Back Back Nieuws

Hotellerie en mega evenementen: Terugblikken op successen en leermomenten en vooruitkijken

11 april 2013

Wanneer grote evenementen als de Olympische Spelen of een kampioenschap voetbal plaatsvinden, zorgt dit voor een enorme toestroom van toerisme naar de organiserende stad. Vorig jaar stelde Expedia een lijst met voorbereidende strategieën samen, om hotels zo goed mogelijk voor te bereiden op deze uitdaging. De Olympische Spelen in Londen lijken al weer een tijd geleden, maar er kan nog altijd geëvalueerd worden in de wetenschap dat er nog genoeg grote evenementen naar wereldsteden komen.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoewel een enorme toestroom van toerisme klinkt als een ideale situatie, is dit voor hoteliers een pittige uitdaging. Een toename van een dergelijke hoeveelheid gasten is voor de meeste hotels geen dagelijkse kost en hier komt een gestructureerd beleid bij kijken. Ook wanneer hotels overvol zitten, moeten hoteliers zorgen dat iedere gast een onberispelijk verblijf ervaart. Terugkijkend op de Olympische Spelen in Londen kunnen Britse hoteliers trots zijn: bezoekers en hotelgasten waren meer dan tevreden.

Maar naast tevreden zijn over wat goed is gegaan, is het wellicht nog belangrijker om terug te blikken op wat verbeterd kan worden. Deze leermomenten kunnen ter voorbereiding van andere hoteliers dienen. Seamus MacCormaic, Senior Director Market Management van Expedia Accommodatie Partner Services (LPS), ’s werelds grootste online reisbureau, zet de vijf belangrijkste tips onder elkaar.

1. Wees voorbereid en flexibel
Elk hotel zou ieder component van haar strategie zorgvuldig moeten overwegen. Zijn de kamers, vergeleken met soortgelijke hotels in de markt, redelijk geprijsd? Zijn eventuele boekingsbeperkingen, zoals een minimum aantal nachten per boeking, afgestemd op de vraag? Het is belangrijk voor hoteliers om goed na te denken over het aanbieden van promotionele aanbiedingen, die net dat zetje in de rug kunnen geven wanneer een reiziger op zoek is naar een hotel. Daarnaast blijkt vaak dat hotels die deelnemen aan promoties op Expedia grotere naamsbekendheid ervaren, wat ook voor meer boekingen kan zorgen in rustigere periodes.

2. Omzetmanagement
Wanneer de datum van een groot evenement dichterbij komt, gaan last-minute reizigers steeds meer gebruik maken van websites van online reisbureaus om beschikbaarheid na te gaan. Het kleine aantal kamers wat in een stad nog beschikbaar is, kan verkocht worden voor een hoge prijs omdat deze reizigers bereid zijn meer te betalen. Dit klinkt makkelijk, maar toch zijn er veel hotels die deze kans niet optimaal benutten. Het is van belang een strategie te ontwikkelen die is gebaseerd op prijs en beschikbaarheid. Hierdoor worden de vroege, goedkopere, boekingen verdeeld over een langere periode voorafgaand aan het evenement en worden de last-minute boekingen voor ‘top dollar’ verkocht.

3. Lokale samenwerkingen
Het is lonend voor hotels om nauw samen te werken met lokale bestemmingsautoriteiten. Deze organisaties zijn te allen tijde op de hoogte van wat er gedurende een evenement aan de gang is en deze informatie kan voor hotels zeer waardevol zijn. Niet alleen omdat er in de interne hotelagenda rekening mee gehouden kan worden, maar ook om gasten van de meest up to date informatie te kunnen voorzien. Een strakke planning, informatie delen en vlekkeloze communicatie zijn hierbij een must.

4. Internationale vindbaarheid
Grote evenementen als de Olympische Spelen trekken mensen aan van over de hele wereld. Veel van deze reizigers maken tijdens het boeken van hun reis gebruik van online reiswebsites. Websites als Expedia en Hotels.com bereiken per maand ruim 60 miljoen reizigers verspreid over 70 landen. Plaatsingen op deze websites vergroot de wereldwijde vindbaarheid en zorgt ervoor dat reizigers hotels vinden waar zij zonder deze websites niet gemakkelijk terecht zouden komen.

5. Afgestemde boekingen
Niet alleen de oudere leeftijdsgroep komt op grote evenementen af, ook gezinnen met één of meerdere kinderen trekken er op uit. Hoteliers kunnen nog beter inspelen op de behoeften van deze gezinnen door onder andere kindvriendelijke menu’s en aangepaste prijzen aan te bieden. Het is belangrijk om beschikbare opties verder uit te breiden om zo meer reserveringen te genereren. Daarnaast komt het vaak voor dat hotels voorafgaand aan een groot evenement hun reserveringssysteem sluiten voor individuele boekingen om meer te kunnen verdienen aan groepsboekingen. Omdat het bij groepsboekingen vaak lang duurt voordat deze daadwerkelijk bevestigd worden en hier geen “non-refundable” voorwaarden aan kleven, gebeurt het vaak dat groepen hun opties afwegen en later alsnog annuleren. Op zo’n moment moeten hoteliers terugvallen op individuele boekingen, maar door de verstreken tijd is de kamerprijs dan vaak sterk gestegen waardoor individuele boekingen uitblijven.

Kijk hier voor meer informatie.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!