Back Back Achter de schermen

Interview Hans Kennedie, CEO Golden Tulip over Branche en meer

26 januari 2007

In Golden Tulip Loosdrecht vond gisteravond de kick-off plaats van het 45-jarig bestaan van Golden Tulip en de openingshandeling van het nieuwe restaurantconcept Branche (uit te spreken in beide vormen). Ik heb na het officiële gedeelte een gesprek met president en CEO Hans Kennedie van Golden Tulip Worldwide.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Hans, waarom Branche?
Branche is een samentrekking van restaurant bar en lounge, maar de naam betekent ‘vertakking’ en die hebben we gezocht omdat we een keten van deze restaurantconcepten gaan maken.

Hoeveel Golden Tulips krijgen een Branche ingeschoven?
Eind volgend jaar zullen we er ongeveer zo’n vijftig hebben.

Vijftig in de planning en dit is de eerste. Wat is de reden voor Golden Tulip om dit op te zetten?
Kort gezegd: ik wil gewoon een consistente kwaliteit keuken hebben. Hij hoeft geen Michelinsterren kwaliteit te hebben, maar ik wil overal waar ik ook zit dat onze gasten een uitstekende tournedos kunnen hebben, heerlijke frietjes en gewoon erg lekker eten. Dus geen gecompliceerde gekke dingen die iemand bedenkt waarbij het risico groter is dat het niet lekker is.

Het is dus in zekere zin te vergelijken met McDonalds. Je krijgt overal dezelfde kwaliteit.
Ja. Waar je het nog beter mee kunt vergelijken is … ik zat gisteren met Paul Bringmann te praten, directeur van La Place (die de horecaformule Les Halles van V&D, onder andere La Place restaurants, heeft geïntroduceerd, HJW) en daar kun je het beter mee vergelijken. In die richting gaat het. La Place heeft ook een heel consistente keuken, heeft ook heel veel afwisseling. Dat gaan wij ook doen… Mövenpick heeft ook uitstekende restaurants en dat hebben wij dus ook gedaan. Ik wil een ander niveau en overal hetzelfde.

Dus geen Michelinsterrenniveau, wat is het niveau van Branche?
Inderdaad geen Michelinrestaurant waar je een keer in de maand, twee, drie maanden eet, maar meer het niveau van een goede pizzaria waar je vaker komt, of Humphreys. Dit restaurantproduct is geschikt om twee, drie keer per week te eten.

Deze kwaliteit was in de keuken van de Golden Tulip hotels daarmee nog niet aanwezig.
Je hebt natuurlijk van die uitschieters, maar heel veel restaurants zijn ook no-name restaurants, zijn anoniem en als je anonieme restaurants hebt hoef ik je ook niets te vertellen over de omzet, die is er namelijk niet. Ik vind dat als je een restaurant hebt je een zorgvuldige segmentatie moet hebben van waar en naar wie je catert. Veel hotelrestaurants cateren alleen maar naar de hotelgasten, met Branche cateren we zowel naar de hotelgast maar is het juist meer gericht op de restaurantbezoeker.

Golden Tulip telt 250 bedrijven. Krijgen die allemaal een eigen Branche?
Nee, we gaan het eerst voor alle bedrijven doen die we zelf runnen, maar de franchisebedrijven kunnen dit ook doen.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoe ontstaat zo’n idee om dit te gaan doen? In het team?
Aanleiding was dat ik niet tevreden was en thuis zei m’n vrouw op een gegeven moment: ‘joh, nou moet je eens ophouden met dat gezeur over die kwaliteit, jij bent de eigenaar, de baas: doe er dan wat aan!’ Dus dat hebben we gedaan.

Hoe lang is dat geleden?
Het team is samengesteld in november 2005.

En Golden Tulip Loosdrecht is nu het eerte Branche restaurant. Is het helemaal gerenoveerd?
Helemaal gerenoveerd ja. Je ziet ook dat het helemaal gebrand is, ook aan de buitenkant wordt het nog verder doorgebrand. Dus je hebt hier een Golden Tulip hotel en je hebt een Branche restaurant.

En internet?
Branche heeft een eigen website en we kunnen dingen doen met de dinersites.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Overal is de muziek ook hetzelfde. Jazz?
Ja, we hebben ook een muziekthema en dat is lichte jazz. Dat is overal hetzelfde. Dat doe ik samen met de homeofjazz van Adrie Hoogland (van restaurant Wakker in Eemnes).

Ik begrijp dat hier dus ook een jazzliefhebber zit?
Ja, heel goed… We geven ook een zestal cd’s uit samen met homeofjazz.

Goed, Branche staat. Dit idee gaat uitgerold worden over de verschillende hotels. Dat is een kwestie van operatie. Wat is de volgende stap?
Een volgende stap, daar werkt een andere groep aan, is een eigen brand op het gebied van health.

Spa, wellness enzovoort.
Golden Tulip zal in april uitkomen met onze keten van Spa’s.

Dat is nieuw.
Ja, dat is nieuw.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoeveel Spa’s zullen er open gaan?
Ten minimale twee.

Wie heeft je daartoe geïnspireerd. Zijn dat trendwatchers of is dat de maatschappelijke ontwikkelingen, dus goed om je heen kijken wat er gebeurd, veel lezen? Hoe ontstaat zoiets?
Het is algemeen bekend, er zijn er heel veel…

Platgezegd: daar kun je gewoon geld mee verdienen. En dat gaan we daarom dus doen.
Ja.

En ga je dan onder de gangbare Spa-prijs zitten?
Ik denk niet dat je prijs lager hoeft te zitten, denk niet dat dat de issue is. Je moet de combinatie hebben van fitness, health en wellness en we zullen ‘m hebben in small, medium en large. Dus je zult ‘m in Tulip Inn hebben waar ie gericht is op doe-het-zelf, in de Golden medium sessie zit er een behandeling bij, en een nog uitgebreidere reeks met behandelingen in de grote Spa’s.

Grote Spa’s? Hoe groot?
Dan moet je rekenen op drieduizend vierkante meter.

Dus over vijf jaar heeft het hotelketen Golden Tulip naast het resaurantketen Branche ook nog een groots health wellness en spa-keten.
Precies.

Hans W. R. Kennedie. Waar staat die W. R. voor?
Willem Robert.

Hans Willem Robert Kennedie, hartelijk bedankt en gefeliciteerd.
Allright, dank je wel.

NAAR DE FOTO’S

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!