Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat was hun grootste blunder? En welke gouden tip willen ze delen? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Deze week maak je kennis met Event Personality Ivo Stokkink van Merlijn – Partner in Presentatie.
Wie is Ivo Stokkink?
Ik ben 48 jaar, vader van een dochter en oprichter en eigenaar van Merlijn Partner in Presentatie.
Kort bedrijfsprofiel
Merlijn bestaat inmiddels twintig jaar en houdt zich bezig met allerlei vormen van presenteren, decoreren en stylen, altijd in 3D. We doen veel evenementen en festivals, maar bijvoorbeeld ook beurzen en winkelshowrooms. Het gaat ons altijd om compositie, vorm en kleur; die combinatie moet kloppen. We werken met zijn vijven en bij grote projecten huren we freelancers in.
Mijn motto
Het klinkt ouderwets, maar toch: bezint eer ge begint. Ik houd van efficiënt werken en kan daar soms zelfs in doorslaan. Maar met efficiënt werken voorkom je veel problemen, juist in dit werk. Dus nooit met lege handen lopen, veel overleggen, elkaar niet in de weg lopen; dat soort dingen. Overal over nadenken, ja.
Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb
We hebben in de loop der jaren al zoveel mooie dingen gedaan, dus ik vind het moeilijk er iets uit te pikken. Grote evenementen zijn mooi en fascinerend omdat er zoveel radertjes zijn; een festival is in feite een dorp op zich. Maar kleine producties vind ik ook fascinerend, omdat je met een klein budget en simpele middelen toch een verrassend resultaat neer kunt zetten.
Zo zie ik de toekomst van de evenementenbranche
Ik heb zelf het gevoel dat alle kaarten opnieuw worden geschud, op alle gebieden. Vroeger wekte de grootste auto veel waardering, nu is er juist waardering voor degene die de zaken slim aanpakt en bijvoorbeeld een auto deelt. Zo zie je van alles veranderen. Ook in de evenementenbranche gebeurt dat: festivals die terrein en faciliteiten delen zodat de kosten binnen de perken blijven.
Ben ik geworden wat ik had willen zijn?
Ik wilde altijd al ondernemer worden, dus ja, dat is gelukt. Het ondernemerschap heeft echter ook kanten waarmee ik geen rekening hield toen ik jong was. Ondernemen is heerlijk, maar de randzaken zijn minder leuk.
Hier haal ik mijn inspiratie vandaan
Mijn inspiratie haal ik uit de geijkte zaken: kranten, vaktijdschriften, tv-programma’s, kunst, cultuur, videoclips. Soms zie ik ineens gekke combinaties of bijzondere verhalen en daar haal ik toch altijd wel weer wat uit.
Dit is mijn droom
Eerlijk gezegd heb ik geen specifieke droom. Ik hoop vooral dat we goed uit de crisis komen.
Ik bewonder uit de evenementenbranche
Ik bewonder iedereen die creatief is. Sommige evenemententhema’s zijn zo ontzettend knap uitgewerkt, daar kan ik met bewondering naar kijken.
Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn werk
Denk na voor je iets doet en verlies nooit uit het oog wie de klant is en wat hij wil. Wat is het doel, wat is het verwachtingspatroon?
Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda
We werken veel voor dance-evenementen en daar ga ik dan ook regelmatig naartoe om inspiratie op te doen. Ik ben altijd benieuwd naar hoe de podia en de locaties zijn aangekleed.
Mijn grootste blunder
Ik stel dingen vaak erg lang uit, omdat ik onder druk moet staan om tot iets te komen. Maar gelukkig heeft dat nog nooit tot grote problemen geleid, dus een echte blunder kan ik het niet noemen. Ik heb me wel eens vergist in de datum, maar gelukkig kwam ik daar op tijd achter. Sindsdien check ik altijd heel goed of ik echt op de juiste dag zit.
Over 5 jaar
Hoop ik dat er wat meer lucht in de markt zit, zodat er weer meer ruimte is voor leuke ideeën en ik hoop dat wij daar een steentje aan bij kunnen dragen. Verder moet Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen dan een belangrijke toegevoegde waarde voor Merlijn zijn. Voor de opbouw van een festival gebruiken we veel hout en kilometers stof, wat na afloop allemaal de container in gaat. Daar letten we steeds beter op en dat wil ik graag verder uitbouwen en uitdragen.
Dit weet of verwacht bijna niemand van mij
Sommige mensen verklaren me nu al voor gek, dus juist iets heel normaals zou men niet verwachten. Maar ik heb geen idee…
Dit wil ik nog graag even kwijt aan de branche
Blijf zoeken naar vernieuwing, blijf creatief en blijf inventief, want daarmee maak je het verschil.