Back Back Achter de schermen

Interview met Gerben Plasmeijer, nieuwe voorzitter IDEA

10 januari 2007

Gerben Plasmeijer van Obsession Live Communication is gekozen tot
nieuwe voorzitter van branchevereniging IDEA (Independent Dutch
Eventmarketing Association). Huidige voorzitter Bram Nauta van Nauta
Evenementencommunicatie neemt op
zaterdag 30 juni tijdens het eerste lustrumgala van IDEA officieel afscheid en geeft daar de hamer door aan Plasmeijer.

Gerben Plasmeijer is directeur van GMI Groep met daarin de vier
bedrijven Obsession Live Communication, Obsession Entertainment,
Goedefeesten.nl en Van Eeden Evenementen. Ik had  net een telefonisch interview met hem, liet de memorecorder meelopen op de luidspreker van de telefoon, zodat collega Jan (tegenover me) ook de kans zou kunnen krijgen zich in het interview te mengen. Wat natuurlijk gebeurde.

IDEA bestaat dit jaar 5 jaar, eind juni wordt dit gevierd met een
lustrumgala. Vijf jaar is voor bedrijven altijd een ijkpunt wat
bestaanrecht betreft, wat kan IDEA en de eventbranche de komende 3 jaar
van jou als voorzitter verwachten?

De basis en meer dan dat is gelegd, onder meer de laatste jaren door
Bram Nauta. De kwaliteitseisen zijn gesteld aan de leden,
verzekeringen zijn geregeld en aangeboden. Het is nu meer dan ooit tijd
om naar voren te kijken, de leden zelf meer te laten participeren, de
leerstoel Eventmarketing neerzetten om zo het vak op een nog hoger
platform kunnen trekken, en doorgaan met het neerzetten van IDEA als
een kwaliteitsstempel. Naamsbekendheid zal daar heel belangrijk in
zijn, zodat de klanten in de branche nog vaker gaan kiezen voor IDEA
bureaus.

Wat kunnen wij van jou verwachten? De basis is zoals gezegd gelegd.
Bram heeft zoals
je al aangeeft het een en ander bereikt. Nu dat allemaal geregeld is,
zijn eigenlijk de voorwaarden geschapen voor het bouwen aan goede
evenementen. En nú gaat het mijnsinziens om inspiratie en visie.
Gerben, kom maar op!

Ik ben daar heel eerlijk in, ik ben nog jong, maar ik vind wel dat in
de ledenbetrokkenheid nog wat slagen gemaakt kunnen worden. De leden
ook zelf kunnen laten spreken.

Zit daar ook een hechter samengaan met het Genootschap voor
Eventmanagers in? Dus meer bijeenkomsten, maar dan samen met het
genootschap, je zit uiteindelijk toch voor hetzelfde doel te werken,
alleen vaak nog aan weerszijden van de tafel.

Ik weet niet of we het daarin moeten zoeken. Tijdens de laatste
ledenbijeenkomst hadden we iemand die sprak over trends. Wat gaat er
gebeuren, waar gaat het vak naar toe, hoe kunnen we daar als bureaus op
anticiperen, dát vind ik heel belangrijke zaken waar we ons in de
toekomst mee bezig moeten houden. Of eens over de grens kijken, naar de
eventmarkt in Engeland of Amerika. Hoever zijn zij al, en waar moeten
wij naar toe. Wat zijn de ontwikkelingen die nog gaan komen en daar al
geweest zijn. Of lopen wij juist heel erg voor? Dat zijn zaken waar
veel ondernemers binnen IDEA nieuwsgierig naar zijn. En ook hoe we het
digitale tijdperk beter kunnen inzetten. Zo zijn binnen mijn eigen
bedrijf 9 van de 10 evenementen digitaal geregistreerd,
uitnodigingstraject, de teasers, de hotelreserveringen, de vragen,  de
meetbaarheid, dat soort zaken. Zijn wij de enigen? Doen anderen dat ook
al?  Ik denk dat leden daar graag over geïnformeerd willen worden. IDEA
onderling moet een inspiratiebron zijn.

IDEA heeft het een en ander bereikt, net als drie jaar geleden blijft een van de speerpunten de
aansluiting van de bureaus met de klant, ofwel een betere en langdurige
klantrelatie. Wat vind jij? Moet je dat als bureau wel willen? Zijn
klanten of opdrachtgevers na drie evenementen niet terecht vaak
uitgekeken op de creativiteit van een bureau?

Ik vraag me dan af welk evenement dat is. Gaat dat sec om
personeelsevenementen kan ik me dat wel voorstellen. Waar IDEA op doelt
is het volwaardig onderdeel worden van evenementen binnen de
marketingcommunicatiemix en daar geloof ik juist in langdurige relatie,
omdat je dan echt door die evenementen in te zetten op de juiste manier
bij kan dragen aan de marketingcommunicatie. Als dat namelijk de
blauwdruk is voor het evenement voor welke doelgroep dan ook geloof ik niet dat je na twee of drie
evenementen op elkaar bent uitgekeken.

(Het gesprek wordt op de memorecorder opgenomen en de telefoon staat op de luidspreker, collega Jan Jacobs en hoofdredacteur High Profile Events mengt zich in het gesprek om nogmaals te beklemtonen dat klanten vaak niet zitten te wachten op langdurige relaties met een bureau, mede naar aanleiding van enkele interviews die hij onlangs heeft gehouden met opdrachtgevers)

Jan: Bij de opdrachtgevers waar ik onlangs bij aan tafel heb gezeten om het thema ‘creativiteit’ te bespreken kwam unaniem naar voren dat je als opdrachtgever juist niet moet willen dat je te vaak met hetzelfde bureau aan tafel zit, ook niet wat marketingevents betreft. Ze zeggen: ‘Kijk, na twee of drie keer een evenement met hetzelfde bureau gedaan te hebben is de creativiteit van zo’n bureau eigenlijk ook wel op. En dan is ook de relatie niet fris meer. Ik hoor dat van meer opdrachtgevers.
Dat zou heel goed kunnen, Jan. Aan de ene kant kan ik het me voorstellen, maar het ligt natuurlijk ook aan de klanten. Ik heb bijvoorbeeld een klant al zes jaar, sinds het begin van Obsession, en wij vullen elkaar aan. (…) Als het voorstel elke keer door dezelfde mensen wordt gedaan krijg je een bepaalde signatuur. Of je nu wilt of niet, je denkt toch op een bepaalde manier. Als je daarin uitdagend bent en zorgt dat je af en toe ook extern eens mensen er bij betrekt om mee te denken over dezelfde klant om je weer eens een ander invalshoek te geven, dan denk ik dat dat juist heel sterk is.

Jan: Inderdaad, net zoals er bij reclamebureaus wordt vaak gewisseld met creatieve teams, zou je dat ook binnen een eventbureau moeten kunnen doen, met externe freelancers die meedenken over een concept en zo een vernieuwende impuls kunnen geven. Dan heeft het ook voordelen, als bureau ken je het bedrijf, de bedrijfscultuur en de kernwaarden beter dan een nieuw bureau.

En andersom, elke keer switchen, dat zie je verschillende klanten in de branche doen, haalt ook denk ik niet het resultaat wat ze ervan hadden verwacht. Volgens mij zit er in die evenementen veel meer potentie dan er uiteindelijk uitkomt, en dat alleen doordat het contact eenmalig is. Dan kun je je afvragen: waarom doen ze ‘t? Doen ze het om de prijs te kunnen blijven drukken en te blijven pitchen?

Nog even over het besturen. Ik weet dat Bram (41) al in een behoorlijke aantal besturen heeft gezeten, als lid dan wel als voorzitter. Bram had als voorzitter van IDEA daarmee enige bestuurlijke ervaring. Jij wordt in april 30, niet dat dat er toe doet, maar hoe zit dat bij jou? Ooit ergens voorzitter van geweest?
Nee. Ik heb anderhalf twee jaar nu in het IDEA bestuur gezeten en het daarin kunnen leren, maar ik ben zelf natuurlijk de afgelopen vijfenhalf jaar heel druk bezig geweest met mijn bedrijf te bouwen en daar op te sturen. Dat lijkt me voldoende voor het IDEA voorzitterschap.

Laatste en niet onbelangrijke vraag, heel kort, wat is de jaarlijkse bijdrage aan IDEA?

Uit mijn hoofd € 1650,- per jaar.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!