House of Sports over De Coolste Baan: ‘We konden het nergens aan toetsen, hadden geen referentiekader’
108.000 schaatsers en bezoekers, elke dag duizenden scholieren die de ijzers onderbonden, het ‘coolste schoolreisje van Nederland’, een spetterend eerbetoon aan de medaillewinnaars van Sochi en een zeer succesvol KPN NK Allround & Sprint. “De Coolste Baan van Nederland heeft onze hoge verwachtingen waargemaakt en misschien zelfs overtroffen,” aldus Patrick Wouters van den Oudeweijer, oprichter en mede- eigenaar van sportmarketingbureau House of Sports.
Spectaculair eerbetoon
Gedurende een periode van vier weken, van 1 februari tot en met 2 maart 2014, werd het Olympisch Stadion omgetoverd tot ‘De Coolste Baan van Nederland’, inclusief een officiële 400 meter schaatsbaan. Afgelopen weekend was de eindsprint van dit grootse evenement. In een uitverkocht stadion beleefden 15.000 mensen vrijdagavond de start van het KPN NK Allround & Sprint en werd er een ode gebracht aan de medaillewinnaars uit Sochi. Nadat Ard Schenk de jongere generatie schaatsers bedankte voor hun bijzondere prestaties, zong Dinand Woesthoff de schaatshelden toe met zijn speciaal voor de Olympische Spelen geschreven nummer Legendary Lane, begeleid door een 25-koppig strijkorkest. Alle schaatsers waren zichtbaar geroerd en waardeerden de hulde die hen werd gebracht. De sporters waren eveneens unaniem enthousiast over de ijsvloer die ijsmeester Beert Boomsma wist neer te leggen.
Impact voor het Nederlandse schaatsen
Het ambitieuze plan voor een schaatsbaan op een unieke plek ontstond zo’n drie jaar geleden, toen Rintje Ritsma en Patrick Wouters van den Oudenweijer samen spraken over één grote wens: een kampioenschap in de open lucht en een volwaardig stadion creëren buiten Thialf. Toen zij vervolgens voor het programma ‘Andere Tijden Sport’ geïnterviewd werden in het Amsterdamse Olympisch Stadion -over de oprichting van de eerste commerciële Sanex Schaatsploeg-, werden de plannen stap voor stap steeds iets concreter. In oktober gaf House of Sports de definitieve ‘go’ op dit ambitieuze schaatsavontuur. Er werd een ‘kernploeg’ (historisch schaatsbegrip) gecreëerd waar, in de personen van Patrick Roubroeks (Xsaga, creatie & conceptontwikkeling) en Ruud van der Berg (technisch producent), twee externen van buiten House of Sports, werden gevraagd zitting te nemen. Wouters van den Oudenweijer: “In oktober zijn we gestart met de details en de specifieke voorbereidingen van dit grootse project, dat voor een grote impact voor het Nederlandse schaatsen moest zorgen. Met een groep van twaalf man, waaronder ook Patrick Roubroeks, hebben we avond aan avond gewerkt en gesproken over hoe alles op te zetten in relatie tot de ticketing, de catering, vergunningen, sponsoring, hospitality, de look & feel, de ijsvloer, de logistiek, de communicatie en nog veel meer. Het was alsof we op honderden borden tegelijkertijd aan het schaken waren. Omdat het nog niet eerder is gedaan, konden we het nauwelijks ergens aan toetsen, we hadden geen referentiekader.”
Gut-feeling
In negentig dagen de Coolste Baan van Nederland bouwen en er een (commercieel) succes van maken was een grote uitdaging. “Uiteraard loop je met zo’n project ook een ondernemersrisico, maar dat type ondernemers zijn wij ook: uiteindelijk zei onze ‘gut-feeling’ dat we het moesten doen. Vanaf het moment dat we het idee lanceerden was bijna iedereen onverminderd enthousiast. Je voelt dat het een succes kan worden en je hoopt er ook op, en dan is het nog mooier dat het verwachte succes ook uiteindelijk werkelijkheid wordt.” Patrick Wouters van de Oudenweijer doelt hiermee niet alleen op het succes van het uitverkochte sluitingsweekend tijdens het Nederlandse kampioenschap en het eerbetoon. “Juist de weken voorafgaand aan deze succesvolle eindsprint maken van De Coolste Baan van Nederland een groot succes. De duizenden schaatsers die dagelijks op de baan waren hebben onze verwachtingen ruim overtroffen. Daaruit blijkt andermaal dat de magie van schaatsen in Nederland groot is. En dat we niet alleen naar schaatsen willen kijken, maar ook zelf graag de ijzers onderbinden.” Ook internationaal kreeg de Coolste Baan hoogstaande interesse. De voorzitter van de internationale schaatsbond, mr. Ottavio Cinquanta, kwam zaterdag speciaal overvliegen uit Italië om een glimp van de baan op te vangen en ook voor hem was het een bijzondere ervaring. Hij zei: ‘dit is een sprookje’.
Initiatiefnemer
House of Sports was samen met Rintje Ritsma initiatiefnemer van dit project. Dit bureau van oprichter en mede-eigenaar Patrick Wouters van Oudenweijer behoort tot één van de drie grootste sportmarketingbureaus van Nederland. Met 32 medewerkers in dienst houdt House of Sports zich naast het organiseren van grote en kleinere sportevenementen dagelijks bezig met onder andere consultancy, atletenmanagement en ploegenmanagement, waaronder de TVM schaatsploeg van Gerard Kemkers. Dochterbedrijf Sports Exposure is marktleider op het gebied van tv-advertising tijdens grote sportwedstrijden. Tevens beschikt House of Sports over een eigen sprekersbureau: SportsSpeakers.nl. In september staat de derde editie van de Amsterdam City Swim op het evenementenprogramma. Daarnaast is House of Sports momenteel ook druk bezig met de voorbereidingen voor het NK Knikkeren voor scholieren en het jaarlijks terugkerende hardloopevent ‘Run For The Hunger Project’.
Fotocredits Coolste Baan van Nederland: isitabird.nl