‘Het interactieve museumspel In het voetspoor sluit heel mooi aan bij de campagne waar we vorig jaar mee gestart zijn’, vertelt Paul. De campagne Waar kom jij vandaan? richt zich op sociale duurzaamheid en gaat over de persoon die je bent, hoe je je verhoudt tot de mensen om je heen en je omgeving. ‘We hopen met deze boodschap van het museum mensen met elkaar in verbinding te brengen, juist in tijden waarin dat volgens ons heel erg nodig is.’
Elkaar spelenderwijs en op interactieve wijze leren kennen
In het Voetspoor neemt je aan de hand van echte verhalen mee door de ontwikkeling van Nederland. ‘In kleine teams van maximaal 10 personen ga je op ontdekkingstocht door het museumpark’, vertelt Paul. ‘Je krijgt toegankelijke en laagdrempelige vraagstukken en opdrachten, die allemaal gaan over het leven van alledag. Mensen raken hierdoor aan de praat over onderwerpen die op de werkvloer wellicht niet zo snel voorbij komen, en leren elkaar spelenderwijs en op interactieve wijze beter kennen, waardoor er onderling meer begrip zal ontstaan. Niet de beste of snelste groep wint, maar de groep die de meest originele antwoorden aanlevert. Creativiteit wordt beloond!’
Inhoudelijk geladen samen met effectgroep*
Om ervoor te zorgen dat In het voetspoor aansluit bij de markt, is het Nederland Openluchtmuseum de samenwerking aangegaan met effectgroep*. Paul: ‘We hebben het museumspel samen inhoudelijk geladen, waarbij zij met name hebben meegedacht over de schaalbaarheid, het concept en de kaders en wij over de inhoud – precies dat waar wij als museum goed in zijn. Het spel sluit daardoor perfect aan bij de visie van het museum, waarin we onderlinge verbinding willen stimuleren en het museum en de geschiedenis gebruiken om dat begrip te kweken.’
Mooie toevoeging aan groepsactiviteiten binnen Nederlands Openluchtmuseum
In het Voetspoor is zo een mooie toevoeging aan de teambuildingactiviteiten en programma’s die het Nederlands Openluchtmuseum voor zakelijke groepen aanbiedt. ‘Ons palet wordt hiermee nog wat breder’, vertelt Paul trots. ‘Afhankelijk van de groep en het doel van die groep, kunnen wij voor een passende aanvulling op een zakelijke event zorgen, waarin we altijd de geschiedenis en de inhoud vanuit het museum gebruiken. Daarmee wordt een bezoek niet alleen leuk, maar ook waardevol. Dat kan heel simpel van een rondleiding tot een op maat gemaakt activiteitenprogramma inclusief borrel en diner. En alleen voor de fun, of bijdragend aan een bepaalde ontwikkeling die je ingezet hebt met je team of organisatie. Als je van tevoren goed nadenkt over wat je wil bereiken met je evenement, dan zoeken wij wel een mooie passende vorm die matcht met jouw doel! Op alle niveaus is er iets te bedenken of wellicht al standaard voorradig in ons assortiment.’
Foto’s: Linde Berends