Back Back Achter de schermen

Het gaat goed met Albert Boswijk

16 februari 2007

Albert Boswijk gaat lekker. De directeur en drijvende kracht achter de European Centre for the Expereince Economy (and Transformation) levert morgen, vrijdag 16 februari, de laatste correcties van de Engelse druk van zijn boek Betekenisvolle Belevenissen, een nieuwe kijk op experience economy aan de uitgever. Ik heb een gesprek met Albert in Spijkenisse, voorafgaand aan de trendseminar van HSMAI, in een circustent.

Albert, hoe gaat het met de site eigenlijk, jij schrijft daar alles of niet?

Is Anna al klaar met haar onderzoek?
Bijna. Ons boek is vertaald.

Engels?
Ja, in mei komt het op de markt.

Oh geweldig. Twee jaar na de introductie.
En de verkoop gaat trouwens ook goed, we staan op bijna alle hogescholen voorgeschreven. En nu kunnen ze het dus ook voorleggen aan Engelse studenten.

En hoe lang bestaat het Centre nu?
Vijf jaar.

En het gaat echt goed, wat houdt dat in?
Meer partnerships, interessantere partnerships. We hebben een onderzoek gedaan bij SportLife over het verschil tussen mensen bereiken en mensen beraken. Traditionele media doe je GRP, Gross Rating Points, en wij hebben een XRP ingevoerd.

Experience Rating Points.
We hebben op basis van wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat met traditionele media je bereik wel groter is, maar je lengte van je bereik is maar dertig seconden is. Nieuwe interactieve media is 2,5 minuut en je kosten zijn tien keer zo laag. Dat hebben we aangetoond. We hebben in samenwerking met Lost Boys één onderzoek gedaan met Arctic Games van Sportlife. Nu gaan we dat ook meten met Vrumona, met Pepsi’s nieuwe campagne Live life to the Max en zijn we gestart met een zogeheten experience impact meting.

Heel kort, hoe kun je dat dan meten?
In ons boek staan de tien criteria waar een experience aan moet voldoen, waar we een vragenlijst over hebben ontwikkeld en die lijst hangt achter de game of wat dan ook. En we vergelijken dus de traditionele campagne met de nieuwe media campagne. En dan meten we emotie. Dan zie je dus die gigantische verschillen. Vijf keer zo lang vasthouden en tien keer zo goedkoop in kosten.

Is dus 5 keer 10 is vijftig keer zo effectief.
En dat is eigenlijk ontstaan doordat we bij DST aan het praten waren over… zeg ik zal je even voorstellen aan Marcel Goossens… (einde interview, zoals dat gaat).

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!