Hete Peper: Hoe smaakt 2021?Hete Peper: Hoe smaakt 2021?
Back Back Interview

Hete Peper: Hoe smaakt 2021?

20 april 2021

‘Eigenlijk is het nu duidelijker dan ooit waar we voor staan’, vertelt Carola Meijer van Hete Peper Catering. Wat een idioot jaar bleek voor de branche, probeerde de creatieve cateraar zo goed als mogelijk om te turnen tot een waardevolle tijd met extra ruimte om te innoveren. ‘We bewegen ons graag buiten de gebaande paden en lieten we ons altijd al inspireren door allerlei andere vakgebieden, dat hebben we de afgelopen tijd nóg meer kunnen uitdiepen.’

Soms pittig, altijd prikkelend

Hete Peper wil het verhaal van een event vertellen. Eten is veel meer dan een maaltijd. Zo proberen ze een vertaalslag te maken tussen het doel van het evenement, de mensen en de wensen van de opdrachtgever. ‘Wij zien eten als kunst waarin meesterschap en creativiteit samensmelten tot een culinair kunstwerk. We gaan voor onze opdrachtgevers altijd voor die extra bite’, vertelt Carola. ‘Soms pittig, altijd prikkelend.’ 

Maar hoe haalbaar was dat prikkelen dit jaar? ‘De afgelopen tijd gingen we allemaal zelf terug met de handen in de aarde’, vertelt Carola. Ook omdat we net naar een nieuw – groot! – pand verhuisd waren. Hoewel we er al snel achter waren dat we écht alleen wilden blijven doen waar we 100% achter stonden, hebben we wel allerlei initiatieven onderzocht en vervolgens afgeschoten. Schoenmaker blijf bij je leest, dat idee. In een crisis heeft alleen maar doorpakken niet altijd de uitwerking die je wilt. We vonden het vooral belangrijk om te blijven communiceren met onze vaste opdrachtgevers. Wat hebben zij nodig en wat konden wij daarin voor ze betekenen?’

Kunst als inspiratiebron

Als bedrijf vindt Hete Peper de wetenschap rondom voeding oneindig interessant. Dat houdt niet op in een crisis. ‘We zijn altijd bezig met foodstrategie’, vertelt Carola. ‘De manier waarop je een hapje aan je gasten presenteert blijft altijd in beweging. Hiervoor laten we ons bijvoorbeeld inspireren door kunst. En een snack tijdens de pauze van een evenement moet bijvoorbeeld niet alleen lekker zijn, het zou mooi zijn als hij ook nog energie geeft. En de toekomst, hoe zit die eruit qua voeding> Dragen we straks allemaal smartwatch die laat zien als we eiwit te kort hebben?’ Die duidelijke strategie en ongeneeslijke nieuwsgierigheid hebben ze vastgehouden. Carola: ‘Door vast te houden aan waar we voor staan, hebben we voor onszelf duidelijk dat we echt in de richting zitten die we op willen. De droom? Die toonaangevende creatieve cateraar zijn die zich onderscheid door het verhaal van een evenement op de sterkst mogelijk manier te vertellen. Soms pittig, altijd prikkelend. Je moet je bestaansrecht zelf creëren.’

Bij die duidelijk strategie hoorde ook nee zeggen als ze dachten niet van toegevoegde waarde te zijn. Carola: ‘Als we met maaltijdboxen aan de gang gingen, dan alleen als we daarmee een verhaal konden vertellen. Een mooi voorbeeld daarvan waren de boxen tijdens ADE voor Red Bull. Die boxen liepen als een rode draad door de hele avond, in de stijl van luchtpost, geleverd door een stewardess, tickets en bijbehorende filmpjes, gerechten en drankjes.’

De taart wordt weer verdeeld

Hoe gek het ook lijkt, Carola is ervan overtuigd dat het afgelopen jaar de cateringbranche juist versterkt. ‘Het aanbod zal anders zijn, de taart wordt weer verdeeld tussen de bedrijven die nog overeind staan’, zegt ze. ‘Maar we zijn ook beter samen gaan werken en gaan bekijken waar de krachten liggen. Zo doet iedereen waar hij echt goed in is. Ik verwijs opdrachtgevers dan graag door naar een concullega als die beter bij de opdracht past. Delen is wat mij betreft vermenigvuldigen.’

Smaak van de toekomst

‘Als we er weer volop voor mogen gaan, dan gaan we er ook echt voor: met gekkigheid, een glimlach en een bijzondere twist’, zegt Carola. ‘Het ontwikkelen van de smaak van de toekomst, misschien wel ons eigen smaakmuseum. We blijven de creatieve randjes opzoeken. Ik omarm opdrachtgevers die nu hun nek durven uit te steken door iets bijzonders te organiseren!’

Hoe ziet ze 2021 voor zich qua catering op evenementen? En verder de toekomst in? Carola: ‘Ik denk dat er absoluut een herwaardering zal plaatsvinden. Mensen gaan niet zo snel meer mopperen als het druk is. Als je dan tijdens een event iets lekkers eet, dan voelt dat als extra toegevoegde waarde. Hete Peper wil graag de smaak van jouw evenement creëren. 2021 smaakt dan denk ik naar waardering. Opdrachtgevers willen hun medewerkers bedanken, ze gunnen ze bovendien wat gezelligheid. Corona is wat dat betreft een reset voor de hele maatschappij, een herwaardering van de kleine dingen. Ook vitaliteit zal een belangrijke rol blijven spelen. Opkikkertjes, een oppepperbox met gekke dingen als ganzenbord Hete Peper-style.’ Van de ene kant noemt ze de komende tijd hét moment om de bedrijfscultuur te omarmen, het trotse gevoel dat je er nog staat als bedrijf te vieren. ‘Maar aan de andere kant staan bedrijven die juist een hoop narigheid hebben ervaren. Daarvoor zal een feestelijk evenement minder gepast voelen. Dan zie ik eerder een mooie salade voor me, die de medewerkers de er nog wel zijn de energie geven om door te gaan!’

Meer over Hete Peper Catering, de stand van de cateringbranche op dit moment en de smaak van 2021? Carola Meijer van Hete Peper is uitgebreid te horen in aflevering #7 van LIVE LIVE LIVE, dé podcast van de evenementenbranche. De hele podcast luister je hier.

 

 

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!