Hybride event: samenspel tussen Zwolse theaters en PEC Zwolle
15 October 2020Eind augustus is het eredivisievoetbal weer begonnen. Maar wel anders dan anders. Clubs spelen voorlopig zonder publiek, nadat de eerste wedstrijden nog door toeschouwers bezocht mochten worden. Dat heeft gevolgen voor de supporters en de sponsoren. Want waar zij voetbalwedstrijden gebruiken om te netwerken, is dat in de huidige situatie een stuk lastiger. Ook PEC Zwolle zag zich met dit probleem geconfronteerd.
Al eerder hadden de voorzitter van PEC Zwolle en de directeur van de Zwolse theaters met elkaar gesproken over samenwerking. Cultuur en sport verbinden ten slotte. Maar hoe?
In Coronatijd ontstond ineens een geweldig idee: voetbal kijken in het theater! Want ook bij de Zwolse theaters merken ze de gevolgen van de Coronamaatregelen: minder voorstellingen en evenementen en een beperkte capaciteit. Inmiddels zijn er twee wedstrijden in het theater te zien geweest. Wij spraken met Dorien Jelsma, Manager Events & Wedstrijdorganisatie van PEC Zwolle en Sanne Veltman, producent van Zwolse theaters over hun samenwerking en hun ervaringen bij het organiseren van dit hybride event.
Unieke oplossing
Dorien, wat dacht je toen je hoorde over deze bijzondere, unieke oplossing? Een hybride event voor jullie sponsoren in Theater de Spiegel?
‘Wat een mooi idee! We mogen in het MAC3PARK stadion maar een beperkt aantal sponsoren ontvangen. Door onze gasten te ontvangen in Theater de Spiegel bieden we een mooi alternatief met meerwaarde. Het is een prachtige locatie, waar we in staat zijn een echte wedstrijdbeleving te creëren en dát is wat we willen. Wij willen onze sponsoren, ondanks alle beperkingen die er zijn, laten genieten van voetbal. En bovendien is het een mooie ontwikkeling in de stad en de regio dat sport en cultuur op deze manier samengaan.
Beleving via livestream
En Sanne, vertel eens; hoe regel je dat eigenlijk, zoveel mensen laten meekijken via livestream en dan ook nog een beleving erbij creëren?
‘Daar moet je op voorbereid zijn en ik dacht direct, dát is gaaf om samen te organiseren! Juíst omdat we naast een coronaveilige ontvangst ook geweldige technische faciliteiten in huis hebben. Met state-of-the-art geluid en beeld. Het publiek bekijkt de wedstrijd op een enorm scherm van 10 x 6 meter! Alsof je in het stadion zit. En onze technici hebben vooraf een lichtshow gemaakt, die we gebruiken als er gescoord wordt. Net echt!’ ‘Bovendien,’ zo vult Dorien aan, ‘gebruiken we dezelfde muziek als in het stadion bij opkomst van de spelers en bij een doelpunt. Dat draagt allemaal bij aan het stadiongevoel en de sfeer.’
Wedstrijdbeleving
Dorien, wat was het belangrijkste in de voorbereiding?
‘Zoveel mogelijk sponsoren een mooie wedstrijdbeleving bieden in het theater, dat was voor ons het belangrijkste uitgangspunt. We bieden een volwaardig programma aan. Dus met een wedstrijdvoorbeschouwing, presentator, livemuziek, een hapje en een drankje tijdens de wedstrijd, volledig verzorgd!’
Hebben jullie nog wat extra’s moeten doen om dit mogelijk te maken, Sanne?
‘Nee, eigenlijk niet. Logistiek hebben wij alles al coronaproof geregeld, zowel in de zaal, als in de foyers bij de ontvangst en de borrel na afloop. De techniek hebben we allemaal in huis, dus ook daarover geen zorgen. We zitten nu in de fase dat we samen bedenken wat we kunnen toevoegen om het nóg leuker en verrassender te maken. We willen de sponsoren binden en boeien, daar gaat het om.’ Dorien vult hierbij aan: ‘Ja, we zoeken de vollédige verbinding. Zodat we écht ‘samen PEC Zwolle’ zijn.
Sponsoren enthousiast
Op de vraag hoe de reacties van de sponsoren zijn, antwoordt Dorien: ‘Die zijn heel enthousiast, ze vinden het echt geweldig dat ze in het theater, gezeten op het pluche, met een drankje erbij, de wedstrijd kunnen meebeleven. In een veilige omgeving, rekening houdend met 1,5-meter afstand. Je merkt aan alles dat Zwolse theaters veel ervaring heeft bij de organisatie van dit soort evenementen. Dat maakt het samenwerken heel erg prettig en we vullen elkaar goed aan.’
Door > Jean-Jacques Jouret
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!