Aaaaha
13 november 2025

Het succes van de karaokekroeg op locatie

Door Erik Peekel

Rubrieken

Bij een goed evenement draait het niet alleen om het programma, maar ook om de beleving eromheen. Hoe zorg je dat gasten meedoen, lachen en in beweging komen? Els de Jonge van De Jonge Events organiseert al meer dan twintig jaar bedrijfsfeesten en evenementen. Zij schakelt regelmatig de acteurs van Aaaaha! Bureau voor live communicatie in om activiteiten tot leven te brengen.

De kracht van een goede begeleider

Els: ‘Samen met mijn opdrachtgevers geef ik invulling aan hun inhoudelijke evenementen en feesten. Je wilt de doelgroep verrassen en echt raken. Degene die een activiteit begeleidt, maakt daarbij het verschil. Een goede acteur krijgt dat voor elkaar – met flair.’

Eén van haar favoriete voorbeelden is de karaokekroeg die ze regelmatig inzet op jaarlijks terugkerende personeelsfeesten. Els: ‘Zo had ik een keer een personeelsfeest voor ruim 1.300 man. Waarvan bijna 500 in dat kroegje stonden te zingen! We moesten zelfs beveiliging inzetten om te voorkomen dat het te druk werd. Acteur Johan Verheij (Aaaaha! Bureau voor live communicatie) leidt de karaokekroeg met zoveel plezier dat het aanstekelijk werkt. Al vroeg op de avond krijgt hij iedereen aan het zingen. We hadden een dure slotact geboekt voor het feest, maar toen we de karaokekroeg moesten sluiten, vonden veel gasten dat jammer. Inmiddels is het vaste prik bij een aantal opdrachtgevers – ze vragen ieder jaar naar Johan.’

Iedereen aan het zingen

Acteur en theatermaker Johan Verheij is al jarenlang de drijvende kracht achter de karaokekroeg. Johan: ‘Elke keer opnieuw vind ik het spannend om mensen het podium op te krijgen, maar het werkt altijd. De karaokekroeg staat voor aanstekelijk plezier. Mensen doen samen iets, en dat zorgt voor verbinding.’

Hij vertelt over zijn aanpak: ‘Bij de start gebruik ik nummers als It’s Raining Men, Leef! of Ademnood. Als de gasten nog wat moeten opwarmen, zing ik zelf een paar nummers en loop ik het publiek in. Ik laat mensen kleine stukjes meezingen, zodat de drempel laag blijft. Ook stem ik af met de bar: zodra gasten binnenkomen, moeten ze vlot een drankje hebben – dat helpt om de juiste sfeer te creëren. En als iemand niet kan zingen, laat ik het publiek meedoen met een microfoon in de zaal. De energie die ik geef, krijg ik dubbel terug.’

Creatieve samenwerking

Els: ‘Als ik iets creatiefs zoek, doe ik graag een beroep op Aaaaha! Ik bel gewoon met Marjolein en zij denkt altijd mee. Ze weet precies welke acteurs passen bij mijn projecten. Zo maakte actrice Tineke een succes van de piepkleine Secret Silent Discoroom en speelde ze ook de muzikale toiletjuf. Met Sander en Sophie maakte ik quizprogramma’s als de pubquiz en muziekbingo. En ik werkte met de koffiedames, routewijzers, groene juffertjes, belbutlers en de tekenaars van het Wandverslag. Iedereen is betrokken en fijn om mee te werken.’

-- Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisatoren met de kracht van storytelling en interactie. 

Fotocredit: Paul Ridderhof