Back Back Achter de schermen

Hoe gaat de jury om met jouw zakelijke evenement.

06 december 2007

Er komen bij de Gouden Giraffe nogal wat vragen binnen over wat een zakelijk evenement nu tot een inzendingswaardig zakelijk evenement maakt. Het goede nieuws is, dat bureaus daarmee aangeven dat ze heel serieus kijken of de vrucht van hun inspiratie en transpiratie concreet heeft bijgedragen aan de doelen van hun opdrachtgevers. Het slechte, dat er bureaus zijn die zich onterecht laten intimideren door hun gevoel dat de lat te hoog zal liggen.

Wie overweegt om in de zakelijk categorie van de Gouden Giraffe in te zenden, moet dit even lezen…

Hoe beoordeelt de jury mijn inzending voor de Zakelijke Giraffe?
Iedere inzending die de jury bereikt wordt door ieder individueel jurylid nauwkeurig bekeken, gelezen, doorwrocht en beoordeeld op 8 criteria:

Concept 3 x
Creativiteit 2 x
Kwaliteit 2 x
Vertaling merkwaarden van het bedrijf in evenement en communicatie 3 x
Vertaling zakelijke doelstelling van het bedrijf in concept 3 x
Integratie evenement in de communicatiemix 3 x
Communicatie rondom evenement, integratie (nieuwe) media 3 x
Kosten versus rendement 5x

Ieder jurylid geeft elke inzending, voor elk van die criteria, punten van nul tot tien. Excel doet in die fase de rest: op de beoordeling wordt een rekenkundige weging losgelaten, waarin bijvoorbeeld het cijfer voor het "concept" voor 3 telt en voor "rendement" voor 5. Het resultaat daarvan wordt getotaliseerd en in een ranking geplaatst met hoogste puntenaantal bovenaan.

Het is dus simpelweg rekenkundig onmogelijk dat je -om maar eens twee van de "angsten" te adresseren-  alleen maar kunt winnen als je "veel pers" hebt gehaald of "een gigantisch rendement". Want als je onder de maat scoort op andere criteria kom je simpelweg niet aan een winnend totaal. En dat geldt in essentie voor alle bezorgdheid die in de telefoontjes naar High Profile en ondergetekende doorklonk.

Vergeet ook niet, dat de jury het moet doen met de inzendingen die het krijgt. Het is niet zo dat elke inzending bijvoorbeeld "een meter twaalf" moet zijn om zich te kwalificeren. De winnende kwaliteit van het jaar houdt relatie met de collectieve kwaliteit van de inzendingen. En geloof me, als je als jurylid gemiddeld anderhalf uur besteedt aan iedere inzending, dan heb je naast de kille cijfers ook een uitstekend gevoel van hun onderlinge relatie. Los van persoonlijke voorkeuren van juryleden, komt kwaliteit altijd bovendrijven. Vorig jaar had zelfs elk van de juryleden, los van elkaar, dezelfde inzending op de eerste plaats.

Tijdens het juryberaad leggen we alle individuele Excelletjes naast elkaar en kijken we naar eventuele opvallende verschillen. Indien een bepaald jurylid iemand bijvoorbeeld een negen heeft gegeven waar de anderen niet verder kwamen dan een zesje (of anders om), dan willen we weten waarom.

Vorig jaar bijvoorbeeld hadden alle juryleden dezelfde inzendingen op twee en drie. Maar niet consequent. Er is toen uitvoerig inhoudelijk gesproken over wie er nu uiteindelijk de tweede plaats kreeg toegekend en wie de derde.

Ik hoop dat dit kijkje in de keuken je een paar dingen toont. Ja, we gaan bloedserieus om met je inzending en we willen in de zakelijke categorie het naadje van de kous weten. Maar ook, dat als je twijfelt over één van de beoordelingsaspecten, dat je er niet van mag weerhouden om in te zenden, als alle genen in je lijf gillen dat de case op de andere criteria inzendenswaardig is. Je weet namelijk niet wie er nog meer inzenden en waarmee. Het zou toch zonde zijn als je zo het tot blinkens toe opgepoetste exemplaar van de Gouden Giraffe 2008 zou laten lopen…   

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!