Heineken 0.0 wint FoodAwards 2018Heineken 0.0 wint FoodAwards 2018
Back Back Nieuws

Heineken 0.0 wint FoodAwards 2018

28 mei 2018

Tijdens een feestelijk diner in Hotel De Wereld in Wageningen werden gisteren de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 11 nieuwe producten die het afgelopen jaar in de supermarkt werden geïntroduceerd werden met een FoodAward beloond, terwijl Heineken 0.0 - de succesvolle alcoholvrije variant van het beroemde Nederlandse pilsmerk - tevens de FoodTopAward won als beste introductie van 2017. 

Winnaars FoodAward:                                                           

  • Alpro Go On (Alpro) 
  • Andrélon Zilver Care (Unilever) 
  • Bolletje Ontbijtgranen (Bolletje) 
  • Dr. Oetker Big Americans Beef & Nachos (Dr. Oetker) 
  • Fïnley (Coca-Cola) 
  • Heineken 0.0 (Heineken) 
  • Hertog Jan Bastaard (AB InBev) 
  • Holland Jersey (Holland Jersey) 
  • Kwekkeboom Oven Black Angus Bitterballen (New Forrest) 
  • Magnum Pint (Unilever) 
  • Spa Duo (Spadel)

Pluim voor PepsiCo en Ella’s Kitchen

Behalve de FoodAwards en de FoodTopAward werden dit jaar ook twee speciale juryprijzen - de zogeheten FoodQualityAwards - uitgereikt. De eerste ging naar PepsiCo, het bedrijf dat in ons land vooral bekend is van merken als Lay's, Doritos, Duyvis en Quaker. PepsiCo ontving de prijs voor het sterke innovatiebeleid dat op een breed front voor een voortdurende vernieuwing van het assortiment zorgt. De tweede FoodQualityAward ging naar kindervoedingmerk Ella's Kitchen, dat zich met een reeks onderscheidende, biologische producten een positie heeft weten te verwerven in een markt die gedomineerd wordt door één merk. Een merk met een hoog ‘knuffelgehalte’, aldus de jury. In Nederland wordt het van oorsprong Britse merk vertegenwoordigd door Camps Food. 

Consument en vakjury beslissen

De FoodAwards, de prijzen waarmee de beste supermarktintroducties van het jaar ervoor worden beloond, beleefden dit jaar hun 30e editie. Bij de FoodAwards is zowel de stem van de consument als het oordeel van het Retailcollege - de vakjury van de FoodAwards die bestaat uit inkoopmanagers van Albert Heijn, Jumbo en Superunie - bepalend voor het eindoordeel. Consumenten wijzen op www.foodawards.nl hun favoriete product aan, terwijl de vakjury de eerder genomineerde producten op aspecten als innovatief gehalte, onderscheidend vermogen, omloopsnelheid etc. beoordeeld. Vanwege de jubileumeditie had de consumentencampagne dit jaar een extra groot bereik van zo'n 1,9 miljoen consumenten.

Stimulans voor innovatie

De FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality, vakblad voor managers in de levensmiddelenhandel en -industrie. Met de FoodAwards worden A-merkartikelfabrikanten aangespoord meer te innoveren. Dit jaar werden een kleine 100 nieuwe producten door het Retailcollege voor een FoodAward genomineerd. Het traject van de verkiezing van de FoodAwards werd evenals voorgaande jaren begeleid door marktonderzoeksbureau IRI uit Zaltbommel.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!