Het aansprekende decor van SAIL Amsterdam 2020 Het aansprekende decor van SAIL Amsterdam 2020
Back Back Interview

Het aansprekende decor van SAIL Amsterdam 2020

31 oktober 2019

Historische verhalen over ons varende erfgoed, de pracht en praal van de Tall Ships en je vergapen aan marineschepen.  Amsterdam vormt voor de 10e keer het decor voor SAIL. Van 12 t/m 16 augustus trekt dit nautische spektakel meer dan twee miljoen bezoekers vanuit de hele wereld. Wat is er nodig om het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland neer te kunnen zetten? Reineke Boot, directeur van SAIL Event Partners, vertelt ons alles over de heldere koers van SAIL Amsterdam 2020.

Het aftellen is begonnen, maar ze denkt liever in fases, vertelt Reineke Boot. ‘Het is namelijk echt ongelofelijk wat er allemaal komt kijken bij de organisatie van een mega-event als SAIL!’

En dat zegt wat, want Reineke was eerder als Hoofd Partnerships en Duurzaamheid betrokken bij de Volvo Ocean Race. Tijdens SAIL meren ruim 600 schepen af in en rond de IJhaven van Amsterdam. Niet voor niets is ‘SAIL verbindt de hele wereld’ de officiële slogan van SAIL Amsterdam 2020.

Voorbeeldfunctie

Reineke: ‘Die verbinding is iets wat we aanjagen met een aansprekend programma voor een breed publiek. Tegelijkertijd voelen wij een bijzondere verantwoordelijkheid. Er zijn zoveel mensen op de been, zoveel mensen die samenwerken. Zie je wel, het kan wél, denk ik dan. Naast het overkoepelende thema ‘Verbinden’, heeft SAIL Amsterdam 2020 drie subthema’s: duurzaamheid, inclusiviteit en talentontwikkeling. Hiermee willen we graag een voorbeeldfunctie innemen.’

'Wij verbinden bezoekers met elkaar en de rest van de wereld'

Duurzaamheid

‘Duurzaamheid, dat moet je gewoon ‘doen’, toch? Maar door hier specifieke aandacht aan te geven, bleken we écht een positieve impact te kunnen maken’, vertelt Reineke. ‘Zo kunnen we SAIL inzetten als platform voor verschillende duurzaamheidsonderzoeken, maar we kunnen ook extra kennis vergaren. Schepen met Zero Emmission, Solarboten: de innovatie op maritiem gebied is enorm!’

Inclusiviteit & talentontwikkeling

‘Inclusiviteit betekent dat SAIL zo leuk en toegankelijk mogelijk moet zijn, voor zoveel mogelijk verschillende mensen’, verduidelijkt Reineke. ‘Tegelijkertijd kunnen we dit doorvertalen naar talentontwikkeling. We werken samen met het ROC en InHolland, er lopen stages en afstudeeronderzoeken van zo’n 1000 jongeren. De schaal van SAIL is zo enorm. Naast betaalde krachten werken we alleen al met meer dan 2000 vrijwilligers. Wij verzorgen trainingen om hen de kneepjes van het hospitalityvak te leren en sturen aan op één uniforme uitstraling.’

Financiële ruggegraat

‘Om SAIL voor het grote publiek vrij toegankelijk te houden, wordt er gezocht naar verschillende manieren van funding. SAIL krijgt 1 miljoen subsidie van de gemeente Amsterdam, de begroting bedraagt 24 miljoen. Dat betekent dat er 23 miljoen uit de vrije markt moet komen’, vertelt Reineke. SAIL Event Partners (SEP) heeft als doel alle SAIL-evenementen te organiseren en hiermee de continuïteit van het evenement te waarborgen. Partnerships met bedrijven en de verkoop van ruim 60.000 B2B-arrangementen via de officiële kanalen zijn dus een belangrijke financiële ruggegraat om SAIL haalbaar te houden.

'SAIL is zoveel meer dan alleen de schepen'

Sociale impact met KPN

‘Zonder bevlogen partners die begrijpen wat het belang is, zou SAIL nog steeds voor anker liggen. Gelukkig spreekt SAIL tot de verbeelding. Het is een schitterend decor om te laten zien dat je innovatief en ondernemend bent. Bovendien kunnen we door ons bereik sociale impact maken’, benadrukt Reineke. ‘Dat maakt gesprekken met het bedrijfsleven echt anders.’ SAIL is voor hoofdsponsor KPN dan ook de manier om te laten zien hoe zij in zo’n groot gebied haar netwerk en expertise inzet om de honderden bemanningsleden, ruim twee miljoen bezoekers en alle fans digitaal met elkaar verbinden.’ Reineke: ‘Daarnaast nodigen we namens het KPN Mooiste Contact Fonds eenzame mensen uit om aan boord te stappen. In die zin is KPN een droompartner, ze begrijpen onze missie volledig.’

Schepen als metafoor

‘SAIL is zoveel meer dan alleen de schepen’, eindigt Reineke haar verhaal. ‘De historie waar we zorgvuldig mee om moeten en willen gaan, het ondernemerschap uit het verleden maar ook de toekomst. De schepen zijn eigenlijk een metafoor voor al die lagen. Tijdens de 11e editie in 2025 – tegelijkertijd Amsterdam 750 jaar en 50 jaar SAIL, hopen we te kunnen voortborduren op de resultaten van onze initiatieven.’ Volle kracht vooruit!

Door > Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!