

Wat is je droom?
‘Mijn droom is dat de spelers in de event organisatie in de toekomst hun logistieke processen voor, tijdens en na het event perfectioneren, zodat alles volgens draaiboek verloopt. Strakke planning voorkomt vertragingen en kostprijs verhogingen.’

Wie bewonder je in de evenementenbranche?
‘Dat is Hans Verhoeven van MTD. Na de verkoop van het familiebedrijf aan Caterpillar/Energyst heeft hij het initiatief genomen om MTD over te nemen en uit te bouwen tot een internationale speler op het gebied van watertechniek.’

Welke gouden tip pas je altijd toe in je vak?
‘Regel 1: ‘zorg dat je voorbereid te werk gaat’; wij nemen alles tot in detail door met de opdrachtgever en werken dat zorgvuldig uit, zodat bij de levering en uitvoering niets te wensen overblijft.’

Hoe ziet de evenementenbranche er over vijf jaar uit?
‘Ik denk dat de branche neigt naar schaalvergroting op organisatieniveau. De laatste tijd worden steeds meer bedrijven samengevoegd en overgenomen. In de toeleveringssector waarin Sani-Rent zich bevindt, zie ik het tegenovergestelde; steeds meer specifieke suppliers die elk voor een bepaald item hun specialisme leveren.’

Wat is je grootste blunder?
‘Eén keer ben ik zo nonchalant geweest om voor een afspraak naar Valkenburg te rijden. In mijn perceptie was er maar een plek in Nederland die zo heet. Bleek het toch de andere te zijn bij Leiden, tegenwoordig bekend van Soldaat van Oranje…’

Wat weet bijna niemand van je?
‘Dat ik graag complexe literaire werken lees in m’n vrije tijd.’

Wat wil je nog graag kwijt aan de branche?
”Bezint eer gij begint’. Bij het bedenken van events en concepten zou volgens mij ook het K.I.S.S. (Keep It Simpel Stupid) principe moeten gelden. Tegenwoordig wordt op de meest onlogische plekken sanitair gepland, wat voor de opdrachtgever leidt tot kostenverhogingen. Kijk altijd naar de bestaande technische voorzieningen op een locatie en neem die mee in de logistieke planning en het ontwerp van al die prachtige events!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!