Veel animo (inter)nationale media
Vandaag was ik voor Events aanwezig bij de opening van deze gloednieuwe attractie in de Efteling. Op het plein voor het Efteling Theater stroomde het vol met fans, prijswinnaars en pers: kranten, bladen, regionale en nationale omroepen, en ook was er veel animo van internationale media, geheel in lijn met de strategie van het attractiepark: groeien, ook door de doelgroep te internationaliseren.
Exclusieve preview
De Efteling – georganiseerd als altijd – begeleidde de groepen naar Baron 1898 middels een fanfare en kompels. We liepen voorbij de karakteristieke restaurants en de Bobbaan. Hordes mensen wilden graag met ons, en de kompels, mee achter de hekken, maar zij werden door beveiligers netjes tegengehouden. Een exclusief openingsmomentje voor genodigden en pers. Maar ook voor Hardwell, ’s werelds nummer 1-DJ, van Brabantse bodem, die speciaal voor Baron 1898 een pakkende dance track produceerde.
Passend binnen Visie 2020: investeringen in het park
Een montere kompel, volledig gekleed alsof hij zojuist uit de diepe schachten kwam, stelde het publiek voor aan Fons Jurgens, voorzitter Raad van Bestuur van de Efteling. ‘Vandaag wordt de eerste stap gezet in de uitvoering van Visie 2020. In het kort staat dit voor investeren in onze verblijfsaccommodaties voor (inter)nationale gasten en voor investeringen in het park (Baron 1898 kostte 18 miljoen euro, red.). En daar is deze attractie een voorbeeld van: een attractie voor durfals, stoere jeugd en iedereen die het aandurft. Tien maanden geleden stonden we hier ook, maar toen was er nog niets! En nu staat er een echte Efteling attractie, de mooiste van de wereld! Een die alleen wij kunnen bouwen: staal met een verhaal. Daar hebben wij kei- en keihard voor gewerkt,’ zo vertelt Jurgens trots.
Staal en een verhaal, die combi inspireerde DJ Hardwell
De combinatie staal en een verhaal, het inspireert ook mensen buiten de Efteling, zoals DJ Hardwell: ‘Ik was hier tijdens de opening van Aquanura toen Tiësto de muziek had gemaakt. Ik kwam in aanraking met de directie en kwam toen in contact met René die de muziek voor deze attractie gecomponeerd had. Toen heb ik daar een kleine remix op los gelaten,’ zo lichtte de DJ zijn bijdrage toe. Jurgens: ‘We zijn vereerd dat jij je hebt laten inspireren door Baron 1898 en willen je graag een blijk van waardering geven. Daarom hebben we een mooi bord laten maken voor ‘kompel Hardwell’ en zouden we je willen vragen daar een handtekening op te plaatsen.’ Maar dat was nog niet alles… de wereldberoemde DJ mocht, samen met 35 andere ‘kompels’ plaatsnemen in de eerste twee ritten van de attractie. Met een mooie aankondiging zagen we, nadat de groep zich door de kleedkamers van de kompels naar het opstapstation had begeven, vanaf de grond het eerste treintje kantelen over de rails. Met daarin 18 angstige gezichtjes. Stilte. Vervolgens werd er afgeteld van 7 naar 0, en hoorden we hard gegil, zagen witte rook, hoorden nog meer gegil, maar deze keer van vreugde, opluchting bijna, wanneer het treintje de attractie met nog meer loopings vervolgde. Een spectaculaire rit, zo wordt het door velen omschreven. En dan is de beurt aan mij. Ik zit naast één van de commissarissen van de Raad van Bestuur van de Efteling, front row, en samen gillen we om het hardst wanneer we de diepe duik nemen. Wat een kick! Die 2:10 minuten zijn eigenlijk veel te kort. Na deze ervaring wil je meer, meer, meer….
Storytelling
Dan het verhaal, want alles bij de Efteling bestaat bij de gratie van een verhaal. De hebzuchtige Mijnbaron Gustave Hooghmoed heeft een goudader gevonden in het zuiden van het land. Daar wil hij zoveel mogelijk goud uit de grond halen, maar deze grond wordt beschermd door de Witte Wieven. De mijnbaron Gustave Hooghmoed roept zijn mijnarbeiders op hem te helpen en belooft hen gouden bergen. Tijdens de rit in Baron 1898 wordt duidelijk dat de Witte Wieven uit alle macht proberen de gouddelving te saboteren…
Geloofwaardige attractie rijker
Jurgens legde nog even uit in hoeverre dit verhaal is door vertaald: niet alleen in en rondom de attractie, ook is er een film van gemaakt en verschijnt er dit jaar nog een boek van de hand van Jacques Vriens. Tja, de Efteling zou de Efteling niet zijn als het niet tot in detail doorgevoerd zou worden! En dat was ook bij dit persevenement duidelijk. Wanneer je over de persmarkt liep, kreeg je een witte helm in je handen gedrukt, kon je genieten van broodjes warm vlees, maar ook van kompels, een soort pasteitjes die de mijnwerkers graag nuttigen. Witte kolen, verse groenten, soepen. Geheel in de stijl van vroegere markten. Alle acteurs bleven keurig in hun rol, en zo ontstaat er weer een geloofwaardige attractie in Nederlands meest populaire pretpark.