Back Back Achter de schermen

Het LiveLAB GG concept

24 maart 2009

Na afloop van de Gouden Giraffe uitreiking had zeker Ad de Haan van LiveLAB absoluut een biertje verdiend. Dus schoof hij, moe maar voldaan, aan bij onze High Profile Uitgeverij after-after-party. Natuurlijk wilden we hem zijn invalshoeken ontfutselen over hoe hij tot het GG concept was gekomen. Maar die dinsdagavond en nacht was niet bepaald het goede moment. Dus hing het weblog van High Profile wat dagen later aan de telefoon. Even bellen met Leiden, met Ad.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ad, er lag een enorme druk op je na de uitreiking van vorig jaar. In de zin van hoe overtref je dat in hemelsnaam? Iedereen weet zich nog heel goed die bloedmooie veertjesdames, het prachtige licht, jullie aanpak met de krukken met de genomineerden erop die de podiumvloer in verdwenen, haarfijn te herinneren. Je kreeg de zaal mooi op het verkeerde been met dat in eerste instantie kale toneel in de Schouwburg, vorige week.

'Du moment dat we in de Schouwburg ging kijken wisten Michel Buchner en ik meteen, met de enorme afmetingen en de diepte van het podium moeten we wat gaan doen. De inmensiteit gaan benutten. We hebben dan ook als allereerste actie heel het theater 3d laten tekenen, de zichtlijnen in kaart laten brengen. Van daaruit konden we verder. Daarna zijn we een podiumopstelling gaan bedenken met in ons achterhoofd dat we geen traditionele videoschermen wilden gebruiken en vooral gebruik maken van de laatste snufjes die de leveranciers in huis hebben. Dat laten zien aan de evenementenbranche'.

Maar alle aanwezigen hebben hetzelfde 'gezien', toch??

'De mensen die iets hoger zaten zagen de prachtige zwarte glossy podium podiumvloer waarin het hele videodecor weerspiegelde. De genomineerden voorin werden opgezogen door het inmense LED scherm waarop ze te zien waren'.

Oooo, het inspelen op de huidige crisis. Heel grappig zoals Kees de toneelmeester het publiek een lichtelijk onaangenaam gevoel wist te geven, de eerste minuten. Zo van er is geen budget voor een blingbling uitreiking, zeker gezien de huidige economische malaise is uitpakken niet zo gepast. Vervolgens ging het helemaal los.

'Ach, we hebben gewoon een vette knipoog richting crisis gezet. Een swingende interactie bedacht tussen typografie en de dansers, die wij vooral hadden opgenomen en ook live op het podium danste'.

De filmpjes van de genomineerden waren ook zeer fraai. Best intiem camerawerk soms.

'Ditmaal hebben we de dames en heren heel close, medium en ten voeten uit gefilmd. Al met al hebben we 18 uur met de genomineerden gezeten en 12 uur met de dansers en Anouska Wink. We beschikten over 30 uur filmmateriaal. Om een indruk te geven, de openingsfilm van 1 minuut en 45 seconden was voor ons 55 uur aan editwerk'.

Mooi, iedere categorie had een eigen basiskleur gekregen. Iedereen was onder de indruk van met name het licht.


'Wij hebben vooraf het hele lichtplan in de computer gezet en alle lichtstanden gemaakt met Vincent (lichtoperator). Daardoor ontstond er een harmonieus podiumplaatje tussen licht, LED en video. Ook hebben we alle video’s synchroon uitgestuurd via ons video playout systeem zodat alles mooi in elkaar overliep'.

Ad, is er nog een creatief leven na deze Gouden Giraffe awards avond?


'Michiel Buchner en ik zijn met LiveLAB druk met de komende theatertour van Nick en Simon, daar steken we nu onze nek voor uit'.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!