Back Back Interview

Henry van der Loo: ‘Als je wilt behouden wat je hebt, moet je bereid zijn te veranderen!’

31 oktober 2016

Waar halen branchegenoten hun inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Henry van der Loo van vanderLOO party & business events.

Wie is Henry van der Loo?
‘Ik ben 37 jaar geleden geboren en getogen in Waddinxveen en ik ben bijzonder gelukkig met mijn vrouw Ana-Maria en onze drie heerlijke zoons Sem (13), Jim (9) en Twan (9). De grote hobby van mijn vrouw en ik is reizen, al komt dat er de laatste tijd niet meer van. Als begin twintiger trokken we als backpackers een half jaar door Zuid-Amerika. Dat avontuur smaakte naar meer. We dachten: ‘dat gaan we snel weer doen’, maar tot nu toe is dat er nog niet van gekomen. Samen met mijn broer Laurens zet ik inmiddels het levenswerk van onze ouders voort.’

VanderLOO in het kort
‘VanderLOO party & business events geeft met een enthousiast en servicegericht team al bijna 35 jaar invulling aan voornamelijk B2B-events. VanderLOO party & business events is een event organisator die in staat is om op een hoogwaardig niveau de boodschap van de opdrachtgever te vertalen in een event. Doordat wij alle disciplines in eigen huis hebben, hebben wij grip op kwaliteit en kosten. Dit doen wij met 36 specialisten op het gebied van organisatie, marketing, entertainment, decor, culinair en hospitality. Wij worden wel eens gezien als een vreemde eend in de bijt. Veel opdrachtgevers zijn immers gewend om te werken met meerdere toeleveranciers voor de catering, decorbouw, entertainment, enzovoort. Wij zijn het allemaal inéén, dankzij onze alles-onder-één-dak formule. We zijn een evenementenbureau met een eigen catering- en decorafdeling in huis. Onze opdrachtgevers zijn bedrijven met een familiaire sfeer waar het gevoel voor medewerkers en relaties hoog ligt.’

Wat is typisch Henry van der Loo?
‘Ik zie altijd het positieve in mensen totdat het tegendeel is bewezen. Respect staat bij mij dan ook altijd op nummer één.’

Waarom deze branche? Bent u geworden wat u wilde zijn?
‘Het overnemen van het bedrijf was nooit de intentie van mijn ouders. Vanaf jonge leeftijd heb ik gewerkt bij verschillende horecazaken. Van horecatycoon Robin Bravenboer heb ik dingen geleerd die nu nog steeds van pas komen. Helaas kwam mijn moeder dertien jaar geleden door een hersenbloeding om het leven. Vanaf dat moment ben ik mijn vader in de zaak gaan helpen. Al snel kwam ik er achter dat ik verder wilde in het bedrijf. En daar heb ik nog steeds geen spijt van. We hebben mijn moeder symbolisch een plekje gegeven in ons logo.’

Wat is het mooiste evenement dat u hebt georganiseerd?
‘Dat is moeilijk te zeggen, want elk evenement heeft zijn eigen charme en emotie. Als ik terugkijk naar onze recente evenementen, dan ben ik trots op 400 jaar Vopak op de kade voor hun bedrijf en het jubileumfeest van de grootste achtbaanbouwer van Europa, Vekoma. Natuurlijk hebben we ook heel bijzondere privéfeesten georganiseerd, maar daarmee treden we niet naar buiten. Belangrijk om mooie evenementen te maken, is dat bedrijven je het vertrouwen geven. Dat leidt tot de beste resultaten.’

Wat is het mooiste evenement dat u hebt bijgewoond?
‘Ik bewonder Disney parken: voor de optimale beleving is er nagedacht over elk detail. Alle zintuigen worden geprikkeld en dat raakt een beetje aan onze branche. En in het jaar 2000 hadden wij een evenement voor CMG van 8000 gasten. Ik mocht toen in de bediening werken. Dat was een echte belevenis. Ik heb toen al mijn vrienden opgetrommeld om mee te helpen.’

Waar haalt u uw inspiratie vandaan?
‘Elke dag ontmoet ik mensen met een uniek verhaal, waar altijd een mooie kern in zit. Daar haal ik mijn inspiratie uit. Ook kan ik genieten van mijn collega’s, die mij keer op keer verrassen met hun persoonlijke ontwikkelingen. We hebben overigens een bijzondere mix van medewerkers: naast jonge mensen hebben we ook medewerkers die al meer dan 20 jaar aan het bedrijf zijn verbonden.’

Wat is uw droom?
‘Zakelijk zijn we de droom beetje bij beetje aan het verwezenlijken. Na een leerzame crisis komen we sterker uit de strijd. Natuurlijk hebben we het zwaar gehad, maar ik heb nu wel leren varen zonder wind in de zeilen….Privé hoop ik over een aantal jaren de draad weer te kunnen oppakken van het maken van mooie reizen in goede gezondheid.’

Wie bewondert u in de evenementenbranche?
‘Iedereen die achter zijn product blijft staan. Je merkt dat er de laatste jaren veel onrust is in onze branche. Ik heb het gevoel dat degene die achter hun product staan en dat blijven ontwikkelen, de winnaars zijn. Natuurlijk heb ik een ook een enorme bewondering voor mijn vader, die tot op de dag van vandaag met briljante en creatieve ideeën komt. Zijn visie op ons vak is en blijft een inspiratie voor ons hele team.’

Welke gouden tip past u altijd toe in uw vak?
‘Maak ruimtes niet te groot. Houd het een beetje krap. Dit stimuleert het persoonlijk contact en draagt bij aan de gezelligheid en het succes van de bijeenkomst.’

Hoe ziet de evenementenbranche er over vijf jaar uit?
‘De ontwikkelingen gaan steeds sneller en futurologen voorspellen dat de banen in de productie en logistiek in de toekomst gaan verdwijnen. Het werk van de 1-tjes en 0-tjes wordt dan gedaan door computers. Creativiteit en persoonlijke aandacht daarentegen worden in de toekomst steeds belangrijker en dat is goed nieuws voor de eventbranche.’

Wat is uw grootste blunder?
‘Ik krijg het er nog warm van… Net voor de huldiging van het Nederlands schaatsteam tijdens de World Cup in Berlijn heb de DE fles champagne uitgeschonken aan een aantal gasten. Ik was al verbaasd wat die fles op het podium deed…Net voor de live uitzending kon ik een nieuwe fles regelen nadat ik halsoverkop door Berlijn was gereden op zoek naar een nieuwe fles…’

Wat weet bijna niemand van u?
‘Dat ik met het gezin in de zomervakantie ‘back to basic’ ga. Lekker vier weken rondtoeren met de auto door Portugal en slapen op charmante kleine campings in de natuur. Hier kom ik echt tot rust kom en kan ik genieten van mijn gezin.’

Wat wilt u nog graag kwijt aan de branche?
‘Als je wilt behouden wat je hebt, moet je bereid zijn te veranderen. Want de markt verandert voortdurend.’

 

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!