17 juni 2015

Hier het voorwoord, want hij is er weer: Events!

Ik kan het niet laten Een nieuw voorwoord, een inleiding, een stuk dat het magazine op prikkelende wijze introduceert. Die taak ligt nu voor mij. Ja, ik heb vaker met dat bijltje gehakt en nee, het is geen hogere wiskunde, zeker niet wanneer je met een heel team vol passie aan een nieuw nummer hebt gewerkt. Maar soms wil je de lezer het zelf laten beleven. Goed, ik kan vertellen over het machtig mooie interview met Patrick Roubroeks van Xsaga, een man die immer op zoek is naar schoonheid en waarachtigheid. Of ik kan iets zeggen over de AV-branche. Een sector die altijd in ontwikkeling is, sterker nog: waar de ene ontwikkeling over de andere heen tuimelt. Maar is dat wel zo, of wordt dat flink overdreven en hoe toepasbaar zijn die technieken? De AV-mannen en -vrouwen vertellen er alles over in het dossierartikel en daarbij leren we direct een aantal praktische do’s en don’ts.

De Events Tafel
Ik kan nog veel meer vertellen over deze Events. Maar, dat doe ik dus niet. Dat lees je hopelijk straks zelf allemaal wel. Hoewel… misschien is het toch goed om nog een piepklein tipje van de sluier op te lichten: We zijn namelijk gestart met De Events Tafel en dat is zeker het noemen waard. Het zijn verbindingssessies door het land, met als eerste punaise op de landkaart: Utrecht. We spraken daar met Utrechtse partijen en het congresbureau over de ‘kracht van lokaal’. Hoe profileert Utrecht zich, weten evenementenbedrijven elkaar te vinden en wat doen het congresbureau en city marketeers voor het ‘merk’ Utrecht? De één is tevreden over co-creaties, de ander vindt het evenementenbeleid juist versnipperd… We blikken alvast vooruit op de Grand Départ van de Tour de France die de Domstad begin juli geel zal kleuren. Een showcase waar Utrecht – gezamenlijk – mee kan stralen. Of toch niet?

Hoe krijg je voet aan Duitse grond?
Trouwens, nu we toch bezig zijn, kan ik je misschien ook iets vertellen over de aanzuigende werking tussen Nederland en Duitsland. Onze Oosterburen staan namelijk te springen om zaken te doen met Nederlandse marktpartijen. Colja Dams, eigenaar van het zeer gerenommeerde Duitse evenementenbureau VOK DAMS bevestigt de geruchten: ‘Een Nederlandse afkomst helpt je vooruit in Duitsland.’ Partijen die het succesvol doen over de grens, zoals de Party Rent Group, Van der Maarel Sfeermeesters en OCEANDIVA delen hun learnings. Want geliefd zijn is één, maar hoe krijg je voet aan de grond in dat immense land?

Maar liefst 6 Locatiereports
Zo zie je maar, ik kan het niet laten enthousiast te zijn over de content van dit magazine. De verhalen van onder andere Van der Kroft’s Party Rental en Dechesne & Boertje, de plannen en visie van SAIL Event Partners, de messcherpe columns, het inspirerende bestemmingsverhaal van Ibiza en de vele Locatiereports – we hebben er maar liefst zes van zeer uiteenlopende event venues – maken het magazine weer compleet. Bijna compleet dan, want zonder de opdrachtgever zou de branche geen bestaansrecht hebben en daarom besteden we ook in dit nummer veel aandacht aan de meningen van event managers en hun corporate organisaties.

Ik weet het, ik heb al te veel gezegd, of misschien heb ik juist niets te veel gezegd.

Oordeel zelf. Veel leesplezier!
Barbara van Baarsel