Back Back Nieuws

iBeacon creëert contact tussen bar en potentiële gast

21 januari 2015
Bardigo (gestart onder de naam Mijn Kroeg BV) lanceerde een nieuw uitgaansplatform tijdens de Horecava 2014. Een jaar later komt het bedrijf met een volgende innovatie: SmartBar. Door een iBeacon, een proximity apparaat dat gebruikt maakt van geo-locatie, te plaatsen kunnen kroegen, bars en cafés voortaan makkelijk en automatisch contact leggen met hun gasten. Daarnaast zorgt het concept voor een hogere besteding, een langer verblijf en meer nieuwe gasten.

Hoe werkt het?
Door het plaatsen van een iBeacon komen bars voortaan rechtstreeks in contact met hun gasten en zijn zij een zogenaamde SmartBar. Wanneer een potentiële gast, die gebruikt maakt van de populaire applicatie BarPlanet, langs de SmartBar loopt ontvangt deze automatisch een gepersonaliseerd push bericht. Zo kan een bar bijvoorbeeld een gratis drankje aanbieden op afstand en serveren wanneer de gast daadwerkelijk de SmartBar betreedt. Ook worden potentiële gasten geattendeerd op een eventueel evenement of aanwezige bekenden, wanneer zij zich binnen een straal van 50 meter van de SmartBar bevinden. Een overzicht van aanwezige gasten kan zelfs al thuis bekeken worden.

Win-win situatie
Bij binnenkomst wordt de gast automatisch ingecheckt en kunnen loyaliteitsprogramma’s gestart worden. 'Het is een win-win situatie', aldus Tim de Kraker, bedenker en CEO van Bardigo. 'Dit initiatief biedt de bareigenaar inzicht in zijn/haar eigen zaak en de gasten die aanwezig zijn. Daarnaast helpt het meer gasten te verleiden om binnen te komen. Consumenten wordt een leuke actie aangeboden, zoals een korting of een gratis drankje, wanneer zij langs een SmartBar lopen. Daarnaast krijgen ze bericht wanneer ze langs een SmartBar lopen waar op dat moment een leuk evenement plaatsvindt of waar al meerdere vrienden binnen zitten.'

Crowdfunding
Om het initiatief nationaal te kunnen uitrollen is Bardigo een crowdfunding campagne gestart. Binnen tien dagen is er 55% van het benodigde bedrag (€100.000,-) geïnvesteerd via Symbid. Via de website kunnen geïnteresseerden investeren in het bedrijf en vanaf €20,- al mede-eigenaar worden.


Afgelopen zondag 18 januari was het concept van BarPlanet vanwege de crowdfunding campagne live in de uitzending bij BNN op Radio1. 12 minuten lang stond de ether in het kader van slim uitgaan en ging er zelfs een test pannel van BNN op stap om de applicatie uit te proberen in ’s Hertogenbosch. Hieronder kun je de uitzending terug te luisteren:


BarPlanet wordt BarDoggy
Door de snelle groei en de nieuwe mogelijkheden met iBeacon is besloten om de app te gaan re-branden. BarDoggy wordt de nieuwe naam - Let the Dog be your Guide! In februari wordt de naamswijziging doorgevoerd en zal er een grote campagne gestart worden bij meer dan 250 horeca locaties in Amsterdam en via Facebook.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!