Foto: Maik NothbaumFoto: Maik Nothbaum
Back Back Opdrachtgever aan het woord

Honderden hulphonden begeleiden slechtzienden naar Beatrixgebouw

09 mei 2019

Een event organiseren voor blinden en slechtzienden: dat gaat net even wat anders dan een gemiddelde eventmanager gewend is. Denk aan braillekaarten, een plasplek voor de hulphonden, extra brede gangpaden en vibrerende braillestokken. Ruben de Wild van evenementenorganisatie Ben de Wild Productions weet niet beter. Het bureau organiseert al jaren de ZieZo-beurs, dé landelijke oogbeurs voor iedereen die niet of niet goed kan zien.

Ben de Wild Productions is een evenementenorganisatie die opdrachtgevers helpt met de productie van een event. Ruben: ‘Heel plat gezegd: als je ons inhuurt, nemen wij graag de hele organisatie van een event voor je uit handen. Van A tot Z.’ En dat is precies wat het bureau deed voor de brancheorganisatie ZieZo. De organisatie wil mensen met een visuele beperking helpen zichzelf te stimuleren om gebruik te maken van technologische producten. Dat doen ze door informatie over producten en diensten te verzamelen en demonstraties te geven. Een van de manieren om met hun doelgroep in contact te komen, is de ZieZo-beurs die in maart plaatsvond. Ruben: ‘Wij hebben de hele organisatie op ons genomen. Denk aan verkoop, design, inkoop en het bedenken van het programma.’

  • Foto: Maik Nothbaum
    Foto: Maik Nothbaum
  • Foto: Anne-Jet Verbeek
    Foto: Anne-Jet Verbeek
  • Foto: Maik Nothbaum
    Foto: Maik Nothbaum
  • Foto: Christiaan Melis
    Foto: Christiaan Melis
  • Foto: Maik Nothbaum
    Foto: Maik Nothbaum
  • Foto: Anne-Jet Verbeek
    Foto: Anne-Jet Verbeek
  • Foto: Anne-Jet Verbeek
    Foto: Anne-Jet Verbeek
  • Foto: Maik Nothbaum
    Foto: Maik Nothbaum

Een ander soort doelgroep

De beurs kent drie doelgroepen: vakgeleerden, mensen met een visuele beperking en hun familieleden. Ruben: ‘Het grootste deel van onze bezoekers zijn blinden of slechtzienden.’ De organisatie vraagt daarom om een wat andere aanpak, zo stelt hij: ‘Je moet bijvoorbeeld bredere gangpaden creëren. Ze kunnen immers niet goed zien of er genoeg ruimte is om te passeren. Daarnaast werken we met brailleplattegronden, al worden deze door alle technologische ontwikkelingen, zoals een vibrerende geleidestok, steeds minder gebruikt. De hulphond wordt wel nog steeds veel ingezet.’

Hond op de pot

En wie een beetje verder denkt dan z’n neus lang is, weet dat elke beursbezoeker tenminste een keer naar het toilet moet. Dat is bij een hulphond niet anders. Ruben: ‘Er lopen zoveel honden die op den duur wel een plasje moeten doen, dus zorgde Jaarbeurs dat er continu een schoonmaakteam beschikbaar was. Daarnaast hebben we er met de voorbereiding goed naar gekeken, want waar maak je een uitlaatplek? Dat doe je niet op de beursvloer. Gelukkig ligt er aan de overkant van het Beatrixgebouw een parkje en hebben we dat tot hondenuitlaatplek bestempeld. Volgens mij was dit geen officiële uitlaatplek, dus Jaarbeurs heeft dat voor ons bij de gemeente gemeld.’

Extra trainingen

Sowieso is Ruben enthousiast over de samenwerking met Jaarbeurs. ‘Al vanaf het begin denken ze met ons mee. Een belangrijk punt was bijvoorbeeld de catering. Voor onze doelgroep is het lastig om een leeg tafeltje te vinden. Laat staan dat je hen kunt wijzen hoe ze hun weg kunnen vinden. Jaarbeurs vroeg ons hoe er het beste gecommuniceerd kon worden met onze doelgroep en gaf al hun personeel vervolgens een uitgebreide instructie. Daarnaast werd er extra personeel ingezet om mensen te begeleiden naar een lege stoel of tafel. We kregen hele positieve feedback van onze bezoekers.’

Volgend jaar weer

Net als voorgaande jaren was de ZieZo-beurs ook dit jaar weer een succes. Ben de Wild Productions kijkt nu al uit naar het volgende event, wederom bij Jaarbeurs. Ruben: ‘Tijdens onze evaluatie ging eigenlijk maar zo’n 10% over de afgelopen beurs. Alles verliep zo goed dat we direct keken wat we volgend jaar kunnen doen. Het is gewoon een fijne wisselwerking met Jaarbeurs, we begrijpen elkaar.’

Door > Claire van Berkum 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!