12 augustus 2009

‘Iets om trots op te zijn’

Wat het leukste is van haar werk? Marjon Franken hoeft er niet lang over na te denken. “De gekkigheid waar je geregeld mee te maken krijgt. Het werken tegen strakke deadlines. Als er binnen twee dagen vierhonderd vierkante meter textiel af moet voor een evenement. Dan staat het hele bedrijf te vouwen en te knippen, tot de boekhoudster aan toe. Dat geeft een enorme boost. Echt iets om trots op te zijn.”

Franken is inmiddels gewend aan de hectiek die komt kijken bij de aankleding van evenementen. Ze geeft inmiddels acht jaar leiding aan Showtex Nederland dat opereert vanuit Soest en de aankleding verzorgt van tal van evenementen in binnen- en buitenland. Een bedrijf dat acht jaar geleden de definitieve switch maakte van traditionele decorbouw naar textieldecoratie. 

Overgang naar textiel

“De marges werden te klein in de decorbouw. Dan moet je gaan bepalen hoe je verder wil met je bedrijf. Met textiel kun je zo veel doen en het is goedkoper dan timmerwerk. In 2001 werd het toenmalige bedrijf Beyne overgenomen door Showtex. Een jaar later zijn we definitief gestopt met de decors. Dat is een juiste beslissing geweest.”

In de showroom van Showtex die oogt als een klein theater, worden de nieuwe producten gedemonstreerd. Op een animatiedoek flikkeren honderden LED-lampjes. Aan rails kunnen verschillende doeken voor de lampjes worden geschoven. De combinatie van licht en textiel zorgt  voor  sfeervolle effecten. “Veel klanten worden hier wel over de streep getrokken. Deze showroom heeft echt een meerwaarde. Je laat de mogelijkheden zien van een doek .”

Niet meer los kunnen laten

Terwijl Franken gepassioneerd vertelt over textiel kan ze het niet laten enkele monsters die op de tafel liggen aan te raken. “De vorige eigenaar, René Beyne, vertelde me ooit dat als je de vijf jaar had gepasseerd in dit bedrijf, het niet meer los kan laten. Dat klopt wel.”

Hoewel de crisis aan niemand voorbij gaat, en dus ook niet aan Showtex, heeft het bedrijf het tot nu toe goed op kunnen vangen. “We hebben niemand hoeven laten gaan, we hebben zelfs een paar uitzendkrachten in vaste dienst genomen. Je merkt dat de budgetten kleiner worden bij klanten. Dan moet je het uit de kwantiteit halen. Wij verzorgen nog meer evenementen dan voorheen. Dat is een enorme uitdaging. Wat dat betreft is hier echt een mentaliteit van ‘kom maar op!’.”