Hoe Nederland de (virtuele) event industrie rocktHoe Nederland de (virtuele) event industrie rockt
Back Back Column

Hoe Nederland de (virtuele) event industrie rockt

18 december 2020

Ooit in een grijs verleden organiseerde ik regelmatig feesten in clubs. Nu werk ik twintig jaar met veel plezier in de digitale industrie, als creative director bij digital agency Dept, waar ik samen met onze klanten, toffe ‘digitale’ dingen maak. Beetje vreemde eend in de bijt hier op events.nl. Maar is alles niet een beetje vreemd in deze tijd? Zo organiseerde ik samen met het Dept event team voor onze 1.500 Depsters (benaming voor werknemers van Dept) een virtuele weekender, ons jaarlijkse bedrijfsuitje. Normaal duurt dit drie dagen, maar dit jaar propten we het in drie uur en het voelde oprecht als drie minuten. Dit evenement bleek een schot in de roos voor een virtuele event blauwdruk, waar de oude en nieuwe wereld samenkomen. Organisaties vanuit iedere industrie benaderen ons nu; zij willen dit ook.

We weten het: 2020 was complex, afstandelijk, rommelig en bracht de noodzaak om onszelf te herontdekken en te overtreffen. Voor de evenementenindustrie een ommezwaai van vrijwel alles naar zo min mogelijk fysiek. In 2020 werden we in één klap omgetoverd tot videomakers en na de eerste klap ontwikkelden we ons verder tot interactieve content creators. Naast podia, catering en av-systemen hadden we uit het niets kennis nodig van digitale systemen, die bestand zijn tegen piekdrukte en goed beveiligd zijn. Daarnaast moesten we herontdekken hoe je entertainment door een scherm heen toch interessant en interactief kunt maken. En deze herontdekking was meestal leuk, maar verliep zeker niet altijd vlekkeloos.

In de Nederlandse markt zie je dat een aantal partijen zich bewegen. Enerzijds proberen traditionele eventpartijen vast te houden aan het grootse en meeslepende. Anderzijds rukken partijen op vanuit digital of eventtechniek. Beiden hebben het in zich en inzicht om goede (virtuele-) events neer te zetten. Wel vaak in de hoek die we kennen: artiesten op podia, sprekers met verhalen, back-to-back geprogrammeerd in event schedules.

En daarin zit onze uitdaging, die we ook stelden toen we nog nooit van COVID-19 hadden gehoord. Als je een idee verzint voor een evenement, stel je één simpele vraag: ‘Zou je het zelf leuk vinden, als je je verplaatst in de beoogde doelgroep?’ Een dag rondlopen op een fysiek event, met sprekers, optredens, borrels, lunches is nu eenmaal niet hetzelfde als een dag naar een beeldscherm kijken in je woonkamer, op dat laatste zit niemand te wachten.

Nieuwe kansen

Bedenk dan ook, dat als je iets organiseert, het medium anders is en je hierin nieuwe kansen hebt. Een camera staat nu niet meer in de weg voor het publiek, je kunt er dus ook voor kiezen tussen de band in te gaan staan in plaats van op een afstandje te registreren. En iemand hoorbaar maken in een ruimte met duizenden mensen is bijna onmogelijk, maar in een stream kun je iedereen verstaanbaar maken. Nieuwe kansen dus voor events om zichzelf te herontdekken.

De Nederlandse eventindustrie staat wereldwijd zeer hoog aangeschreven, welverdiend wat mij betreft! Wij hebben qua productiewaarde de beste mensen, de beste concepten en de beste spullen. Maar waar waren we in 2020? Als je kijkt naar hoe E! de People’s Choice Awards organiseerde, waar het publiek actief kon meedoen in de show. Of hoe de NBA Finals ‘gewoon’ publiek had, dat virtueel meejuichte met hun helden. Of hoe BTS een livestream weekend organiseerde, met op piekmomenten het equivalent van 15 shows met 50,000 bezoekers met een omzet van $44 miljoen USD.

Ik snap dat wachten op betere tijden logischer voelt, als je vergeleken wordt met dit soort producties van Hollywoodniveau. Ik wil dat ook en ik gun dat dan ook iedereen in de industrie. Maar het kan nog wel even duren, met als kernthema’s veiligheid, sceptisch publiek en het beleid van grote merken.

Innoveren en inspelen op

Het is dus slim om niet alleen na te denken over wanneer het weer mag, maar ook hoe we vanaf nu binnen de mogelijkheden die we wél hebben toekomstvast verder kunnen. Voor onze evenementenindustrie betekent het in deze moeilijke tijden innoveren en inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Wij kunnen dit. Onze digitale en kennisindustrie staat in de wereld net zo goed aangeschreven als die van de evenementenindustrie. Als er een moment en tijd is om samen te werken aan een toekomst van hybride events, waar fysiek en digitaal samenkomt, is het nu. En dat is de kern van mijn betoog om slimme mensen uit de verschillende disciplines - events, digitaal en kennis -, samen te laten werken aan expertise om de wereld te laten zien hoe Nederland de (virtuele) event industrie rockt.

Max Pinas

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!