Back Back Achter de schermen

Iedereen gelukkig met evenementen in de stad?

05 augustus 2009

Dat een evenement niet altijd bij iedereen in goede aarde valt, is niet iets waar je altijd bij stil staat als organisator. Maar geluidsoverlast en rotzooi kunnen tot veel ergernis leiden in de omgeving van een evenement. In Utrecht is gebleken, uit een eerder verschenen onderzoek, dat veel bewoners last hadden van publieksevenementen.  ReSpons Evenementen Monitor, dat onderzoek doet naar evenementen, ging langs de deuren in Utrecht om buurtbewoners naar hun mening te vragen. “Dit is een redelijk uniek onderzoek voor ons”, zegt Michel de Kruijf van ReSpons. Normaal doen wij onderzoeken naar evenementen, in opdracht van evenementen. Dus de vraag ‘heeft u last van ons’ wordt niet zo snel gesteld aan buurtbewoners van een evenement. Toch levert dit ook interessante informatie op voor evenementenbureaus.

Maar zijn evenementenbureaus dan niet zelf verantwoordelijk voor dit soort onderzoeken naar de overlast?
“Ja en nee”, zegt De Kruijf. “De Gemeente geeft een vergunning af voor een evenement en die is dan ook verantwoordelijk voor eventuele klachten. Zij kunnen vervolgens beslissen een vergunning niet langer te verstrekken natuurlijk. Aan de andere kant is de informatie nuttig voor bureaus om eventuele maatregelen te kunnen nemen. De organisatie van De Parade is bijvoorbeeld heel erg betrokken bij het onderzoek en zijn erg benieuwd naar de resultaten.”

VRRRRRRRRRRRROEM!
Een evenement waar je bij voorbaat al denkt aan geluidsoverlast is de Bavaria City Racing in Rotterdam. De bolides die een middag lang door de straten van het centrum van Rotterdam razen, zorgen voor een ongekend aantal decibellen. En hoewel er duizenden mensen op afkomen, wonen er ongetwijfeld ook minder fanatieke racefans langs het parcours.  “Vreemd genoeg krijgen wij zelden een klacht over geluidsoverlast binnen”, zegt Herman Vaanholt van City Racing. “Een keer hebben we een generator aan laten staan ’s nachts. Daar kwamen wel telefoontjes over. Wij informeren de buurtbewoners een week voor aanvang. Daar zit ook een telefoonnummer bij voor eventuele klachten. Wildplassen is een veelgehoorde klacht die wij ook van de Gemeente horen. Als organisator ben je alleen maar blij met dat soort informatie want daar kun je naar handelen.”

Taak voor evenementenbureaus?
Toch denkt Vaanholt niet dat zulke publieksonderzoeken een taak zijn van de evenementenbureaus. “Wij hebben een eigen evenementenoverleg in Rotterdam met andere grote events in de stad en de brandweer en vertegenwoordigers uit de buurt. De Gemeente is op de hoogte van alle klachten en weten ook goed daarmee om te gaan.”

De vraag naar dit soort onderzoeken is niet groot maar uit de reacties van de buurtbewoners blijkt dat er wel degelijk behoefte naar is. “De omwonenden geven aan het prettig te vinden om gehoord te worden over een evenement”, aldus De Kruijf. “Dat betekent niet dat de reacties altijd negatief zijn. Verre van zelfs.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!