Back Back Nieuws

Intertent bouwt voor 100 jaar Schiphol

30 september 2016
Schiphol viert dit jaar zijn honderdjarig bestaan. Op 19 september 1916 landden voor het eerst drie Nederlandse militaire vliegtuigen op een drooggemalen stuk grond in Haarlemmermeer, dat voor het eerst werd aangeduid als vliegkamp Schiphol. Een eeuw later is Schiphol uitgegroeid tot de nationale luchthaven, met inmiddels jaarlijks 450.000 vluchten, die 60 miljoen passagiers vervoeren.

De luchthaven verkreeg vanwege het honderdjarig bestaan het predikaat 'Koninklijk'. Het eeuwfeest wordt dit jaar gevierd met diverse activiteiten, zoals een tentoonstelling, de uitgifte van een speciale postzegel en de doop van een speciale Schiphol tulp.

De officiële jubileumviering was op maandag 19 september, samen met de samenwerkingspartners van Schiphol Airport Group. Dat gebeurde in aanwezigheid van Koning Willem-Alexander, die als piloot een bijzondere band heeft met Schiphol. Speciaal voor deze gelegenheid bouwde Intertent een bijna volledig transparant paviljoen op het Panorama terras, van waaruit de ruim 200 genodigden een goed uitzicht hadden op de jubileum activiteiten op de luchthaven.

Jos Nijhuis, bestuursvoorzitter van Royal Schiphol Group en Koning Willem-Alexander, spraken de gasten in het paviljoen toe. De koning sloot zijn speech af met de woorden: 'Vliegen blijft één van de mooiste ervaringen: als passagier, als gast van de luchthaven en als gastvlieger van onze blauwe trots. Ik wens alle medewerkers van Schiphol van harte geluk met dit eeuwfeest. En voor de toekomst wens ik Schiphol een behouden vlucht!'

Logistiek hoogstandje
De realisatie van het paviljoen was logistiek een bijzondere prestatie. Roland de Boer, directeur van Intertent: 'Al het materiaal voor de bouw van het paviljoen moest op het Panorama dek geheven worden. Vanwege de hijswerkzaamheden tijdens de op- en afbouw moest de pier zelfs tijdelijk gesloten worden.' Vanzelfsprekend diende de bouwwerkzaamheden binnen strakke deadlines gerealiseerd te worden, om de vliegtuigen op tijd ruim baan te geven voor hun take off. Roland de Boer: ‘Wij zijn bijzonder trots dat we een bijdrage hebben geleverd aan de realisatie van deze bijzondere en memorabele gebeurtenis. Het was wederom zeer prettig samenwerken met luchthaven Schiphol.' Paul Luijten, directeur externe betrekkingen Royal Schiphol Group, kijkt ook tevreden terug: 'Dankzij Intertent hebben we in no time een transparant paviljoen kunnen neerzetten waardoor alle gasten zicht hadden op de operatie'.

Foto: Jorrit Lousberg

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!