Host City Rotterdam zeer tevreden over ESF2021Host City Rotterdam zeer tevreden over ESF2021
Back Back Nieuws

Host City Rotterdam zeer tevreden over ESF2021

25 mei 2021

Host City Rotterdam, bestaande uit de gemeente Rotterdam, Rotterdam Ahoy, Rotterdam Partners en Rotterdam Festivals, blikt tevreden terug op een meer dan geslaagde 65e editie van het Eurovisie Songfestival in de stad. In de finale van het grootste muziekfestijn ter wereld stond de Maasstad volop in de schijnwerpers met prachtige beelden van onder andere Hotel New York, het Depot Boijmans Van Beuningen, de Maassilo en de iconische Erasmusbrug in de hoofdrol. Ook de eerste online Eurovision Village werd succesvol gelanceerd met een spectaculaire openingsact van DJ Afrojack op de Hef.

Stad in spotlights

Sinds afgelopen maandag stond de gaststad al letterlijk in de spotlights. Speciaal ter viering van de start van de Songfestivalweek werden diverse Rotterdamse gebouwen aangelicht met als spektakelstuk de Erasmusbrug. De sierlijke ‘Zwaan’ spreidde de hele week met stralen van licht (aan weerszijden) letterlijk haar vleugels uit over de stad.

Ambitie voor de toekomst

Wethouder Kasmi, directeur Rotterdam Ahoy Jolanda Jansen en de projectdirecteuren van Host City Rotterdam kwamen gisteren nog één keer samen bij de 100 dagen aftelklok voor het Depot Boijmans Van Beuningen waarop nu de letters OPEN prijken. Een verwijzing naar het thema van dit jaar: OPEN UP. En wat Rotterdam betreft: OPEN UP TO THE FUTURE, waarmee de stad uitdraagt onverminderd ambitieus te zijn om toekomstige (inter)nationale evenementen en congressen in de stad te verwelkomen.

Mijlpaal Rotterdam Ahoy

Na 14 maanden evenementen zonder publiek, was afgelopen week voor Rotterdam Ahoy een mijlpaal, op vele vlakken. Per show betraden circa 3.500 bezoekers de zaal, waarmee Ahoy in een week tijd ruim 30.000 bezoekers ontving. Alles liep volgens strak gereguleerd plan.

Internationale campagne #SWINGALONG

Ook Rotterdam Partners kijkt met een tevreden blik terug op de eerste resultaten. Zo lanceerden zij onder meer ‘Rotterdam. #SWINGALONG’: een internationale marketingcampagne bedoeld om de bekendheid van Rotterdam te vergroten bij potentiële bezoekers uit duurzaam bereikbare buurlanden Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De #SWINGALONG social campagne verbindt mensen via een aanstekelijke dance challenge en bijbehorende videoclip op een digitale manier met elkaar en is inmiddels meer dan 13 miljoen keer bekeken in Nederland en eerdergenoemde buurlanden.

Online Eurovision Village succesvolle Rotterdamse innovatie

De Online Eurovision Village, het alternatief voor de fysieke village op de Binnenrotte, is met succes gelanceerd als officieel side-event van het Eurovisie Songfestival. De cijfers laten zien dat vanaf de opening op zaterdag 15 mei het platform bijna een half miljoen keer is bezocht door fans uit 134 landen.

Een feest voor iedereen

Met het online Rotterdamse Stadsprogramma en de actie ‘Celebrate Together’ werd het Songfestival de afgelopen periode alsnog een feest voor vele Rotterdammers. Ruim 2.500 Rotterdammers met een smalle beurs beleefden dankzij deze actie het Songfestival in eigen stad. Meer dan 50 Rotterdamse organisaties en culturele instellingen deden mee met het online Stadsprogramma.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!