Back Back Achter de schermen

Hebt u toestemming gevraagd hier te filmen?

27 februari 2008

Het ‘gewoon doen’ heeft het eergisteren weer eens gewonnen van de regeltjes.

Ik was voor een klant in het buitenland (klant en buitenland mogen
niet worden genoemd in verband met het geheimhouden van de locatie waar een evenement gaat plaatsvinden…),
vijf mensen van de afdeling marketing zou ik in een hotel filmen over
een (test)rit die ze net apart van elkaar met drie auto’s vanaf drie
vestigingen in Nederland hadden gemaakt. Een rit die over een maand
door ruim 600 medewerkers van datzelfde bedrijf voorafgaand aan een
evenement wordt gereden.

Wat doe je dan als filmer? Je komt op tijd.

En je zorgt ervoor dat alles startklaar staat om de gesprekken
tussen deze personen te filmen, de hoe-was-”t? en hoe-vond-jij-het?
gesprekken. Die moet je live pakken, met zo veel mogelijk spontaniteit,
enthousiasme en echtheid. Zo gezegd zo gedaan. Ik zwieper de camera van
links naar rechts, vang alle eerste reacties op en zie een leuke
evaluatie van de rit door mijn zoeker ontstaan.

En dan.

Zes minuten band verder wordt het enthousiasme onderbroken.
En komt de voorzichtige vraag van een hotelbeamte die op afstand om
aandacht vraagt: "Hebt u toestemming gevraagd om hier te mogen filmen?"
Op dat moment weet ik dat ik voldoende materiaal heb en stop met filmen.

Het zet je wel weer aan het denken. Logisch, misschien een terechte
vraag, maar wat ben ik blij dat ik van tevoren geen toestemming heb
gevraagd om te mogen filmen. Het mocht namelijk niet. Privacy van de
gasten in het hotel? Het is me niet duidelijk wat de reden is om geen
toestemming te verlenen voor het filmen in een hotel. Als ik er met
mijn andere camera (Canon handpalmhandicam) opnamen had gemaakt was
denk ik niemand naar me toe gekomen (om van een video-opname met een
telefoontje maar te zwijgen), maar ziet het er indrukwekkender uit dan
krijgen mensen (denk ik) een Breekijzer angstvisioen.

Goed, ik heb een leuk filmpje (voor intern gebruik) kunnen maken met
het materiaal, maar opvallend was wel weer dat die onderbreking meteen
alle spontaniteit uit het gesprek haalde, de interactie was weg en
enthousiasme sloeg om in verbazing… Dat het bedrijf eind maart 400
personen laat overnachten in dat hotel
was voor de verantwoordelijke (die van boven voor deze serieuze zaak
naar beneden kwam) reden om ons de lunch aan te bieden. Met
verontschuldigingen en of alles naar wens was tot drie keer toe.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!