Illusies die verwonderen en verhalen die je raken
19 November 2024In het hoofd kruipen van het publiek en uitleggen hoe zij morgen zelf hun publiek kunnen beïnvloeden. Dat is in een notendop wat Niels Houtepen, corporate illusionist, doet. De afgelopen twintig jaar heeft Niels in verschillende rollen zowel voor als achter de schermen zijn weg gevonden. En deze maand bereikte zijn boek Communicatie is een illusie een top 5 notering in de managementboek top 100. Als jonge jongen had hij al een fascinatie voor communicatie en de manier waarop mensen op elkaar reageren. Hij is alleen maar gegroeid in zijn rol als ondernemer en creatief artiest. Niels: ‘En deze variété zorgt voor een rugzak vol verschillende technieken die me helpen in mijn werk om mensen beter te kunnen lezen. En dat komt allemaal terug in mijn key-notes.’
Zakelijke evenementen
Op congressen, seminars of andere zakelijke bijeenkomsten zorgt Niels Houtepen voor illusies die verwonderen en verhalen die je raken. Niels: ‘Ik heb de afgelopen twintig jaar vele rollen mogen vervullen als onder andere presentator of illusionist. De afgelopen zeven jaar heb ik dit samengebracht in een nieuwe vorm die ik zelf corporate illusionism noem. Illusies zoals we die kennen, zet ik tijdens een event op een andere manier in. Het draait hierin altijd om communicatie en beïnvloeding. Want hoe beïnvloed je nou iemand anders in de ambitie om communicatie impactvoller te maken? Het begint hierin altijd met kennis over de groep of persoon die je wil beïnvloeden. Daar trap ik dan ook altijd mee af.’
Metaforen
Wat het publiek daarna kan verwachten? Niels: ‘Vaak weet ik al bij binnenkomst wat de verwachtingen zijn. Sommigen denken bij illusionisme toch aan Hans Klok-achtige taferelen waarbij een kist doormidden wordt gezaagd. Of aan table magic waar het draait om de glimlach op het gezicht en achteraf een ‘hoe deed je dat nou?’. Het duurt gelukkig vaak niet lang om deze verwachtingen van tafel te vegen. Wat ik doe op het podium is illusies inzetten als metaforen. Je kunt je voorstellen dat bepaalde thema’s als samenwerken, verbinden, doelen stellen, innovatie en naar de toekomst kijken, vaker terugkomen op zakelijke bijeenkomsten. Hier maak ik interactieve illusies van.’
Toekomst
Een mooi voorbeeld is het gedachte-experiment rondom het thema Toekomst. Niels zorgt er vooraf voor dat er een kistje met een slot en een dichte koker erin aan iemand uit het publiek wordt gegeven. Daarna loopt hij de zaal in en stelt zo’n vijf personen de vraag: Als ik jullie over een jaar weer spreek, wat doen jullie dan? Niels: ‘Mensen vinden het vaak fijn om zo’n vraag te beantwoorden en tonen zich kwetsbaar. Antwoorden variëren enorm. Sommigen willen een wereldreis maken, anderen een promotie en weer iemand anders antwoordt dat hij niet weet of hij dan nog wel bij het bedrijf werkt. Het levert een gesprek op dat ook voor het publiek interessant is. Maar dan, je raadt het al, mag de bewaker van de kist deze openmaken. En dan zit in de koker een papier met daarop de vijf antwoorden die de mensen uit het publiek zojuist gaven.’
Hoe kan dat?
Dat is de eerste vraag die iedereen stelt en die Niels niet gaat beantwoorden. Niels: ‘Laten we het houden op ervaring en daarmee kennis van communicatie en beïnvloeding.’ Overigens is Niels Houtepen te boeken als key-note speaker, maar is het ook mogelijk om dit te combineren met dagvoorzitterschap. Niels: ‘In dat geval zit ik de dag voor, maar knip mijn eigen verhaal op en vervul op die manier een andere rol. Het publiek wordt tussendoor steeds getriggerd en wakker gehouden door de illusies. Dat werkt ontzettend goed.’
Tekst: Frederique van de Sanden
Foto: SetVexy
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!