Ik zie, ik zie wat jij niet zietIk zie, ik zie wat jij niet ziet
Back Back Column

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

21 november 2017

Soms krijg je als redactie een bericht dat jeukt. Het heeft niets te maken met je business en toch blijft het zoemen. En net voordat Delete een eind maakt aan je twijfels, druk je toch op Send.

Zo ging het ook met het bericht over een kinderboek met levensechte 3D-beelden. Geen kartonnen, kwetsbare pop-ups deze keer, maar Augmented Reality. 'Whatever,' dacht ik, direct gevolgd door 'Wat?' Een dag later plofte het boek 'De avonturen van Max – Op zoek naar Fl..' op mijn mat.

In het boek. Of eruit. 

Lekker kleurig, leuk verhaal, maar daar ging het niet om. Na een vlugge blik op de tekeningen wist ik eigenlijk nog steeds niet waarom dit nou zo bijzonder was. Tot ik de app had geïnstalleerd. Via het scherm van mijn smartphone klom ik in het boek. Of liever gezegd, klom het verhaal uit het boek. Ik volgde de hoofdpersoon op zijn reis, terwijl ik hem en zijn omgeving van alle kanten kon bekijken. Snap je wat ik bedoel? Het was dus alsof ik naast hem stond, terwijl er ondertussen van alles in beweging kwam.

ARmazing

Zie jij het ook? Niet het boek natuurlijk, maar welke mogelijkheden deze techniek voor jouw event heeft? Ik vroeg Elliot Elchanan Hagemeijer, een van de bedenkers van het boek en mede-eigenaar van start-up ARmazing, naar zijn visie:

'In de wereld van de zakelijke events is het ook goed mogelijk om Augmented Reality (AR) toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan een brochure met Augmented Reality voorafgaand aan een event, waarbij de promotie tot leven komt door beeld, geluid, 3D modellen of animaties. Tijdens het event kunnen levensgroot 3D modellen op markers geprojecteerd worden. Deze markers bevinden zich, net als een bladzijde van een boek, op de grond.'

Dat is de techniek, maar vergeet ook de animaties niet.

'De animaties die we toe kunnen voegen, zijn ook van grote waarde. Bijvoorbeeld bij kennisoverdracht kunnen de animaties heel overzichtelijk en simpel een bepaalde theorie weergeven.'

Ambitie in Augmented Reality

De twee andere gezichten achter dit boek en ARmazing zijn twee medestudenten van Elliot: Rosalie de Moel (22, Delft) en Sem Broere (23, Dordrecht), ze studeren alledrie Communication & Multimedia Design aan de Haagse Hogeschool. De innovaties en ambities van ARmazing zijn niet onopgemerkt gebleven. Onlangs wonnen de jonge ondernemers de verkiezing Hybride Student Ondernemer 2017 van de Haagse Hogeschool. Maar inmiddels kijken ze alweer verder. Rosalie de Moel: 'Wij willen een van de leidende bedrijven worden in Augmented Reality.'

Door > Saskia van Muijlwijk

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!