Het aftellen is begonnen...Het aftellen is begonnen...
Back Back Interview

Het aftellen is begonnen...

03 maart 2020

The road to Eurovison Songfestival 2020 in Rotterdam Ahoy

 

Met nog twee maanden op de klok, maakt Rotterdam Ahoy zich klaar voor het moment suprême: het Eurovisie Songfestival 2020. Na duizenden uren voorbereiding is het zover: Rotterdam Ahoy zit sinds half april hermetisch op slot. Het wordt het grootste en zwaarst beveiligde event ooit bij de Rotterdamse evenementenlocatie. 

Een spannende stilte maakt plaats voor oorverdovend gejuich in de directiekamer van Rotterdam Ahoy. Het is eind augustus wanneer duidelijk wordt dat het Eurovisie Songfestival haar koers zet naar Rotterdam. ‘Het dak ging eraf!’ zegt Marketing & Communications Manager Kees de Jong. ‘We wisten al dat er een paar steden waren afgevallen, het ging alleen nog tussen ons en Maastricht. En toen kregen we het verlossende telefoontje – een bijzonder moment.’

Unieke ervaring

Rotterdam Ahoy huisvest de meest uiteenlopende events, maar het Eurovisie Songfestival is voor De Jong wel erg speciaal. ‘Het voelt voor mij als een once in a lifetime opportunity. Ik werk hier al bijna vijftien jaar, net als veel mensen uit mijn team. Het is heel mooi om dit met m’n ‘tweede familie’ te mogen organiseren. Daarnaast zitten we midden in onze uitbreiding, dit kan mooi mee in de slipstream van het Eurovisie Songfestival.’

Hermetisch op slot

De Rotterdamse evenementenlocatie staat inmiddels op scherp. Met zo’n 200 miljoen kijkers over de hele wereld mag er niks misgaan. Om die reden zit Rotterdam Ahoy al een tijdje op slot: ‘Er zit een veiligheidsschil om Ahoy en het is nu onmogelijk om zonder accreditatie op de locatie te komen. We hebben dit nog nooit eerder op zo’n grote schaal gedaan. Natuurlijk hebben we grote events gehuisvest met extra beveiliging, maar nu zijn de maatregelen echt vergaand. Elke vrachtwagen, bus of persoon die hierheen komt, wordt volledig gescreend.’

Coronavirus

De wereld is bovendien in de ban van het coronavirus. Heeft de uitbraak van dit virus effect op het Eurovisie Songfestival? De Jong vertelt: ‘Uiteraard volgen wij de ontwikkelingen rond het coronavirus op de voet en zijn we hierover in gesprek met de verantwoordelijke instanties. We volgen hierin de richtlijn die het RIVM geeft. Het is op dit moment echter te vroeg om in te gaan op eventuele scenario’s. We nemen het absoluut serieus, maar bereiden ons nog steeds voor op de beste editie van het Eurovisie Songfestival tot op heden.’

Dichtbij het publiek

Op het moment van schrijven zijn de acts nog niet bekend, maar wel hoe het podium en de Green Room eruit gaan zien. De Jong: ‘De Duitse decorontwerper Wieder ontwerpt weer het podium. Hij heeft zich laten inspireren door het thema van dit jaar: Open Up. Het laat de verbinding zien tussen de lucht, de zee en het land. Het wordt een prachtig podium dat de aandacht grijpt. Daarnaast hebben we met de organisatie besloten om de Green Room in de zaal te bouwen. Dat was vorig jaar in Tel Aviv niet zo. Door het bij de zaal te betrekken verliezen we wel wat stoelen, maar het draagt meer bij aan een sfeervolle ervaring.’

Economische boost

Het Eurovisie Songfestival 2020 belooft een Rotterdamse trots te worden en De Jong is enthousiast daaraan mee te werken. Zo loopt het event in lijn met de doelen van Ahoy. ‘We willen dat een evenement echt ‘landt’ in de stad. Het is fantastisch dat wij met dit evenement de Rotterdamse economie stimuleren. Straks zitten de hotels vol, is geen enkel restauranttafeltje onbemand en kunnen de taxi’s overuren draaien. Rotterdam gaat twee weken lang het Eurovisie Songfestival ademen. We gaan er met z’n allen voor.’

Door > Claire van Berkum

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!