Back Back Nieuws

IDEA trots op Gouden Giraffe-winnende leden

16 februari 2016
De Gouden Giraffe Awards 2015 zijn afgelopen vrijdagavond in de Fokker Terminal in Den Haag feestelijk uitgereikt in het bijzijn van ruim 400 Nederlandse event professionals. Van de zeven te vergeven bronzen beelden, gingen maar liefst vijf stuks naar IDEA-leden.

Branchevereniging IDEA is daar trots op en ziet het als een bewijs dat haar leden effectieve events organiseren, voor opdrachtgevers die live communicatie strategisch inzetten als krachtig instrument in de marketingcommunicatie-mix. ‘Ik ben blij dat de Gouden Giraffe terug is en dat we hiermee een podium hebben om ons vak in de spotlights te zetten, juist in de aanwezigheid van opdrachtgevers. Goed dat IDEA-leden de weg naar deze podia weten te vinden en de waarde van events op deze wijze kracht bijzetten,' vertelt Maarten Schram, Managing Director IDEA.
 
De winnaars
De jury nomineerde voor deze awardavond 16 cases in vijf verschillende categorieën. Iedere winnaar kreeg uiteindelijk de kans om overall winnaar te worden en naar huis te gaan met de award voor 'Beste Event van Nederland'. 

Xsaga
Die eer kreeg Xsaga met 'De opening van het entreegebouw van het Van Gogh Museum', nadat het bedrijf ook een award in ontvangst mocht nemen in de categorie Brand Events voor deze case. Gedelegeerd producent van Xsaga, Maarten Hogenhuis: 'Het was zo'n ongelooflijk mooi moment om één award te winnen. Dat je daarna ook nog met 'the best of all' naar huis mag, is geweldig.' De winnaars van alle categorieën mochten aan het einde van de avond in een minuut hun case pitchen aan alle aanwezigen zodat zij direct konden stemmen op hun favoriet. 'Ik heb met vol enthousiasme ons verhaal gebracht, dat eigenlijk al zo logisch is dat het zichzelf vertelt. Dat is waarschijnlijk de kracht geweest van het event en van deze pitch.' 

MOVE
In de categorie Interne Evenementen mocht MOVE het podium betreden met hun case 'Sol's Indepence Day', een productie in opdracht van Sol / Heineken. Deze case heeft eerder al Europese awards in de wacht gesleept en stond nu op het podium in thuisland. Victor Neyendorff, mede-eigenaar MOVE: 'Onze manier van werken met focus op gedragsverandering is succesvol gebleken. Het levert niet alleen spannende events op, maar tevens return on investment voor de opdrachtgever. Met af en toe ook nog een waardering vanuit de markt, in de vorm van een award!' 

Bureau voor Reuring
De case #Birdseye Twitter dat door Bureau voor Reuring in opdracht van Twitter is uitgevoerd, kreeg een Gouden Giraffe in de categorie Relatie Evenementen. Het evenement was zeer kleinschalig (40 personen) en juist daarin zat 'm ook de kracht. Christine van Dalen, eigenaar Bureau voor Reuring: 'Het paste heel goed in deze tijdsgeest, waarin iedereen zijn mond vol heeft van authenticiteit en het verschil maken met live. Maar wanneer je op het podium staat voor 1.000 man en hen toespreekt, heeft dat dan niet bijna dezelfde effectiviteit als een advertentie? Met deze case hebben we laten zien dat je met een slim idee een event niet als een spektakel en met veel budgetten hoeft neer te zetten. Sterker nog: #Birdseye Twitter was een verrassend concept, een ware experience met onder andere een helikoptervlucht, dat als voorbeeld heeft gediend bij de marketeers van de aanwezige merken.' 

Pieter Bas Boertje
Tenslotte werd nog een ander IDEA-lid flink in het zonnetje gezet tijdens de Gouden Giraffe Awards, en wel Pieter Bas Boertje, eigenaar van D&B Eventmarketing dat dit jaar haar drieëndertigste bestaan viert. Boertje mocht zijn oeuvreprijs in ontvangst nemen, nadat meer dan 50% van de stemmen (totaal ongeveer 2.100) naar hem waren gegaan. Boertje: 'Ik wist in eerste instantie niets van de nominatie af totdat iemand liet weten op mij gestemd te hebben. Mijn eerste gedachte bij een dergelijke nominatie: ben ik klaar dan?' Maar na zoveel mooie reacties kreeg Boertje er juist ontzettend veel energie van: 'Het is een aanmoediging om voluit met dit vak door te gaan! En ook geeft het blijk aan dit mooie moment waar we ons in bevinden, want langzamerhand ziet de markt dat events een vak van de toekomst is en besteden zij hun communicatiebudgetten aan het juiste marketingmiddel.' 

Fotocredits: Clickshots, Ramon van Jaarsveld

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!