Tijdens de GAME WEEK zijn Playgrounds en partners nieuwsgierig, durven we vragen te stellen, dagen we aannames uit en moedigen debat aan rondom deze industrie. Met de GAME WEEK laten we internationale- en lokale ontwikkelaars, ontwerpers, game publishers én liefhebbers elkaar opnieuw fysiek ontmoeten in Breda.
In Breda? Absoluut! Want Breda is gaming
De stad heeft het afgelopen decennium internationaal een flinke naam opgebouwd in de gamewereld. Dat is te danken aan de kwalitatief hoogwaardige game-opleidingen in Breda. Toch is er nog veel nodig om van de stad een echte game hub te maken. Het merendeel van de gamestudenten verlaat Breda weer na hun studie, en dat is zonde. Daarom wordt dit jaar voor de tweede keer de Game Week georganiseerd.
Leon van Rooij, organisator Game Week en oprichter van Playgrounds, erkent dat er nog wat muren af te breken zijn. ‘Als je zoveel technologie en kennis in de stad hebt dan moet je die benutten en uitlichten. In Breda werken we nauw samen met de overheid en relevante partners om een professioneel, toegankelijk en internationaal georiënteerd knooppunt voor gaming in het zuiden van Nederland te creëren. We zijn er nog niet, maar partners en ontwikkelaars weten ons elk jaar beter te vinden.’
Wereldwijd 3,3 miljard gamers, industrie groeit explosief
De wereldwijde game-markt genereerde in 2023 een omzet van ruim 187 miljard euro. In de afgelopen tien jaar is de game-industrie zo hard gegroeid dat deze de film- en tv-industrie ruimschoots is voorbijgestreefd. Er spelen meer mensen dan ooit en ze geven steeds meer geld uit aan games.
Urgent en relevant. Juist nu!
Aan de andere kant begeeft diezelfde gamewereld zich in een roerige tijd. Door correcties van groeiprognoses en krimpende investeringen zijn er dit jaar op internationaal niveau veel banen verloren gegaan. Met het recente stoppen van de Dutch Game Garden, een belangrijke incubator voor de Nederlandse game-industrie, worden ook Nederlandse ontwikkelaars geconfronteerd met een veranderend landschap. De wereld van uitgevers en financiering van games verandert ook snel. Traditionele uitgeversmodellen maken steeds meer plaats voor alternatieve financieringsmethoden zoals crowdfunding, investeringen van grote techbedrijven en self-publishing. Deze verschuivingen brengen zowel nieuwe kansen als uitdagingen met zich mee. De Game Week is dé gelegenheid om deze veranderingen in te spelen
Zelfs in de Appie
Binnen de gamewereld zijn er enorm veel communities. Maar die vinden elkaar nog niet altijd. ‘Het stereotype beeld van gamende mannen in de kelder is al lang niet meer waar, iedereen krijgt met gaming en gamificatie te maken. Zelfs in de supermarkt met het scannen van je boodschappen word je al getrakteerd met een belonende spelinterventie. Met de Game Week streven we ernaar om al deze verschillende gebruikers met elkaar in contact te brengen’, aldus Van Rooij.