Het hart zit bij B&P op de juiste plaatsHet hart zit bij B&P op de juiste plaats
Back Back Interview

Het hart zit bij B&P op de juiste plaats

11 oktober 2018

Pim Knappers is een vriendelijke en bescheiden man. Hij gelooft in het bedrijf dat hij al jaren alleen leidt, maar het heeft hem nooit arrogant gemaakt. In die vriendelijkheid, die hij ook van de medewerkers wil zien en het voortdurend streven naar de perfecte service schuilt het geheim van het succes van B&P. ‘We hebben eigenlijk nog nooit ergens een advertentie geplaatst’. ‘Nog nooit?’, reageer ik verbaasd, ‘Maar hoe zijn jullie dan ooit aan je klanten gekomen?’. ‘Gewoon, mond tot mond. Zo kregen wij onze eerste klanten en zo gaat het nog steeds.’

Vandaag ben ik voor het eerst te gast bij B&P Party & Feesttentenverhuur. Het is mijn eerste ontmoeting met Pim Knappers, maar ik was vooraf al enorm benieuwd wat voor man hij zou zijn. Ik heb namelijk de nodige voorbeelden gezien van dat wat zijn bedrijf levert. Alles ziet er zo mooi en professioneel uit. Tenten in alle soorten en maten. Zo perfect opgebouwd dat het je soms ontgaat dat het ‘slechts’ om tenten gaat.

B&P levert bijvoorbeeld grote, strak afgewerkte tenten, met een vloeroppervlak van tien bij dertig meter en prachtige transparante daken, maar ook mooie futuristisch ogende ‘starshades’. ‘Het gaat erom wat je de klant levert, maar zeker ook hoe je houding is ten opzichte van de klant. Onze jongens gedragen zich beleefd. Dat is echt belangrijk.’

Alles is begonnen met dat ene tentje…

Het begin ligt jaren terug toen de twee goede vrienden Bart Hagenaars en Pim Knappers voor zichzelf een partytent maakten. Puur voor eigen gebruik. ‘Bart was buschauffeur en ik zat op een vrachtwagen. We hadden zelf dat tentje gemaakt. Enkel voor privégebruik en we hebben het daarna gewoon opgeborgen. Toen vroegen vrienden ons of ze dat tentje ook eens mochten gebruiken en zo begon het eigenlijk. Dat tentje werd populair.’

Zo populair dat de vraag wel erg groot werd. ‘We zijn toen zo brutaal geweest om te zeggen dat wij dat tentje best wel wilden komen opzetten en na afloop afbreken. Voor de prijs van vijftig gulden…’. Dat was het begin van B&P, vernoemd naar de eerste letters van de voornamen Bart en Pim. ‘Op een gegeven moment wilde Bart een restaurant beginnen. Ik vond het niet nodig om de naam van het bedrijf te veranderen, tenslotte is Bart nog steeds een goede vriend van me.’

B&P heeft ondertussen een assortiment van 49 tenten. ‘Er is naast de tenten ook veel materiaal bijgekomen, zoals tafels, stoelen, springkussens, serviesgoed, maar de hoofdzaak blijft ons assortiment aan tenten.’ Wat naast de hoeveelheid aan de tenten veranderd is, is ook de productie van het materiaal. ‘De eerste tenten ontwierpen we nog helemaal zelf, maar op een gegeven moment werden materialen zwaarder en was het verstandiger de fabricage uit handen te geven. Voor het onderhoud hebben we gelukkig alle kennis in huis.’

Colsensation: Passie voor het goede doel

De klanten van B&P zijn zeer gevarieerd. Het bedrijf mag zich dan afficheren als bedrijf voor party en feesttentenverhuur, lang niet alle opdrachten komen uit de hoek van party’s en feesten. B&P levert ook materiaal bij tal van andere gelegenheden. Zelfs in het geval van bijeenkomsten rond een uitvaart levert het tegenwoordig vaak zijn diensten. Het weet blijkbaar precies hoe keer op keer de juiste service te bieden en de juiste toon aan te slaan.

Dat geldt ook voor hun vaste bijdrage aan Colsensation. Dit is de jaarlijkse beklimming in september op de fiets, mountainbike of te voet van de beruchte Mont Ventoux, de reusachtige berg in de Zuid-Franse Provence. In 2012 begon dit als een samenwerking tussen Stichting Team Doelbewust, wielervereniging ‘De Kaaimannen’ en KWF Roosendaal. Stichting Team Doelbewust is ontstaan in Roosendaal uit een groep mensen die van nabij werden geconfronteerd met kanker en in actie wilden komen.

‘Voor Colsensation bouwen we jaarlijks 375 vierkante meter aan tenten, waaronder tenten voor de medische staf, tenten met bars, banken en tafels én een podium voor een band in een vakantiepark bij Carpentras. Dit doen we voor de totale organisatie inclusief deelnemers, familie en vrijwilligers. Dan heb je het over ongeveer vijfhonderd mensen. Daarvoor vertrekken we met al het materiaal op een maandag naar Zuid Frankrijk en op dinsdag bouwen we het hele complex op. Op woensdag komen de deelnemers en ook de cateraar, die voor alle deelnemers het ontbijt en het diner verzorgt. Uiteindelijk is het hoogtepunt dan op vrijdag met de beklimming van de Mont Ventoux.’

Helemaal betrokken

De opbrengst van Colsensation gaat, zo transparant mogelijk, één op één naar het KWF en naar kanker gerelateerde goede doelen in de regio Roosendaal. Pim Knappers’ vrouw werd in 2009 zelf geconfronteerd met borstkanker. ‘Wij voelen ons enorm betrokken met dit project en we vinden het heel belangrijk om ieder jaar onze bijdrage hieraan te leveren.’

Op de vrijdagmorgen, de dag van de beklimming, posteert Pim Knappers zich, met al het noodzakelijke materiaal, op de top van de Mont Ventoux om, samen met een groep vrijwilligers, alle deelnemers op te vangen. Daar is ook de Memory Wall waar vaak veel emoties los komen. Pim Knappers: ‘Daar wil je zijn voor de deelnemers en iedereen die zich betrokken voelt. Het is mooi om dat te mogen doen.’

Door > Walter Joosse

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!