StanderdmolenStanderdmolen
Back Back Interview

Het Openluchtmuseum over verleden, heden en toekomst

25 maart 2020

Surrealistisch, onzeker, maar ook verbindend. We bevinden ons in een periode waarin we van dag tot dag de situatie bekijken, het nieuws en de richtlijnen van het RIVM nauwlettend in de gaten houdend. High Profile Events sprak met Paul van Zeist, hoofd Hospitality en Sales van het Nederlands Openluchtmuseum over de uitdagingen van nu, de ontwikkelingen die het museum de afgelopen jaren doormaakte en hun blik op de toekomst. 

  • Zaanse Dorp
    Zaanse Dorp
  • Wasserij
    Wasserij
  • Kasteelboerderij
    Kasteelboerderij
  • Kasteelboerderij
    Kasteelboerderij
  • Loods Goes
    Loods Goes
  • Loods Goes
    Loods Goes
  • Loods Goes
    Loods Goes
  • Tram
    Tram

Goed contact houden

Het is stil in en rondom het Nederlands Openluchtmuseum. Het Arnhemse museum ontving de laatste week een groot aantal annuleringen en evenementen worden uitgesteld. Paul van Zeist: ‘Als we het hebben over de uitdagingen van de afgelopen jaren, dan is dit er wel één met een enorme impact. Met onze relaties en boekers blijven we goed contact houden. Van annuleringen tot complexe vraagstukken over of evenementen nog door kunnen gaan. Niemand weet hoelang dit gaat duren. Maar er komen ook nieuwe boekingen binnen, dat geeft positieve energie.’ In en om het park gaan werkzaamheden, zoals groenonderhoud en het vernieuwen van het buitengebied, ook gewoon door. Paul: ‘We zetten de lijn voor wat betreft zichtbaarheid verder uit en kijken naar mogelijkheden om het park komend jaar langer open te stellen.’

Strategische keuzes

Drie jaar geleden maakte het Openluchtmuseum grote stappen richting een strategische, commerciële aanpak. ‘De commerciële activiteiten van het museum werden doorgelicht vanwege vernieuwde eisen vanuit de overheid, waarbij van museale locaties werd verwacht zelf de broek op te houden.’ Van nieuwe locaties tot het moderniseren van huidige locaties en een andere aanpak van marketingactiviteiten. ‘De marketing werd toen traditioneel ingestoken, bijvoorbeeld door mailings per post. Inmiddels zetten we veel in op (online) zichtbaarheid, door samenwerkingen met meerdere platforms en de inzet van social media. Met de kracht van herhaling en strategische samenwerkingen, zorgen we ervoor dat we top of mind zijn bij evenementenorganisatoren. Daarnaast zetten we de sales pro actiever in, we hebben sinds maart van dit jaar een accountmanager die ons park zakelijk verder uitdraagt met als doel de drempel naar het museum te verlagen.’

‘We kunnen niet in een glazen bol kijken, maar wel leren van uitdagingen uit het verleden’

Toekomstplannen

De professionele aanpak van sales, marketing en gastvrijheid heeft ertoe geleid dat het museum jaarlijks 2.500 groepen, van onderwijs tot bedrijfsleven tot bruiloften, mag ontvangen. Dit maakt het mogelijk om nieuwe investeringen te doen, met als recent voorbeeld de opening van de nieuwe evenementenlocatie begin 2019. ‘Loods Goes kreeg een derde leven. De landbouwwerktuigplaats uit Zeeland verhuisde naar het Openluchtmuseum, alwaar het sinds 1985 als opslag diende. De locatie werd gerenoveerd tot duurzame evenementenlocatie.’ Voor de toekomst heeft het Openluchtmuseum nog meer projecten op de planning. ‘We verwachten in 2021 te starten met de bouw van de eerste ijssalon van Nederland, Venezia – een ijssalon dat in 1928 haar deuren opende in Utrecht. Al sinds 2011 is het museum in het bezit van de complete, authentieke inventaris. Naast deze nieuwe locatie werken we ook aan het vernieuwen van bestaande locaties, zoals de Hanekamp en de Kasteelboerderij.’

Relevante geschiedenis

Het verleden koppelen aan het heden is één van de missies van het Openluchtmuseum. ‘We vertolken steeds meer een maatschappelijke rol, door geschiedenis voor iedereen toegankelijk te maken. Om de link met Corona opnieuw te leggen: er zijn altijd pandemieën geweest. We kunnen leren van aanpakken uit het verleden, het is aan ons om relevante geschiedenis dicht bij de bezoeker te brengen. Dit doen we door verhalen niet alleen te vertellen, maar ook samen te maken, te beleven en culturen te verbinden door wederzijdse kennis te verrijken. Dit doen we ook in samenwerking met partners, zoals stichtingen als de Zonnebloem, vluchtelingenorganisatie maar ook met lokale partners als Vitesse en onderwijsinstellingen.’ Met kennis van uitdagingen uit het verleden, de professionele en gastvrije aanpak en investeringen in vernieuwing en verduurzaming richt het Openluchtmuseum zich ook de komende jaren op het voortzetten van de stijgende lijn in het organiseren en faciliteren van memorabele evenementen. ‘Dichter bij de geschiedenis dan ooit.’

Door > Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!