3 november 2010

Het unieke van Zelfstandige Event Professionals

Mijn blog van een aantal weken geleden over de opkomst van de zzp-er bracht veel reacties teweeg.Mooie reacties met een gezamenlijke boodschap: de zzp-er heeft de toekomst. Loek van der Heijden spreekt, terecht, liever van zelfstandige professionals. Laten we er zelfstandige event professional van maken, kortweg zep-er.

Als zep-er werk je samen met directe opdrachtgevers en evenementenbureaus, toch werk je ook  vaak alleen. Soms heb je gewoon behoefte aan een klankbord en collega’s. Even lekker sparren en gezamenlijk een kop koffie drinken. Het is goed dat er in deze behoefte wordt voorzien door de oprichting van het platform Freelance Event Professional. Volgens de oprichters van het platform is de markt totaal ondoorzichtig geworden door het sterk toegenomen aantal freelancers en “zijn de echte professionals met een lampje te zoeken”.

Is dit niet enigszins overdreven?

Vanzelfsprekend, we moeten reëel blijven. Er is een groep die er een potje van maakt en niet echt ondernemer zijn. Echter, de echte professionals haal je er in het voortraject al snel uit en dus scheidt het kaft zich meteen van het koren. Je bent als zep-er zo goed als je laatste evenement.
Om te concluderen dat de meeste freelancers amateurs zijn die zich uitgeven voor professionals gaat mij een brug te ver!

Persoonlijk vind ik het nog altijd jammer dat er zo’n negatief beeld bestaat van kleine zelfstandigen en dat de indruk heerst dat meeste van hen, gechargeerd, prutsers zijn die de zaken er even bij doen.
Daarnaast wordt al vooraf bepaald, in dit geval door het FEP, dat zep-ers die pakweg 3 jaar geleden, bijvoorbeeld als pas afgestudeerde, gestart zijn, geen echte professionals zijn. Waar wordt dit op gebaseerd? Wordt het niet eens tijd te kijken naar de persoon in kwestie?

Zoals beschreven in mijn vorige blog denkt een opdrachtgever niet in bedrijven, maar in mensen. Ze willen graag persoonlijke hulp, om welk product of dienst het ook gaat. Een zep-er heeft geen merk, maar is een merk. Een unieke persoon, een persoon die niet te kopiëren is.

Het gaat om de persoonlijke klik die een opdrachtgever en zep-er met elkaar moeten hebben. Al lijken de beloftes nog zo groot, ze zullen niet uitkomen als het onderling niet klikt. Zelfstandigen zijn geen machines die volgens de gebruiksaanwijzing in te stellen zijn, we zijn mensen. Allemaal stuk voor stuk uniek, met een eigen talent en passie.

En als het klikt tussen die unieke gepassioneerde professionals dan maak je het samen tot een succes!