Back Back Nieuws

Hutten opent sociaal innovatieve bakker

08 september 2015
In mei kondigde Hutten aan de bakkerij van Kentalis Compas over te nemen. De afgelopen maanden verbouwde Hutten een deel van het pand aan de Mountbattenweg tot moderne bakkerij. Vanaf nu worden daar de fameuze koeken en worstenbroodjes geproduceerd onder het De Guijt-label van Hutten. In de bakkerij werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, via Kentalis, maar ook via de WSD. Op termijn breidt Hutten het assortiment uit vanuit haar gezondheidsbeleid en ontwikkelt de cateraar producten met minder suiker, zout en vet zoals muffins, appelflappen, brownies en eierkoeken.
 
Hutten staat volledig achter de doelstelling van de bakkerij om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Met de overname gaat Hutten helemaal terug naar haar roots. Jan Hutten, de opa van Bob Hutten, begon in 1929 een bakkerij/kruidenierswinkel in de Molenstraat in Veghel. 'Van betekenis zijn is van grote waarde voor Hutten', vertelt de het cateringsbedrijf. 'Niet alleen voor haar samenwerkers en opdrachtgevers, maar ook voor de maatschappij.' Het oorspronkelijke doel van Bakkerij Kentalis Compas was oud-leerlingen en andere cliënten met gehoorproblemen, die niet aan een reguliere baan kunnen komen, een zinvolle dagbesteding aanbieden in een aangepaste en prettige werkomgeving. Inmiddels vinden ook andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt er een werkplek.

Feestelijke opening
‘Als je als ondernemer je menselijk kapitaal centraal stelt en sociale innovatie ziet als motor van je bedrijf, dan heb je een grote toekomst voor je liggen,’ aldus Bert Pauli, gedeputeerde Economie en Internationalisatie van de provincie Noord-Brabant. Hij was een van de sprekers tijdens de opening. Zijn woorden raken de kern van hoe Hutten onderneemt: iedereen laten meedoen en de kans geven om zijn of haar talent verder te ontplooien.

Sociale innovatie top of mind
Sociale innovatie is een hot topic. De overheid stelt eisen, maar maakt het voor organisaties aan de andere kant niet makkelijk. Hoe kun je hier als bedrijf goed mee omgaan? Welke toegevoegde waarde heeft het in dienst hebben van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, voor je organisatie maar ook voor je medewerkers? Deze vragen stonden centraal in een debat dat plaatsvond onder leiding van Theo Verbruggen. Het gesprek met de deelnemers Erik Schraven (afdelingsdirecteur Kentalis), Edith Bakker (directeur Trajecten en Detacheren bij WSD), Bert Pauli en Pascal Verheugd (HR-directeur van Hutten) toonde aan dat de neuzen vaak dezelfde kant opstaan en er veel mooie initiatieven zijn. Het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt brengt niet alleen hen voldoening, maar ook binnen de organisatie zelf zorgt het voor een positieve vibe en zelfs een daling van het ziekteverzuim. Er is echter ook werk aan de winkel. Met name voor de overheid is een rol weggelegd als het gaat om minder regels. ‘Maak het toegankelijker,’ was het devies van Edith Schippers. Er zijn dus nog drempels die weggenomen moeten worden. Maar waar een wil is, is een weg. Of zoals Bert Pauli het zei: ‘In Brabant werken we samen en innoveren we samen.’

Aan de slag 
Hutten levert de koeken onder haar eigen duurzame label De Guijt, waarin de kernwaarden gezond bezig, diervriendelijk, huisgemaakt en zuinig op onze wereld centraal staan en dat een eigen certificering kent. Het grootste gedeelte van de producten wordt dan ook biologisch geproduceerd en er worden geen niet-natuurlijke kleur-, geur- en smaakstoffen of andere chemische of synthetische hulpstoffen toegevoegd. 'Hutten heeft veel kennis in huis over het op ambachtelijke wijze bereiden van producten en kan hiermee de nieuwe samenwerkers optimaal ondersteunen', aldus een enthousiast team. 'We zijn trots op onze nieuwe samenwerkers en wensen hen veel succes in hun nieuwe werkomgeving.' 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!